Kutyát tartani panelban. Jó vagy rossz ötlet?

Ha szeretnél kutyát, de panellakásban laksz, feltétlen olvasd el a cikket, hogy felelős döntést tudjál hozni. Persze ha csak érdekel a téma, akkor is szeretettel várlak. A panelos kutyatartás jóval árnyaltabb annál, mint hogy állatkínzás még az ötlet is, vagy ez egy kihagyhatatlan lehetőség a boldogságra. Mondom miért.

kutyatartas_panelban.jpg

A társasházi kutyatartásról szinte mindenkinek van szélsőséges véleménye, akárcsak a gyereknevelésről. Akkor is, ha soha nem volt még kutyája és azt sem tudja mivel jár.

Hogy kutyát tartani miért fantasztikus, gondolom nem kell ecsetelnem, hiszen azért olvasod ezt a cikket, mert érdekel a téma, tehát szereted a kutyákat. Lássuk miért is nincs azzal probléma, ha valaki kutyát szeretne panellakásba megfelelő tartási körülmények mellett.

Miért jó a kutyának ez a környezet?

A kutyának kert kell és kész (Ja, persze.)

Akik ezzel az érvvel jönnek legtöbbször naponta maximum 20 percet töltenek a kutyájukkal (vagy nincs is nekik), amikor elé lökik az ételt.Teljesen mindegy mekkora a kert, a kutya nem bolond, nem fog fel-le rohangálni éveken át egész nap, és nem fogja lefárasztani magát ugyan azon a halálra unt x négyzetméteren. Egy nem (elég rendszeresen) sétáltatott kerti kutya élete sokkal sivárabb, mert semmilyen új inger nem éri. 

Ezzel szemben a lakásban tartott kutyusokat naponta többször is le kell vinni sétálni, amikor felfedezhetik a kinti világot.

A kutya társaságkedvelő

A kutyák elképesztően régóta élnek az ember mellé szegődve. Számukra az a természetes, hogy van körülöttük valaki, a falkájuk ha úgy tetszik. Ez a falka állhat más kutyákból és emberekből is, ilyen szempontból nagyon rugalmasak.

kutya_panelban_2.jpg

Egy szó mint száz, a kutya arra vágyik, hogy olyan közel legyen a gazdihoz amennyire csak lehet (lehetőleg láb alatt), amire a panel tökéletesen alkalmas, mert amikor az emberi családtagok otthon vannak, nincsenek kizárva a kutyák az életükből.

A kutya biztonságban van

Minden gazdi legfőbb vágya, hogy kedvencét biztonságban tudhassa. Sajnos embertársaink időnként nem elég megértőek, ezért előfordul, hogy a kerti kutyákat a gazdi előzetes beleegyezése nélkül etetik, vagy benyúlkálnak hozzá a kerítés rácsain keresztül. Na, ez a veszély nem fenyegeti a panellakásban élő kutyusokat.

Az egyre rendszeresebb tűzijáték is könnyebben elviselhető a kutyáknak bent a lakásban, és szökés biztosabb is.

Védelem az időjárástól

Vannak olyan fajták, amik nagyon jól bírják a kinti életet a mi éghajlati viszonyaink mellett, és vannak olyan kutyusok, akik nincsenek erre felkészülve. Nyáron forrósággal kell megbirkózni és a leégés veszélye is fennáll, télen pedig a kemény mínuszok és a hótakaró jelent problémát. Ezzel szemben a lakás viszonylag kiegyensúlyozott hőmérsékletű, és a tűzőnaptól és a nedvességtől is védett.

faradt_kutya.jpg

Sokkal több élmény éri a kutyát

Gondolom itt most sokan tiltakoznak. Pedig egy jól tartott társasházi kutyus sokkal több élménynek van kitéve, mint egy átlagos vidéki társa. Eleve a napi sétáknak hála megismerkedik a városi környezettel és közlekedéssel és rengeteg kutya barátságot köthet a szabad futtatóknál is. Egyre több zárt kutyafuttatót tuningolnak fel agility akadályokkal és más kutyás játékokkal, ami szuper.

Egy ilyen helyen még a kedvenced sem fog unatkozni, persze csak ha elviszed ezekre a helyekre, de miért ne tennéd?!

Vannak tények, amik  kutyatartás mellette szólnak panelben (is), és vannak olyan tényezők, amiknek a fennállása esetén jobb lemondani a dologról, bármennyire is ez a szíved vágya.

Ellenérvek, amiért vétek megosztanod a panellakásodat egy kutyával

Vannak olyan kutyák, akik nem illenek a lakásodhoz

Ennél a pontnál nem arra gondoltam, hogy a kanapéd színe nem passzol a kutyus bundájához. Oh, nem. Azt akartam a tudtodra adni, hogy egy 35 nm-es lakásba nem szerencsés egy német dog fajtájú kutyust választani, mert szó szerint nem fog tudni megfordulni. Szóval extra-extra körültekintést kíván a leendő kutyusod kiválasztása.

Fáraszthatatlan kutya nincs, csak rossz döntés a gazdi részéről

Azért került az ellenérvek kategóriába ez a pont, mert rögtön ezzel kezdik a tiltakozók az ellenérveket. De ideje tisztába tenni.

A magas energiaszintű kutyusokkal nincs semmi baj panelben sem, amennyiben a gazdi felelősségteljesen belátja, hogy őket jóval hosszabb ideig és többet kell fárasztani agyilag és fizikailag is, akkor tökéletesen boldog élete lehet lakásban is.

1_cinac3r0mvegm46ysuqxbq.jpeg

Egy ilyen kutyával kirándulni kell, túrázni, aktívan sportolni, sokat tanítani, kutyaiskolába járni vele és ezek között a felsorolások között inkább az és szócska a használatos, nem a vagy, ha érted mire gondolok. ;) Ha ezeket megteszed te biztosan egészségesebb leszel a kutyás programoknak hála, a blökid meg nem fogja unalomból szétkapni a házat. Szerintem jó alku.

De erre messze nem minden ember alkalmas. Ami nem baj, csak őszintén be kell ismerni.

A kutyák is öregszenek

Sajnos el fog jönni az az időszak, amikor a kutyusod megöregszik és újra gondja lesz pl. a szobatisztasággal. Valószínűleg az inkontinencia mellett a sétákat is nehezebben mennek majd, akárcsak a kanapéra mászás stb. Ezt el kell fogadni bármilyen kellemetlen és nyűgös időnként, ha nem megy, nem vagy alkalmas gazdinak.

A kistestű kutyusok nem lépcsőzhetnek

A hosszúkásabb, de alacsony testtel rendelkező kutyusoknak (pl.tacskó, corgi stb.) tilos lépcsőzni, mert tönkreteszi a gerincüket. Ha nálatok nincs lift a házban, akkor bizony ölbe kell cipelni lefelé és felfelé is, akárhány szatyor és táska is van nálad. Ha te ezt nem tudod bevállalni, akkor ne ilyen kutyust vigyél haza, de inkább semmilyent sem (gondolj az előző pontra is), vagy költözz liftes házba!

A sétáltatás néha inkább terhes, mint kellemes

Bármilyen idő is van kint, akkor is menni kell reggel, délután és este is a kutyussal, ha panelban él. Bizony hétvégén is kelni kell, és viharos időben is csak minimális mértékben lehet eltolni a sétát.

kutya_a_lakasban.jpg

Azt ugye mondani sem kell, hogy bármilyen bizarrnak tűnik elsőre a kutya után azt a bizonyos gumit fel kell szedni, bezacskózni és kidobni a szemetesbe. Aki kutyát vállal, az ezt is vállalja, mert kutya kötelessége erről gondoskodni, nem pedig ott hagyni mint eb a ...tudod mit.

A társasházi kutyának nagyon jól neveltnek kell lennie

A sok inger miatt rengeteg mindent meg kell ismertetni a kutyussal és meg kell neki tanítani, hogy mire hogyan reagáljon. Az alapvető viselkedési normákról már nem is beszélve. Biztos, hogy fel vagy készülve ennyi tudás átadására?

Ez sok türelmet és napi tanítást/ gyakorlást igényel a gazdi-kutyus párostól, ráadásul nincs végtelen időtök erre, mert minél hamarabb kellene ezeket elsajátítania a blökinek. Nem szégyen beismerni, hogy a mostani élethelyzetedben ez most nem fér bele.

Mindig van egy szomszéd...

...aki fél vagy egyszerűen utálja a kutyákat. Ilyen esetben gyakran kompromisszumokat kell kötni, például vele nem szállhattok be egy liftbe. És a plusz odafigyelés sem árt, hogy véletlenül se tudjon mibe belekötni (vagy legalább ne legyen igaza), és meg kell tanulni udvariasan és békésen kezelni a szomszéd panaszkodásait/kötekedéseit. Felesleges elmérgesíteni a helyzetet, ami a kutyás közösség általános megítélésén is sokat ronthat.

Gyakran megpróbálkozik néhány lakó, hogy házirendbe foglalják a kutyák tartásának betiltását a házban. A helyzet az, hogy ehhez nincs joguk. Ha valaki erre hivatkozna, nyugodtan hagyd figyelmen kívül.

+1 Soha nem veszünk kutyát csak a gyereknek!

Egy kutyus jobb esetben 10-18 évig is a hű társunk lehet. A gyerekek ennyi idő alatt teljesen más élethelyzetbe kerülnek, felnőnek, elköltöznek, egyetemre mennek stb. Bár a gyermeki lelkesedés elsöprő erejű tudod lenni, de az iránya gyakran változik és tiszavirág életű is lehet. Egyik nap még a kutya a kedvenc, a másik nap már csak a gyermekként fel nem fogott kötelességek súlya marad, és elég a kutyából. Akkor vigyél csak haza egy szőrös négylábút, ha a család minden tagja szeretné, és a gyereken kívül más is részt akar venni az ellátásában.

Kutyával, de alapvetően bármilyen háziállattal megosztani az életedet nagy felelősség, és nem szabad elkapkodni a döntést. Alaposan járd körül a témát, reálisan mérd fel, hogy mit tudsz nyújtani egy kutyának hosszútávon és, hogy neki vajon az elég-e.

Ha pedig társasházi témában bármilyen kérdésed van, nézd meg, kik vagyunk, mik vagyunk (ehhez kattints ide) és keress bátran! Épp leváltanátok a közös képviselőt vagy kíváncsi vagy, mi hogyan csinálnánk, ha a te házadat is mi kezelnénk? Nézd meg, szerintünk hogyan lehet jól csinálni! Kattints és ismerkedj meg Házmestermedvével, munka közben!

70 komment
2018-07-16 11:43:38 - Házmestermedve

A bejegyzés trackback címe:

https://hazmestermedve.blog.hu/api/trackback/id/tr3314112855

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

midnightcoder2 2018.07.17. 07:11:54

@maxval balcán bircaman: Ja. Olyat, aminek elem van a seggében és világít a szeme ha bekapcsolod.

Pesten mindenképp állatkínzás, kivéve talán akkor ha a kisnyugdíjas egész nap a kutyával van aki naponta háromszor leviszi szarni, és a kutya alatt földszintes zsebpatkányt értünk.

A kutya ősei farkasok voltak. Arra van tervezve, hogy természetes környezetben éljen. És számára nem a látás a legfontosabb érzékszerv, hanem a szaglás. Na most azzal, hogy naponta kétszer egy fél órára leviszed sétálni az Üllői útra nem pótoltad neki az erdőt. Arról nem beszélve, hogy utána 8-10 órán át az üres panelben unatkozik egyedül. Kb. mint ha börtönben lenne.

Aztán az is nagyon jó, hogy 10 gazdiból jó ha egy felszedi utána a szart, ergo az egész város teli van aknákkal. Szerencsés esetben csak a fűben, de télen ha leesik az első hó máris jobban látszik a szar. És persze minden sarok bűzlik a kutyahúgytól. Vicces, amint a törikönyvekben szörnyülködve írták le, hogy csatornázás híján az emberek a szart az utcára öntötték. Nos, sok minden nem változott, az emberi ürülék ugyan már ritkábban van az utcán, de Pl. Pesten majdnem annyi kutya termeli a fekáliát mint ember. És bizony, az szinte mind az utcára megy.

Én ezt úgy oldanám meg, hogy minden kutyus után fizettetnék havi 10 ezer forint adót, a másik oldalon pedig ebből a pénzből szépen felfogadnék egy rakás hajléktalant hogy szedjék össze a kutyagumit. Így a város sem lenne tele kutyagumival, a hajléktalanoknak sem kellene kukázni, és a nép is kevésbé lenne hajlamos a városban kutyát venni.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.07.17. 07:21:55

@midnightcoder2:

Évekig tratottam kutyát lakásban. Egy időben 2 darab kutyát, ráadásul nem kis fajtát, hanem szibériai höszkit.

A kutyák elégedettek voltak teljes mértékben.

A kutya nem farkas, hanem immár 20 ezer éve az ember segítője. Ezért a kutya ott érzi jól magát, ahol a gazdája van, Nyilván jobban örülne egy hatalmas kertnek, dehát az átlagember is jobban szereten panel helyett úszómedencés luxusvgillát. Ezt szenvedésnak nevezni ökörség.

Ami pedig a kutyagumit illeti, az biotermék, így csak arra kell agazdának ügyelnie, hogy a kutya zöld területen végezze a dolgot, azaz ne járdán, ahol nem tud elbomlani ez az egyébként értékes és hasznos trágya.

www.flickr.com/photos/bircamax/9708703652/in/album-72157635442713427/

a windows egy szemét 2018.07.17. 07:36:07

Kutyát kizárólag panelban, lakásban, kertben.
Lehetőleg úgy, hogy az állat reggel 7 és este 8 között egyedül legyen és kölyökkorától arra legyen trenírozva, hogy a magánytól félbolond idegbetegként egész nap vonyítson, ugasson minden apró zajra amit meghall.
Ez a felelős kutyatartás.

DocBulywood 2018.07.17. 07:36:13

@midnightcoder2:

"Én ezt úgy oldanám meg, hogy minden kutyus után fizettetnék havi 10 ezer forint adót, "

Én meg a kisgyerekesekkel ugyan ezt csinálnám.

Engem zavar, pl étteremben, villamoson, buszon, amikor torkaszakadtából nyivákol a kölök, az édes anyucikája meg a fb-t b.sztatja.

A hangszennyezés még úgy ártalmasabb, pl étteremben hadd ne kelljen már hallgatnom az ooohhhrrrráááárrrráááááá!-t, hadd költsem el kulturált körülmények között az ételt.

Mindig szóvá teszem, h nem megcsinálni kell a kölköt, hanem nevelni, ha nem megy, vigye ki, nem azért fizetek, h hallgassam - és persze mindig én vagyok a hibás, meg az intoleráns.

OK, te a kutyásokkal fizettetsz a környezetszennyezésért, én a kisgyerekesekkel.

1:1

eßemfaßom meg áll 2018.07.17. 07:36:45

Minden kutyatartónak kívánok két kutyatartó szomszédot.

eßemfaßom meg áll 2018.07.17. 07:38:55

@DocBulywood: "Én meg a kisgyerekesekkel ugyan ezt csinálnám." Azért ugye az még neked is megvan, hogy a kisgyerek jelenleg szükséges az emberi faj fennmaradásához, a kutya a lakövezetben meg sima játékszer?

sure_shot 2018.07.17. 07:39:40

Laktam panelban ott is volt kutyám, és most kertesben is van klasszik szabadon mozgó kintlakó házörzőm. Persze lehet a panelkutyát is okosan tartani, de az enyém imádja hogy saját, körbepisálható birtoka van. De végül is teljesen igaza van a poszternek, a kertikutya is félaktív dögléssel , hesszeléssel tölti a nap jelentős részét. Persze szükség esetén elég gyorsan aktivizálja magát a nap bármely szakában.

@midnightcoder2: klaviatúránként meg 50rugó/hónap.A legnagyobb ganétermelő ugyanis a billentyűzet;)

a windows egy szemét 2018.07.17. 07:41:35

@eßemfaßom meg áll:

Ezzel kakit sem érsz, van kutyám, csendben tud maradni, viszont mindkét oldali szomszédnál van két-két egész nap egyedül őrjöngő idegbeteg dög, amit a tökéletes akusztikai ponton lévő szemben álló házak pont az udvarra nyomnak vissza. Baromi nagy élmény néha órákon keresztül hallgatni az idegbeteg dögöket.

eßemfaßom meg áll 2018.07.17. 07:41:47

@maxval balcán bircaman: téged bezárni egy zárt helyre és naponta kétszer kiengedni futni na az az igazi jó ötlet.

eßemfaßom meg áll 2018.07.17. 07:43:12

@a windows egy szemét: Oh ezt szeretem amikor a kutyások szidják más elviselhetetlen dögeit :)

a windows egy szemét 2018.07.17. 07:43:39

Gyerekek, csak szólok, birkát nem etetni, a hozzá hasonló putyinista trollok ellen az egyetlen fegyver a mellőzés. Ha nem szólsz hozzá, még a csekély értelmi képességével is elhallgat egy idő után.

a windows egy szemét 2018.07.17. 07:46:33

@eßemfaßom meg áll:

Attól, hogy van kutyám, még látom ha a másik dög a bezártságtól és az egyedülléttől kényszeresen cselekszik. Én már kinőttem abból a korból, amikor az állatkertben a kerítésnél azonos nyomon trappoló, bólogató, testét himbáló állatot cukinak tartsam.

eßemfaßom meg áll 2018.07.17. 07:50:15

@a windows egy szemét: Tehát akkor kutyát mindenhova vagy sem?

haXXXor 2018.07.17. 07:56:43

Akkor adoztassuk meg a gyermekeket, kutyakat, furokat, klumpakat, reszegeket, veszekedoket, szexeloket...

2018.07.17. 08:06:39

Újabbam nagy divat a lakótelepünkön a harci kutya.
Minden lépcsőházra jut egy, általábam staff-pitt keverék, aki természetesen a gazdája szerint annyira jól nevelet példány, hogy se póráz, se szájkosár (!) nem kell rá.
És naponta kétszer a legteljesebb nyugalommal grasszálnak a tízemeletesek tövében, rengeteg gyerek és szobacirkáló kis tacskó között, póráz nélkül. És a gazdájuk szerint ez így a legnagyobb rendben van.
(Szerintem meg akármilyen jó fej a kutyája vele, attól még lehet másokra, mások gyerekeire veszélyes.)
Eleve nem értem, minek kell harci kutyát tartani egy családnál, kis lakásban. Illetve tudom, olyan, mint a nagy autó, a kicsi szerszámot kompenzálják vele- csak az idegesít, hogy megint divatba jön (biztos a drága benzin miatt, a kutyával olcsóbban lehet a nemlétező férfiasságot bizonygatni), és egyre több ilyen jelenik meg az utcánkban.
Két éve még csak egy volt, most már négy van :(

eßemfaßom meg áll 2018.07.17. 08:08:04

@haXXXor: Te gyakran nem tudsz egész éjjel aludni a klumpában reggelig szaladgáló vagy üvöltve kefélő vagy egész éjjel betont fúrószomszádoktól?

csodalámpa 2018.07.17. 08:10:23

Unalmasak már ezek a kutyás posztok, kb. 5 fajta típuskomment pörög, elég lenne szavazásként kitenni a post-ba. :D Eleinte bosszantott, mára már inkább megmosolyogtat a panelbakutyáta'állatkínzás-rohadtdögökmindentösszeszarnak-purdétszarjáinkábbvilágra vonal vergődése. De legalább itt kipuffoghatják magukat, mert otthon Fifikének sem mernek visszaszólni :D :D

gyongyi70 2018.07.17. 08:13:25

Sosem tartanék állatot lakásban, max. halat akváriumban. Szeretem a tisztaságot.

eßemfaßom meg áll 2018.07.17. 08:25:39

@csodalámpa: Nyilván retteg az ember a kölyökmacska méretű Fifikétől, nem csak szimplán utája az ultrahang közeli vonyatását.

Kivlov 2018.07.17. 08:30:00

"Kutyát tartani panelban. Jó vagy rossz ötlet?"
Elmebetegség és törvényileg kéne tiltani.

2018.07.17. 08:31:01

Amúgy, ha nem lenne lift a panelban, a prosztó nem tartana dögöt. Azért a baromi nagy kutyaimádatnak is van határa...

Remol 2018.07.17. 08:34:14

@maxval balcán bircaman: a kutyaszart mindenhonnan össze kell szedni. Nem a legelőn vagyunk, ahol a birka oda szarik, ahonnan eszik.

kommentes nikk 2018.07.17. 08:47:15

Érdekes, hogy a szomszéddal kapcsolatban csak a panaszkodás és a kötekedés került említésre, az véletlenül sem, hogy a nyüves kutya rohadtul ténylegesen cseszi szét a szomszédok idegeit. Elárulom, hogy a panelos kutyák többsége ugyanúgy le van szarva, mint a kerti kutyák többsége, ott van, aztán csá, ha napközben, hajnalban ugat, az is le van tojva, a szomszéd nyilván csak kötekedik. Azt is elárulom, hogy a napi kétszer leszaladunk öt percre pipilni/kakilni az nem inger a kutyának, nem lemozgatás, nem program, ettől még ugyanolyan izgága és hisztis lesz, mintha le se vittük volna. A panelos/társasházi kutyatartást szigorú szabályokhoz kötném, úgy, hogy ha a szomszédokat mérhető, objektív módon zavarja, akkor bizony mennie kell. Rengetegen úgy vesznek kutyát, mintha csak egy lakásdekor tárgyat vennének, a felelősségre, nevelésre, gondoskodásra magasról szarnak, aminek elsősorban a kutya, másodsorban a körülöttük lakók látják kárát.

kommentes nikk 2018.07.17. 08:51:25

@croc: staffi, pit nem veszélyes az emberre, csak ha nagyon idegbeteg/beltenyészet vagy ha kifejezetten erre trenírozzák, ami azért ritka. Ezek a kutyák más kutyákra veszélyesek, ösztönösen támadnak más kutyára, kicsire, nagyra, tökmindegy nekik. Staffi kifejezetten ajánlott gyerek mellé, mert türelmes, nyugis kutya (emberrel) plusz alig érez fájdalmat, a gyerek nyúzhatja, tépheti, nem érzi, nem kap oda.

Marci Makk 2018.07.17. 08:52:11

@kommentes nikk: Mondjuk a szomszédok beleegyezése is szükséges. Mi engedélyt kértünk és kaptunk tőlük szóval lehet nyivákolni de nálunk eddig senki nem panaszkodott.

Mancilla Pectoralis 2018.07.17. 08:52:34

Sajnos azt látom sokan szeretik a kutyát,de nevelni nem szeretik.Egy kezemen megtudom számolni hányan vitték kutyasuliba, vagy magánoktatóhoz a blökit a környezetemben.(ebbe a szerény családom is beletartozik..). Nem a megfelelő fajtát válasszák(inkább kinézetre mennek,de arra nem,hogy mennyire passzolnak a kutya habitusával..,van -e energiájuk a kutyával foglalkozni stb).

igazi hős 2018.07.17. 09:02:48

Minden ember más, minden kutytartó más. Mi kertvárosban lakunk, nincs kutyánk, mert a srácaim időről időre felvetik, hogy milyen jó lenne, de amikor arról van szó, hogy ki fog vele naponta kétszer mozogni, akkor csak hümmögés van. Viszont mindkét szomszédban van kutya. Mindkettőnél szép a kert, de míg az egyiknél a kutya az egész kertet "használhatja" (ezen kívül is viszonylag rendszeresen sétáltatják), addig a másiknál "nehogy tönkremenjen a szép gyep", a kutya be van zárva egy 2x3 méteres, lebetonozott placcra, ahonnan soha nem viszik ki. Nem annyira meglepő, hogy az utóbbi kutya idegtépően üvölt bárkire-bármire. Ha normális állatvédő hatóság lenne, ettől a szomszédtól már rég elvették volna a kutyát.

Marci Makk 2018.07.17. 09:05:24

@igazi hős: Én is találkoztam már ilyen barommal aki egész nap bezárva tartott a kutyát egy ketrecbe. A másik meg a lánc. Azt kötném láncra aki kitalálta meg aki meg is valósítja.

2018.07.17. 09:05:43

Én kutyásként hajlandó lennék adót fizetni a kutyám után, de akkor a befolyt adóból az állam oldja meg a kóbor kutya kérdést, a menhelyek legyen felszereltek, fizessék meg rendesen a rendszerben dolgozókat és egy "kutyaöltő" alatt legyen rend az országban kutyakérdésben.
És természetesen minden ezzel kapcsolatos kérdésben kutyás szakemberek hozzák meg a döntéseket. Például én lennék kutyaügyi államtitkár.

Marci Makk 2018.07.17. 09:08:06

@Hortenz: Tuti, hogy akkor mészárosnak előbb utóbb lenne egy menhelye :)

szamaritánus 2018.07.17. 09:09:24

@midnightcoder2: en szivesen fizetnem a 10 ropit, a szar kutyaskent engem is nagyon zavar.

Remol 2018.07.17. 09:10:12

@maxval balcán bircaman: Epic, amikor egy teljes családi albumot megoszt az ember, aminek amugy semmi köze az adott témához. Mond már, melyik marha (birka) vagy azok közül?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.07.17. 09:32:36

@Tarlós elvtárs kutyaszaros városa:

1980-1986 és 1997-2017 között folyamatosan volt kutyám. Tudom mit akarnak, mit éreznek.

Ami biztos: a liberális szellemiségű kutyaellenesekkel nem értenek egyet semmiben.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.07.17. 09:33:53

@Remol:

A városi zölterületek eleve nehezen fejlődnek a szennyeződés miatt, így számukra áldás a kutyaürülék, mely az esővel beleszívódik a talajba, így dúsítva azt.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.07.17. 09:38:29

@Remol:

Egy képet osztottam meg. Egyébként 25 ezer képem van onlájn fent, ebből kb, 7 ezer a teljesen nyilvános.

Egyébként kevés képen vagyok rajta, mert szinte mindig én fényképezek. A konkrét albumban egyik képen se szerepelek.

eßemfaßom meg áll 2018.07.17. 09:50:02

@maxval balcán bircaman: "így számukra áldás a kutyaürülék," A kutyaszar mint trágya konkrétan szart se ér de legalább fertőző szóval emész te a picsába hülyeúr.

kommentes nikk 2018.07.17. 09:53:41

@eßemfaßom meg áll: nem akartam én mondani, nehogy libsi legyek, de trágyaként csak a növényevők ürüléke működik, nem véletlen, hogy a veteményesben marhatrágyát használunk és nem kutyaszart.

eßemfaßom meg áll 2018.07.17. 09:53:57

@igazi hős: "a kutya be van zárva egy 2x3 méteres, lebetonozott placcra, ahonnan soha nem viszik ki. Nem annyira meglepő, hogy az utóbbi kutya idegtépően üvölt bárkire-bármire"
Nálunk itt az utcában van vagy tucatnyi kutya, egyik sincs zárva, mindegyikm udvaron rohangászód de ez nem akadályozza meg őket a szinte folyamatos ugatásban. Egy meglát egy macskát/másikkutyát/madarat/postást/holdat/faszomtudjamit... rákezd az ugatásra, beszáll a szomszéd aztán a másikszomszéd majd pillanatok alatt a környék összes dögje ugat.

eßemfaßom meg áll 2018.07.17. 09:56:10

@maxval balcán bircaman: "Ami biztos: a liberális szellemiségű kutyaellenesekkel nem értenek egyet semmiben. "

Kitiltanám a kutyákat a lakott településekről.

Szerintem te egy értelmes, művelt ember vagy.

eßemfaßom meg áll 2018.07.17. 10:03:06

@maxval balcán bircaman: nekem az "asszony feláll a konyhaszékre" a kedvencem a kutyásbuli sorozatból.

OFF nem irigylem a rokonaidat, tudnak róla, hogy a nagyvilág röhög rajtuk?

Kulics 2018.07.17. 10:13:18

@a windows egy szemét: Amikor hazaviszed az édespiculi kuskutyit és megszereted, majd fél év múlva olyna élethelyzeted lesz hogy el kell járnod dolgozni, a kutya meg magától válik idegbeteggé, akkor mit csinálsz? Lelövöd a kutyát?
Most komolyan kérdezem.
Egy kisgyerekből se néznéd ki hogy felnőttkorában bűnöző lesz. De akkor már késő.

Ha nem vagy otthon, akkor nem tudod "nevelni" a kutyát, hogy en ugasson egyedül otthon.
Te mit tennél?

2018.07.17. 10:15:14

@kommentes nikk: nem a kutya hibája, én a kutyákra nem haragszom és azt is elfogadom, hogy panelban is lehet jól, felelősen kutyát tartani (bár azt fel nem foghatom, hogy miért épp egy staffról gondolja valaki, hogy az a legjobb választás egy tízemeletes ház negyven négyzetméteres lakásába).
De minimum egy nyakörv kéne rájuk és egy forgalmas járdán szerintem póráz is.
Sajnos úgy látom hogy vagy az idegbeteg és/vagy beltenyésztett harci kutya példányok nem annyira ritkák, vagy nem nagyon nevelik őket, nem viszik kutyaiskolába, nem foglalkoznak vele (csak épp naponta kétszer leviszik tíz percre), mert legtöbbször azt látom, hogy a gazda összevissza üvöltözik a kutyával, a kutya meg oda se bagózik, szóval nincs megnevelve egyáltalán.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.07.17. 10:19:04

@eßemfaßom meg áll:

Jó hír a kisembereknek, ha az oligarchák emberi rettegnek tőlük.

Mi a gond a székre való felállással? Én a természetes fotózás híve vagyok, nem kedvelem a beállított, mesterkélt, emberidegen képeket.

Ajánlom szépülő Bp. sorozatomat is: www.flickr.com/photos/bircamax/albums/72157676263804542

furo80 2018.07.17. 10:38:59

@eßemfaßom meg áll: Miér lenne szükséges az emberi faj fennmaradása? Miért? Ez nem érv!

kacsa. 2018.07.17. 10:45:53

A poszt toló erősen elfogult és előítéletes a "kerti kutyásokkal" szemben :). A panelban tartott kutyát is lehet kényszerből naponta 3*5 percre levinni pisilni vagy napi két órát mozgatni, ahogy a kerti kutyát is lehet sétáltatni vagy nem. Utóbbinál legalább a dolgát akkor végzi el, amikor akarja. A kert szerintem jobb abból a szempontból is, hogy ingergazdagabb és általában több mozgást tesz lehetővé, mint egy 40 m2-es panel, ami abban az időszakban, amikor a gazdája nincs otthon, hasznos, önmagában viszont nem elég, ahogy a panelkutyusnak sem a napi 3*5 perc "séta", de még az sem, ha mindig csak kicsapják a lenti futtatóba.
Ha reálisan méri föl a lehetőségeit a leendő gazdi és az életmódjához megfelelő kutyát választ, akkor szerintem egyik tartás sem elítélendő. De részemről elfogult vagyok a kerti (és a kinti-benti) tartás irányában.

Katharine Clifton 2018.07.17. 10:52:21

Elmondanám, hogy teljesen mindegy, panelban, vagy kertben, a kutya ott érzi jól magát, ahol foglalkoznak vele, és ahol levezetheti az energiáit. Az én kutyám pl. elég nagy termetű, kertünk is van, kutyaházzal, ezen kívül benti ágya a kb. 4 m2 alapterületű lépcsőházban a lépcső alatt, ahová saját kutyaajtón közlekedik ki-be, amikor akar. Na most azoknak, akik szerint a panel állatkínzás, elmondanám, hogy az én kinti-benti kutyám kizárólag akkor megy ki a kertbe, ha mi ott vagyunk, ezen kívül minden reggel-este kivisszük a mezőre rohangálni, mert otthon erre nincs késztetése, hiába a kert. Körbepisilte százszor, ismeri minden zugát, nincs már mit felderíteni, ezért nem is érdekes neki. Ezen kívül pedig az egész napját a lépcsőházban lévő ágyban tölti, és alszik, maximum a szomszéd macskáját megy ki néha ellenőrizni. Viszont soha nem hangoskodik, nem ugat feleslegesen, ellentétben az utca többi, csak kertben tartott, és a kerítésen kívülre soha nem vitt félőrült kutyájával, akik minden, az utcában elhaladó gyalogost és autót őrjöngve, a kerítést szétszaggatva ugatnak nappal és éjjel egyaránt.

Doppel 2018.07.17. 10:58:12

@Marci Makk: Teljes mértékben egyetértek. Semmilyen ugató kutya nem tud olyan zavaró lenni, mint a éjszaka/hajnalban dörömbölő, rádiót üvöltető, falat verő emberszabású.

kommentes nikk 2018.07.17. 11:25:15

@croc: staffi nem is való panelba, kell neki a mozgás, duhajkodás, panelba yorkit meg ilyen kis patkányokat kell venni :) Igazad van, a nevelésen rengeteg múlik, a legbékésebb természetű fajtából is lehet idegbeteg roncsot csinálni. Érdekes módon állítólag az agár teljesen oké panelba is, mert nyugis, akár 6-8 órát eldöglik a pamlagon, de náluk feltétel a napi 1-másfél óra mozgás, viszont ha van a környéken nagyobb futtató, park, akkor az agár elintézni magának, szalad egy órát, aztán megy vissza fetrengeni haza :)

Lecsó75 2018.07.17. 11:57:06

@Tarlós elvtárs kutyaszaros városa: Miért tart az ember kutyát? Mert olyan élményekben lesz része, amiben kutya nélkül nem lenne. Ilyen egyszerű. Pont ezért fut, biciklizik, barkácsol vagy csajozik. Szerintem nincs sivárabb lelkű ember annál, aki önnön nagyságát azzal próbálja igazolni, hogy az őt körülvevő világból nincs semmi hozzá méltó.

Arcade Macho 2018.07.17. 13:24:25

panelban kozepes testmeretu kutyat tartani netto allatkinzas
tarsanak fostos macskat

2018.07.17. 13:54:54

Annyira értelmetlen, sőt értelmezhetetlen ez a vita. Le lehet írni milliószor, hogy "az attól függ" (nevelés, sétáltatás, stb) mégsem vezet sehová ez a diskurzus.

Jó lenne egyszer arról elbeszélgetni, hogy MILYEN EMBER alkalmas a kutyatartásra?!

Girhes 2018.07.17. 14:02:34

Valaki írt már a kertvárosi elhanyagolt kutyákról. Nos, egy ilyen kutya tartozik a szembeszomszédunkhoz. Két napja folyamatosan vonyít, mert a gazdái elutaztak nyaralni. Nem tudom, meddig lesznek távol, de valószínűleg kihívom az állatvédőket, mert ez a vonyítás az idegszálaimat cincálja szétfele.

Korábban sem törődtek az ebbel (labrador), a gyerekeknek vették, mert "olyan cuki". Aztán basztak vele foglalkozni. A két év alatt talán egyszer volt a dög sétálni, az udvarban rohangált, ugatott és vonyított. Aztán kapott egy kennelt, oda lett bezárva egész napra, akkor onnan vonyított. Látni kéne, mennyire boldog a szerencsétlen, amikor hazajönnek a gazdák, kiengedik a kennelből és végre futkoshat egy kicsit. Persze a gazdákat zavarja az öröm kifejeződése, kábé két perc után "kurvaanyád, mennyinnen" a kutya neve és visszazárják a kennelbe és kezdődik újra a vonyítás.

Akkor inkább száz normálisan tartott panelkutya.

ételizésítő 2018.07.17. 14:22:04

@maxval balcán bircaman:
Az. De csakis étkezési célra.
A kínaiak meg a koreaiak tudnak valamit.

ételizésítő 2018.07.17. 14:23:18

@midnightcoder2:
A kutya ősei sokkal valószínűbben az aranysakálok voltak (nádi farkas), mint a farkasok.
Csak persze ez nem annyira magasztos vonal, a kutyásoknak derogál.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.07.17. 14:44:35

@Arcade Macho:

Alig várom, hogy 6 legyen. Megyek én elveszem a napi állatkínzási adagomat.

kommentes nikk 2018.07.17. 14:54:14

@ételizésítő: olyan, hogy harci kutya igazából nincs, a pit/staff jellegű kutyákat hívják így hagyományosan, a pit volt tiltva egy ideig (tudtommal már nincs) de akkor az összes pit hirtelen staffi lett, meg ebben a szegmensben (a kimondottan viadaloztatott kutyáknál) nem a pedigré a legfontosabb, szóval ha nincs törzskönyve és azt mondják rá, hogy keverék kutya, akkor onnantól már egyébként sincs mit tenni. Egyébként egy németjuhász vagy roti előbb fog emberre támadni, mint egy pit/staff, utóbbiak inkább más kutyákat szednek darabokra hobbiból.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.07.17. 15:12:24

@a windows egy szemét:

De, van kép rólam, nem sok, de azért van. Csak pont abban az albumban nincs.

eßemfaßom meg áll 2018.07.17. 15:40:57

@Tarlós elvtárs kutyaszaros városa: olvasd össze azzal a kommentel amelyikre válaszoltam....

Kreml propaganda osztály szófiai összekötő 2018.07.17. 16:36:00

Mi bircát tartunk. Igaz, hogy összeszar mindent, de dolgozik.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.07.17. 17:28:33

@ételizésítő:

Angolul tényleg nem így ejtik, de az illető angol hang hiányzik a magyarból. Kb. a magyar "ö" és "á" között van, így mindkettő jó magyarul "höszki" és "hászki".

Lecsó75 2018.07.17. 17:39:40

@ételizésítő: Nnnnaaa a másik tudós... Szelíd sakál. Az. :D

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.07.17. 19:52:12

@ételizésítő:

Nme így beszélnek se a britek, se az amerikiak.

Ráadásul másik anyanyelvemben - bolgár - pomnt van ez a hang. Bolgárul ez a ъ.

Lecsó75 2018.07.17. 20:52:44

@ételizésítő: Linkelj már valamit, amiben ezt fejtegetik! De ne Díványt meg Blog.hu-s szarokat. Valami értékelhetőt.
A tudomány jelen állása szerint a farkasnak és a kutyának volt közös őse, genetikailag ma is kb 99%-ban megegyezik a két faj, a szürke farkas és a Csivava szaporodó képes utódokat tud(na) nemzeni.
Te is őskori könyvekből tanulsz. Konrad Lorenznek közel 100 éve volt egy elmélete, miszerint a mai kutya két ágról származik, vannak amelyek a farkassal közös ősből származnak és vannak amelyek a sakállal közösből. Pont a genetika az, ami ezt azóta már megcáfolta.

totii 2018.07.17. 22:15:39

Én embert sem tartanék panelban.

Reactor 2020.03.27. 00:15:39

Akkor jó ötlet, ha meg van nevelve, vagy folyamatban van, és nevelhető a kutya.
50 négyzetméteren póniló méretű kutyát tartani, ami még a szélfúvást is megugatja, bitang rossz ötlet. Ha éjjel-nappal ugatna egy dög, még a legelvetemültebb állatbarátok is megutálnák egy idő után, mert ők se tudnák kialudni magukat. Mozgásgazdag életmódot szerető kutyákat meg vadászkutyákat (pl. vizsla, agár) szintén nagyon sügér dolog, mert szerencsétlen csak szenved, az az egy órás séta az neki lófütty. Ugyanezen okból kifolyólag macskát se túl jó ötlet élete végéig bezárni a négy fal közé. Szerencsétlen megszokja, de látható rajta, hogy nem érzi jól magát. És hát, egy macskát megsétáltatni, akinek nem okoz gondot helyből három métereseket ugrani, fölöttébb kihívó feladat...

@MAXVAL bircaman közíró: A kutyaszar mint értékes és hasznos trágya...hát ez nagyon whehehe.
Szabad tudnom, biológiából ki engedett át téged? És milyen apropóból?
Persze ha nem jártad ki az általánost se, akkor elnézésedet kérem.

@csodalámpa: Elhiszem, hogy untat, de tudod, a BTK szerint az állat nem megfelelő körülmények között tartása is állatkínzásnak minősül. Csak gondoltam szólok.
süti beállítások módosítása