Ültessünk avokádót!

Az avokádó magja ehetetlen, így a legtöbb háztartásban szemétbe kerül, pedig a most következő eseményeknek ő lesz a főszereplője!

avokado_csiraztatas_ultetes_neveles_termesztes_diy_otthon_32.jpg

A Gru 2 animációs fillm megjelenése óta a gyerekek kérésére egyre több szülő készít "zöld pépet", amivel a kicsiknél nagy népszerűségre lehet szert tenni és megsúgom, nem bonyolultabb a körözött elkészítésénél ez sem. De miért is meséltem ezt el? Ja tudom! Ha legközelebb Guacamole készül a konyhában, akkor az avokádó magját is mentsd meg a kidobástól!

A gyerek számára rendkívül izgalmas és tanulságos a növények csíráztatása, most pedig még időnk is van egy ilyen biológiai kísérletbe fogni. A hatást tovább fokozhatod, ha az avokádókrémet is együtt keveritek ki és a jóízű falatozás után annak a konkrét avokádónak, amit felhasználtatok, a magját fogjátok csíráztatni. Persze növényke neveléséhez nem feltétlen szükséges egy medve bocs is otthon, a kertészkedés szerelmesei felnőtt fejjel is élvezni fogják ezt az egyszerű, de látványos folyamatot.

Eszköz igény

Szükséges felszerelés az avokádó csíráztatáshoz:

  • avokádó mag (Minő meglepő, nem de? :) )
  • pár darab fogpiszkáló
  • kis pohárka, amire mostanában nem lesz szükséged
  • víz
  • türelem (hát igen, ebből is kell majd egy adag)

A későbbiekben kelleni fog még:

  • cserép
  • virágföld

Vágjunk is bele!

A bekezdés címe persze csak a folyamat elkezdésére vonatkozik, hiszen magát az avokádót már felvágtuk és kikanalaztuk a guacamolehoz. Ott hagytuk abba korábban, hogy szegény mag még mosatlanul hever a szemetes elől megmentve. Az első lépés legyen az, hogy lemosod/ törlőd róla a maradék trutyit, így még megfogni is könnyebb lesz, nem fog annyira csúszkálni a kezedben.

avokado_csiraztatas_ultetes_neveles_termesztes_diy_otthon_1.jpg

A magba szúrj fogpiszkálókat! Lassan a testtel, nem random módon ahol csak éred! Nem, nem ennek is megvan a maga technikája. Először is forgasd úgy a magot, hogy a csúcsosabb vége legyen felfelé és a kissé laposabb része legyen alul. Most képzeletben nagyjából harmadolt el/felezd el a magot függőlegesen és az így kapott helyre szúrd be a fogpiszkálókat! De előtte még jön néhány jó tanács hozzá...

Két ellentétes oldalról szúrt fogvájó is elég lehet, de a tapasztalat azt mutatja, hogy időnként egy-egy fogpiszkáló megadja magát és eltörik, így én azt javaslom, hogy legalább 3 darabot alkalmazz. Elsőre lehetetlen feladatnak tűnhet belebökni a kemény magba a fogpiszkáló hegyét, de hidd el kis erősködéssel menni fog. Nem az átszúrás a cél, csak hogy stabilan benne maradjon a fogpiszkáló, ne csússzon ki.

Tipp: Nekem a hagyományos hengeres fogpiszkáló jobban bevált, mint a laposabb fajta.

Tipp 2: A gyorsabb csíráztatás érdekében van, aki a fogpiszkálóra döfés előtt meghámozza a mag tetejét (ugye emlékszel még melyik a teteje?) vagy a mag egészét. Ez opcionális, így is úgy is siker koronázza majd a csíráztatást (én nem hámoztam).

Tedd a vízbe!

A bébi bár kissé kopasz sündisznóra emléktető avokádó magot ültesd rá a pohár peremére úgy, hogy a fogpiszkálók tartsák a súlyát. A poharat töltsd fel vízzel addig, míg a mag maximum fele víz alá kerül, a felső része pedig szárazon marad.

Tedd a poharas magodat egy napos helyre és gondoskodj róla, hogy hetente friss vizet kapjon és fenti víz szint betartását szem előtt tartva!

avokado_csiraztatas_ultetes_neveles_termesztes_diy_otthon_4.jpg

Tipp: Olyan poharat érdemes választani, ami átlátszó, mert így könnyebben nyomon tudod majd követni a növényke gyökér fejlődését a zargatása nélkül. Illetve én erősen javaslom, hogy egy ne a világ legmagasabb long drinkes poharát válaszd erre a célra, mert a növényke hajlamos inkább a végtelen hosszú gyökér növesztésre fókuszálni a kihajtás és gyökér szerteágazás helyett, ha van elég helye. Ráadásul a túl nagy gyökérzetű növényt később nehéz lesz cserépbe ültetni, mert azok többnyire inkább szélesek, mint magasak szoktak lenni.

Most jön a szerintem legnehezebb rész. A várakozás!

Tipp 2: Én időnként folyékony növénytápot is locsantottam a vízébe, amikor a többi növényemnek is adtam volna és úgy tűnik nagyon hálás érte ő is. 

Mi történik ezek után?

Telnek a napok, a hetek és szép lassan látni fogod a változást! Kezdetben megjelenni néhány repedés, majd kibukkan egy picike gyökér kezdemény, ami egyre nagyobb és erősebb lesz. Amikor az avokádó magod úgy dönt, hogy eljött az ideje, akkor pedig megjelenik majd a tetején is egy szár, ami majd leveleket is fog hozni és innentől pedig nincs megállás.

avokado_mag_ultetes_csiraztatas_gondozas_neveles_palanta_diy_jo.jpg

Khm, hát igen tartozom egy vallomással. Én véletlenül egyszer levertem és bár a csíráztató pohár nem tört el a mag ketté szakadt. Gondoltam miért ne és azt a fél magot, amin rajt maradt a gyökér kezdemény visszatettem a helyére. Úgy tűnik kiheverte a traumát. :)

Mennyi időbe kerül mire kicsírázik?

A magtól és a körülményektől (napfény, hőmérséklet stb.) is erősen függ, hogy 3 hét vagy akár 3 hónap is fog kelleni a sikeres csíráztatáshoz, nem egy kapkodós fajta ez az avokádó. Bevallom én többször voltam úgy vele, hogy oké felsültem, kidobom, de nem tettem volna jól, csak kitartónak kell lenni. Amúgy sem zavar senkit az ablakpárkányon nem?

Mondjuk tény, hogy én télen vágtam bele ebbe az egészbe (miért is ne a legalkalmatlanabb évszakban), amikor a konyhaablakomba a napsütéses órák száma inkább mínusz szám, így nem csoda, hogy több hónap kellett hozzá, mire át mertem ültetni földbe. :S

Ezt csak így ide teszem mint zárójeles gondolatot. Biztos rémlik, hogy az avokádó fán terem, így valójában fát ültetünk. De emiatt még kár aggódni sok év kell ahhoz, hogy valóban több méteres fácskád legyen. 

Mikor ültesd át földbe?

Jó kérdés. Ha már kellően erős a gyökérzete, valamennyire szerteágazó, illetve van legalább 2-3 levél a száron is, akkor mehet a menet. Nagyon óvatosan (de tényleg nagyon óvatosan), ültesd el a cserépbe anélkül, hogy megsérülne a gyökere.

avokado_mag_ultetes_csiraztatas_gondozas_neveles_palanta_diy_3.jpg

Én bátor voltam és a mag maradékát is leválasztottam a növényről, de nekem könnyű volt a fél magos növénykémmel, ez szintén nem kötelező lépés. (Az volt a félelem, hogy berohad a növény mellé a földbe, ami nem tenne neki jót, de mivel nem vagyok agráros nem tudom, hogy jogos volt-e ez az aggodalmam. Talán majd jön egy kertész szaktekintély erre és kommentben megválaszolja nekünk.)

Most pedig több hét eltelte után ki merem jelenti, hogy az én palántám megmaradt a földben (le is kopogom gyorsan) és nem sínylette meg a vizes közegből való kiemelést. Ha kellően akklimatizálódott, akkor remélem rohamos fejlődésbe is fog kezdeni.

avokado_mag_ultetes_csiraztatas_gondozas_neveles_palanta_diy_2_jo.jpg

Nem az avokádó legegyszerűbben és főleg leggyorsabban csíráztatható növény, de talán pont ettől ilyen lebilincselő. Nagyon örülök, hogy egy egyébként szemétre kerülő apróság később akár csodás éke lehet a lakásomnak zölddelő növény formájában. Szeretem a kihívásokat és a várakozás izgalma csak még jobban fokozza a lelkesedésemet az iránt, hogy legyen egy saját avokádó növényem.

Próbáld ki te is!

Ha pedig társasházi témában bármilyen kérdésed van, nézd meg, kik vagyunk, mik vagyunk (ehhez kattints ide) és keress bátran! Épp leváltanátok a közös képviselőt vagy kíváncsi vagy, mi hogyan csinálnánk, ha a te házadat is mi kezelnénk? Nézd meg, szerintünk hogyan lehet jól csinálni! Kattints és ismerkedj meg Házmestermedvével, munka közben!

komment
2020-04-20 12:18:51 - Házmestermedve

A bejegyzés trackback címe:

https://hazmestermedve.blog.hu/api/trackback/id/tr8515625534

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása