Ezekkel az ételekkel erősítsd meg a szervezeted a téli időszakra!

A tél beköszöntével egyre több időt töltünk a háziorvos rendelőjének várójában. De ennek nem muszáj így lennie! A most következő ételek segítenek távol tartani a betegségeket és erősítik az immunrendszert.

immunrendszer_erosito_etelek_oszi_szezonalis_zoldsegek_egeszseges_fogyokuras_zoldsegek.jpg

Az alapvető higiéniai szabályok betartása és a rendszeres testmozgás mellett a megfelelő élelmiszeres fogyasztása is nagyban hozzájárul a szervezetünk megfelelő működéséhez. A most következő zöldségekből és gyümölcsökből és egyéb élelmiszerekből fogyassz minél többet (természetesen az elfogadható mennyiségi keretek között) és az ilyenkor szokásos betegségek majd messziről elkerülnek! A vírusos és bakteriális megbetegedések megelőzésében legalább akkora szerepük van, mint a betegségekkel járó tünetek enyhítésében. De jöjjenek is a csodatevő finomságok!

Alma

Az alma tökéletesen alkalmas arra, hogy ősszel és télen se maradjunk gyümölcs nélkül. "Napi egy alma az orvost távol tartja" közmondás nem véletlenül terjedt el. Ez az élelmi rostokban gazdag gyümölcs nem hiányozhat a kiegyensúlyozott táplálkozásból. Az alma jó hatással van az emésztésre hála a benne lévő ásványoknak. Az alma ereje részben a héjában van, ami segít kitisztítani a beleket, különböző elkészítési módszerrel a hasmenést és a székrekedést is kikúrálja. (Tudom kicsit undi, de hozzá tartozik az egészséghez).

Ha már a tisztításnál tartunk a máj, vese és a vér tisztításában is jeleskedik. Az alma azonban nemcsak magában kincs, ugyanis segít felszívódni más forrásból származó enzimeknek és vitaminoknak is. Erősíti az immunrendszert és gyulladáscsökkentő tulajdonságokkal is bír. Persze a fenti lista messze nem teljes, de arra elegendő, hogy még almára fanyalgók is beleharapjanak időnként. 

immunrendszer_erosito_etelek_oszi_szezonalis_zoldsegek_egeszseges_fogyokuras_zoldsegek_2.jpg

Sütőtök

Az őszi-téli időszak nagy sztárja a sütőtök. Dúskál a vitamin, antioxidáns és ásványi anyag tartalomban. Nagy a víztartalma, így ideális a szervezet hidratálására. Hála a rosttartalmának és alacsony energiatartalmának szerves részét képezheti egy fogyókúrának is, mert eltelít, de nem hizlal. A fertőző betegségek leküzdésében is ideális segítség. Magja a jó alvásban lesz a társad, nyugtatja az idegrendszert megszünteti az álmatlanságot és csökkenti a depresszió tüneteit, valamint természetes nemi vágy serkentő is. Az urak tartsák fejben, hogy a prosztata problémákban is komoly segítséget nyújt.

Tudtad? Állítólag az indiánok a szeplők eltüntetésére használták.

Cékla

Bár hazánkban túlnyomó többségben kizárólag savanyúságként kerül az asztalra, nyersen, főzve vagy céklalé formájában fogyasztva is különleges kulináris élményt nyújt. Hatalmas lenne a lista, ha fel akarnám sorolni, hogy hány fajta vitamint és ásványi anyagot tartalmaz, igazi csodabomba.

Növeli az állóképességet, így nagyobb fizikai megmérettetés előtt különösen ajánlott a fogyasztása! A vérszegényeknek a magas vastartalma miatt fontos. A magas antioxidáns-tartalma és gyulladáscsökkentő hatása a bőrünkre is kedvezően hat. Javítja a vér áramlását ezáltal a vérnyomásra és a demenciára is gyógyító hatással bír. Lúgosít és egy diétába is remekül beilleszthető.

Tudtad? A céklát a héj sérülése, eltávolítása nélkül érdemes megfőzni egy alapos tisztítást követően, mert így meg fogja őrizni egyedi színét és nem lesz fakó barna a folyamat végére. A céklaevés egyik ártalmatlan hatása lehet (ami nem minden esetben jelentkezik) a rózsaszínre vagy vörösre színezett vizelet.

Gyömbér

Egy gyógyhatású fűszernövény. Hányingerellenes, gyulladáscsökkentő valamint köhögéscsillapító hatása is van. Antibakteriális és gombaölő tulajdonságairól is ismert. Megfázás és influenza kezelésére izzasztó/melegítő hatása miatt praktikus, mert ezzel felgyorsítható a gyógyulási folyamat.

immunrendszer_erosito_etelek_oszi_szezonalis_zoldsegek_egeszseges_fogyokuras_zoldsegek_3.jpg

Fokhagyma

A hagymafélék közé tartozó fokhagyma remek vírusölő hatásáról ismert, amit nyersen még inkább élvezhetsz. Normalizálja a koleszterinszintet és a gyulladásos betegségek tüneteit is nagy mértékben enyhíti. Segít a vércukor szint rendezésében is. Antibiotikus hatású, valamint az antioxidáns-tartalma is kimagasló. Hatékonyan pusztítja el a baktériumokat, gombákat és parazitákat is, bár utóbbi hatására szerencsére ritkán van szükség. A domináns szaga miatt érdemes odafigyelni a fogyasztásának idejére, illetve az érzékeny gyomrúaknak,  gyomorégősöknek a fogyasztás mértékére is!

Tudtad? Régen a háborúkban a szerzett sebek elfertőződésének megakadályozása érdekében a fokhagymát vetették be a mikrobaölő hatása miatt.

immunrendszer_erosito_etelek_oszi_szezonalis_zoldsegek_egeszseges_fogyokuras_zoldsegek_4.jpg

Gomba

Mint tudjuk a gomba nem tartozik a növények közé (így a zöldség és gyümölcs kategóriába se) éppen ezért csak ide a felsorolás végére teszem be. A D vitamin fontossága megkérdőjelezhetetlen, ha a testünk helyes működéséről van szó. Nyáron még csak-csak kellő mennyiséget állít elő a szervezetünk a bőrünket közvetlenül érő napsütésnek hála, de ebben az időszakban ez már nem elég. A D vitamin hiány kedvezőtlenül hat pl. a testsúlyunkra, a hangulatunkra, a csontjaink egészségére, az immunrendszerünk ellenálló képességére, továbbá növeli a szív és érrendszeri betegségek kockázatát, ha nem fogyasztunk belőle eleget stb. 

A magyar lakosság közel 2/3-a szenved D vitamin hiányban a tél végére. Annak érdekében, hogy te ne járj így, egyél jó sok gombát! Bizony a zsíros halak pl. lazac valamint a sajtok és tojás mellett a gomba tartalmazza a legtöbb D vitamint.

Tudtad? Nem létezik olyan zöldség vagy gyümölcs, ami  tartalmaz D vitamint, így ennek pótlása ezekből nem megoldható.

immunrendszer_erosito_etelek_oszi_szezonalis_zoldsegek_egeszseges_fogyokuras_zoldsegek_5.jpg

Most, hogy ennyit beszéltünk a fenti ételek jótékony hatásairól, nem maradt más dolgod mint megtervezi a heti menüt, amiben ezek mind szerepelni fognak. Sikerülni fog? Én bízom benned, hogy ügyes leszel, és a családi étkezőasztalra csempészed őket a jövőben. :)

Ha pedig társasházi témában bármilyen kérdésed van, nézd meg, kik vagyunk, mik vagyunk (ehhez kattints ide) és keress bátran! Épp leváltanátok a közös képviselőt vagy kíváncsi vagy, mi hogyan csinálnánk, ha a te házadat is mi kezelnénk? Nézd meg, szerintünk hogyan lehet jól csinálni! Kattints és ismerkedj meg Házmestermedvével, munka közben!

1 komment
2019-11-27 13:36:50 - Házmestermedve

A bejegyzés trackback címe:

https://hazmestermedve.blog.hu/api/trackback/id/tr7815325460

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hórukk 2019.11.29. 00:05:18

Kizárólag a rendszeres - de nem túlzásba vitt - sportról bizonyított, hogy erősíti az immunrendszert. Az itt felsorolt ételek nem erősítik az immunrendszert a normális vegyes táplálkozáshoz képest. Az éhezéshez képest meg nyilván minden étel erősíti.