Példa: Így szüntesd meg a lépcsőházi dohányzást!

lepcsohazi-dohanyzas.png

Pár hete kapott egy levelet a medve, hogy mit lehetne tenni azokkal a szomszédokkal, akik a szabályt lekaratézva mégis a lépcsőházban dohányoznak. Azóta jött egy új levél Gabitól, hogy nála is pont ez volt a probléma és hogy ők hogyan oldották meg.

Mesélje el hát Gabi! 

Tisztelt Házmestermedve!
Olvastam az INDEX lapján, egy problémát, a lépcsőházban való dohányzásról.
Ezzel kapcsolatban elmondom, hogy mi hogyan oldottuk meg a problémát.
A probléma szintén az volt, hogy egyik lakás tulajdonosai a 3. emeleten éjjel rendszeresen kiálltak a lépcsőházba és ott cigarettáztak. A csikkeket pedig egyszerűen eldobták. Az ablakot rendszeresen kinyitották, de aztán úgy is "felejtették", s ez miatt a télen a fagyos levegő beáramlott a lépcsőházba, s nemcsak a dohányszag terjengett, hanem a hideg is. Ha meg esős idő volt akkor elázott a lépcsőház a nyitva hagyott ablak miatt.

Egyébként ez Kőbányán egy szintén négy emeletes társasház, 75 lakással, 5 lépcsőházzal.
Nos a következőket tettük, mert a szép szó nem használt. A közös képviselővel egyetértésben, a februárban megtartott közgyűlésen egyik napirendi pontként felvettük a házirend betartást is. A házirendünkben (ami része az SZMSZ-nek) eleve van egy olyan pont, hogy mindenki köteles tartózkodni olyan viselkedéstől, ami a többi tulajdonosnak kellemetlenséget okoz, vagy a társasháznak kárt okoz.

De igaza van, tűzvédelmi szempontok is vannak. Nos hoztunk egy határozatot, hogy minden lépcsőházban kiteszünk egy feliratot, illetve táblát méghozzá a legszembetűnőbb helyen, a bejárati ajtó üvegére, úgy, hogy már kívülről is szembetűnő és jól látható legyen, "DOHÁNYOZNI TILOS A LÉPCSŐHÁZBAN" felirattal.

A tiltás kiragasztása után kilátásba helyeztük, a tűzvédelmi bejárást, s hogy annak költségét a vétkező dohányosokra terheljük.

A közgyűlési határozatot minden tulajdonos 8 napon belül megkapja, így a vétkezőknek is tudomására jutott. Mivel a társas házunkban kamera rendszer is ki van építve, így le is bukik könnyen a vétkező.
(A számvizsgáló bizottság is támogatta messze menően ezt a javaslatot.)
Nos a probléma azóta megszűnt, már nem mennek ki a lépcsőházba cigarettázni, legfeljebb a ház elé a szabad térbe, ahol természetesen lehet dohányozni, csak a csikkeket ne dobálják szét.
Azt hiszem, hogy közös akarattal megoldhatók az ilyen problémák.

Azért van abban valami felemelő érzés, amikor a gondok ilyen szépen megoldódnak. Pláne, hogy nemcsak csatabárdos "örökregyűlöllek" megoldások működnek, hanem simán járható út az ilyen már-már nyúli magaslatokra törő elegáns megoldás is.

Egy szó, mint száz: remek ötlet a kitáblázás, persze nem partizánakciósan, hanem hivatalosan, határozattal.

Most jársz nálunk először? Ne menj el, amíg nem olvasod el legalább pár cikkünket, kérlek! ;) Ha tetszik, amit látsz, gyere és kövess minket facebookon!

Nagyon örülök, hogy megírtad nekünk, Gabi. Remélem, másoknak is hasznos olyan ötleteket olvasni itt a medveblogon, amik nemcsak elméleti stádiumban léteznek, esetleg csak ötletelés, hanem konkrét, kipróbált és bevált megoldás. Ez egy szuper ötlet és jó látni, hogy működik is. Mától én is ajánlani fogom olyan házaknál, ahol ez gond.

Összefoglalva pedig ez a lényeg:

  • először a szép szó,
  • másodszor a tábla,
  • harmadszor a bünti.

Nem tudod, ki az a Házmestermedve? Miután elolvastad, teszteld le a saját házkezelődet, hogy ő mennyire jó, vagy sem. Ártani nem árthat! :)

35 komment
2017-05-21 23:03:53 - Házmestermedve

A bejegyzés trackback címe:

https://hazmestermedve.blog.hu/api/trackback/id/tr8212476437

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jakab.gipsz 2017.05.22. 19:50:46

Így működik a szingapúri illiberalizmus is, aztán jöhet a következő lépés, a hangosan beszélők, a kutyások, macskások, a szemüvegesek, és egyéb renitensek elrettentése érdekében és a lakógyűlés valamint a házmesterek, átveszik a hatalmat.

Ugye milyen egyszerű eljutni a rendpárti nácikig.

Csak óvatosan ezzel a nagy sematikus, rend csinálás ajánlgatásával.

házmestermedve 2017.05.22. 20:16:36

@Jakab.gipsz: Őszintén érdekel a véleményed. Szerinted mi a megoldás?

Pista Bácsi 2017.05.22. 21:02:13

Ha a tűzvédelmi bejárás idején nem dohányoznak, akkor a bejárás költségét hogyan lehet rájuk terhelni?

Hiszen a terhelés a kamerafelvétel által nyújtott bizonyítékon alapul, az pedig létezik, függetlenül a bejárás tényéről...

Orbán Hazaáruló Viktor 2017.05.22. 21:40:33

@Jakab.gipsz: az illiberalizmus nagy védelmezőjének nem tetszik hogy valami szabályozva van? Látszik hogy fogalmad sincs a szavak jelentéséről.
Szerinted a szemüvegesek milyen módon zavarják a közösségi együttélést?
Most is okosabbnak tűnnél, ha csendbe maradnál.
A poszthoz még annyit hogy gratulálok. Leírva egyszerű de kevéseknek sikerül.

elmeboy 2017.05.22. 23:14:33

Miért érzem úgy, hogy ez a "megoldás" csak valaki fejében létezik, de nincs az az épeszű Gabi, aki be merné vállalni!? Az egész ugyanis úgy ahogy van, törvénybe ütköző - melyet semmilyen SZMSZ nem írhat felül. A bekamerázásnak nagyon szigorú feltételei vannak; nem úgy megy az, ahogyan annak a Józsibácsik', Marinénik' nagyon is örülnének: otthon a fotülből kukkoljuk hogy mit csinál a többi lakó. A maci f@szát! Tessék törvényeket olvasni (adatvédelem, -kezelés, -betekintés), és ha valóban megléptek valahol egy ilyent mint a leírt sztori, imádkozni, hogy a bagósok nehogy feljelentést tegyenek - mert akkor a közös költség a kamerákkal együtt megy a levesbe! :D

KurucInfo Főszerkesztő 2017.05.22. 23:38:25

Nem kell a duma, ez egy tipikus bezbozutovel megoldhato problema.

feketeesfeher 2017.05.23. 00:17:13

@házmestermedve: Nincsenek általános megoldások. Millió problémák vannak a társasházakban. Akár dohányzás, akár kukakérdés, akár ki mikor nyit ablakot a lépcsőházban, akár az, hogy lemehet-é a kutya a hátsókertbe, vagy bármi más.

A megoldás felé vezető út a kibeszéléssel van kikövezve. Oszt vagy lesz belőle valami, vagy nem.
Nálunk mondjuk a balkonon való cigizést is megtiltották volna, meg a kutyasétát a hátsókertben is. Holott mondjuk én csak végszükségben viszem oda a kutyát, amikor beteg vagyok, és nem tudom sétáltatni, de annyi erőm még van, hogy három emeletet lemenjek, és álljak, és összeszedjem a kutya után amit esetleg termelt.
De abba már nem ment bele senki, hogy a szemétszállítási költségeket ne négyzetméter arányosan osszuk szét, hanem a lakók arányában. Én 21 ezer forintot fizetek közös költségbe, a rohadt nagy semmiért. Kapni nem kapok semmit, de szivatnak, mert kutyám van és dohányzom.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2017.05.23. 07:05:04

Nálunk ez nem segít, mivel nem tudjuk ki a tettes, aki a lépcsőházban meg a liftben bagózik.

Pilotax 2017.05.23. 07:17:33

" Így szüntesd meg a lépcsőházi dohányzást!"

Esetleg el lehetne gondolkodni azon is, ezek után hogyan kellene megszüntetni a dohányzásra kivetett csillagászati adókat? Azért az elgondolkodtató, hogy "A fizessen a dohányos!" jelszó alapján netalán illene ehhez valami jogokat is biztosítani?! Már ott tartunk, hogy tessék csak befizetni azokat az adókat de rágyújtani azt tilos, vagy csak lakott területen kívül éjjel 2 óra és két óra egy perc között lehet hátszélben, és csukott szájjal, előtte pedig hatósági eengedélyt beszerezni hozzá minden rágyújtás előtt 30 napos ügyintézési határidővel. A marihuanát meg tessék legalizálni!?

Danubius 2017.05.23. 07:20:20

Ha állatmódra viselkednek úgy is kell válaszolni. Pl a gyerek szaros pelusát kitenni az ajtónk elé a szomszéd ajtaja mellé....

Rolph Meyer 2017.05.23. 08:06:15

Olcsó filléres borzalmasan vinnyogo füst érzékelőt kell felszerelni hogy csődületet keltsen ahányszor csak rágyújt

Terézágyú 2017.05.23. 09:14:11

@Pilotax:
"Már ott tartunk, hogy tessék csak befizetni azokat az adókat de rágyújtani azt tilos, vagy csak lakott területen kívül éjjel 2 óra és két óra egy perc között lehet hátszélben, és csukott szájjal, előtte pedig hatósági eengedélyt beszerezni hozzá minden rágyújtás előtt 30 napos ügyintézési határidővel."

Nos, a dohányzáson túl más is volt ott:
" A csikkeket pedig egyszerűen eldobták. Az ablakot rendszeresen kinyitották, de aztán úgy is "felejtették", s ez miatt a télen a fagyos levegő beáramlott a lépcsőházba, s nemcsak a dohányszag terjengett, hanem a hideg is. Ha meg esős idő volt akkor elázott a lépcsőház a nyitva hagyott ablak miatt."

Egyébként a vonatokon/buszokon szokott ez még megtörténni: kinyitják az ablakot és úgy hagyják. Láttam már olyat annak idején, hogy centis hó volt a vonat folyosóján, mert nyitva hagyták az ablakot. A bagósok.

_B_ 2017.05.23. 09:21:14

@Pilotax: Elég sötét van odaát.
Senki nem tiltja, hogy a saját lakásodban/házadban dohányozz.
Ja hogy akkor füstös leszel????
Ha téged zavar a saját füstöd, akkor a nemdohányzót szerinted mennyire zavarja?

óðinn 2017.05.23. 10:03:21

@Orbán Hazaáruló Viktor: Ma reggel olvastam egy másik blogot, ahol ez a Gipsz Jakab a liberalizmust szidta ugyanilyen hevesen és összeszedetlenül. Úgy látszik, mindegy neki a téma, csak az ellenkezőjét mondhassa.

alalala 2017.05.23. 10:44:00

@Pilotax: "Azért az elgondolkodtató, hogy "A fizessen a dohányos!" jelszó alapján netalán illene ehhez valami jogokat is biztosítani?!"

Van jogod: dohanyozhatsz :D
A drogosokat nem adoztatjak meg, cserebe ok nem is drogozhatnak. Aki a kicsit nem becsuli.. orulj, hogy fizetheted az adot es nincs betiltva az egesz ;)

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2017.05.23. 13:21:55

@Pilotax: mivel te dohányzol, te alkalmazkodsz

kolompa lole 1111 2017.07.02. 19:26:33

@KurucInfo Főszerkesztő: Ja, s dohányosok pisztolya üti a te bézbólütődet.

kolompa lole 1111 2017.07.02. 19:39:09

@Pilotax: Én a piroson áthajtó bicigliseket szűntetném be. Az sokkal zavaróbb, egészségtelenebb és közveszélyes, mint holmi füst.

kolompa lole 1111 2017.07.02. 19:40:01

@Danubius: Cserébe meg neked bekúrni a teli hamutálat az ablakodon...

kolompa lole 1111 2017.07.02. 19:40:54

@Rolph Meyer: ... vagy amíg purhabbal be nem fújják / le nem tépik a helyéről. Azaz kb. 5 percig jó is.

kolompa lole 1111 2017.07.02. 19:49:36

@Terézágyú:

"Nos, a dohányzáson túl más is volt ott:
" A csikkeket pedig egyszerűen eldobták."

A kutyások meg a kutyaszart. Akkor a kutyákat is tiltsuk be!

"Az ablakot rendszeresen kinyitották, de aztán úgy is "felejtették""

Legalább kiszellőztettek maguk után, és nem hagyták bent a szagot. Te is csak 2 másodpercre nyitod ki az ablakot szarás után?

"Egyébként a vonatokon/buszokon szokott ez még megtörténni: kinyitják az ablakot és úgy hagyják. Láttam már olyat annak idején, hogy centis hó volt a vonat folyosóján, mert nyitva hagyták az ablakot. A bagósok.""

Szokott??? Na mesélj mééég... Már vagy 20 éve nincs dohányzó vagon, buszon meg max görögben lehet rágyújtani (na ott rábasznál, mert a sofőr alap hogy dohányzik, és nincs zárt pilótafülke).

kolompa lole 1111 2017.07.02. 19:50:42

@_B_: Senki se tiltja hogy a saját lakásodban a szőnyegre szarjál. Ja, hogy zavar a szarszag és inkább kimész budira? Ne finnyáskodj!!!

kolompa lole 1111 2017.07.02. 19:51:44

@enpera: Mivel téged zavar, ezért te alkalmazkodsz.

kolompa lole 1111 2017.07.03. 00:05:22

@enpera: Miután feldugtam a partvist a seggedbe? Kisebb bajod is nagyobb lesz ennél.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2017.07.03. 06:37:15

@kolompa lole 1111: esélytelen, mert úgyis elbújsz előlem, szokásos gerinctelen férgecske vagy. Az összes dohányos köcsög ilyen, csak akkor nagy a szája ha nem látják, akkor bagózik kint, ha jön valaki elbújik.

Szkobin 2018.01.12. 18:39:08

De jó, hogy ez ebben az esetben így megoldódott. Mi albérletben lakunk egy 6 lakásos társasházban és egy darab ember dohányzik a másodikon. Az a heppje, hogy égő cigarettával (jó lassan - érdekes módon cigi nélkül elég gyorsan tud lépcsőt mászni) megy végig a lépcsőházon. A tömény cigiszag bejön a lakásunkba, mert a bejárati ajtó alatt van egy kb 0,5 centis hézag. Utána szellőztetni kell, nem is beszélve arról, hogy én kifejezetten érzékeny vagyok a cigaretta füstjére és szagára. A lépcsőház ajtaját ilyenkor kitámasztom és szellőztetem de kezd baromira elegem lenni ebből a proli viselkedésből. Többször lett megkérve rá, hogy fejezze be és próbálja meg kibírni míg leért a lakásából vagy míg felér oda. Erre a válasza a következő volt: "majd ha nem felejtem el, akkor odafigyelek..."
Engem rettenetesen feldühít az ilyen viselkedés. Amúgy az embert kb senki nem szíveli a házban, egyenesen a ház mételyének nevezte az alattunk lakó ember. Mégsem tesznek ellene semmit! Nem értem. Zavarni mindenkit zavar, de a reakció: "ááá, vele nem lehet beszélni...." Mivan???! Ez normális? Most komolyan?
A történethez hozzá tartozik, hogy amikor néztük a lakást direkt kérdeztem a tulajt, hogy dohányzik-e az alsó lakó. Megörültem neki, hogy nem és csak egy ember cigizik, az is a felső emeleten. Erre tessék! Ha ezt előre tudom, akkor egészen biztos, hogy nem ezt a lakást béreljük ki!
Mi a fenét lehet ezzel csinálni? Ebben a házban mindenki kripli... Köszi a javaslatokat, ha vannak!
U.I.: Tudom, költözzünk el. Ezt tervezzük, már nézegetjük a lakásokat, de amíg itt kell lennünk is jó lenne ezt kiküszöbölni...

Reactor 2020.03.27. 13:55:00

@Jakab.gipsz: Nagyon csúszós az a lejtő, nagyon de nagyon...

De tudod mit? Ha sikerülne ilyen áron szingapúri életszínvonalat elérni, akkor igenis vezessék be!!!
Lehet fújjogni, hogy jájjj micsoda zsarnokság meg elnyomás van ott, tilos a rágógumi, a GDP-lista nem hazudik.

@elmeboy: Saját tulajdonú területet akkor kamerázol be, amikor csak akarsz. Jogszerűen. Az más kérdés, hogy nincs értelme, mert ha meglátja, hogy hesszeli a kamera, jobb esetben csak kimegy a látószögéből, rosszabb esetben fog egy kalapácsot, és legépeli a kamerát.

t.csilla · http://blogjt.blog.hu/ 2020.07.22. 20:28:47

@Pilotax: Lehet rágyújtani: a lakásában mindenki úgy dohányzik, ahogy akar.

Pilotax 2020.07.23. 18:49:02

Ilyet se pipáltam még!!!! Két évvel ezelőtti kommentre válaszolni!!
Egyébként nem baj ha valaki érti a szarkazmust. Szóval össze kellene hangolni a politikai elvárásokat. Kell az adóbevétel, de ne dohányozz, csak adózz! Ne lehessen dohányozni? Oké. Kell az adóbevétel! Ez is Oké. De a kettő ellentmond egymásnak. Fizess dohányos de a végtelenségig korlátozni akarom az ezirányú lehetőségeidet. El kellene dönteni a politikának mit akar de az nem működik, hogy olyanért akar fizettetni amit a végtelenségig korlátoz.

t.csilla · http://blogjt.blog.hu/ 2020.07.24. 18:30:10

@Pilotax: Mi az érdekes abban, hogy két évvel ezelőtti kommentre válaszoltam? Most találta rá az írásra, most aktuális....
A cikkben egyébként nem a kormányzati politika érdekeiről van szó, hanem a nemdohányzók védelmébe hozott törvényről, és annak gyakorlati alkalmazásáról. Hogy a kormány hogy oldja fel a saját ellentmondását, az az ő bajuk. A dohányosokat meg nem jogosítja fel törvényszegésre az, hogy fizettek a bagóért. Felnőtt emberek, akik saját döntésük következtében dohányoznak, oldják meg maguknak. Amúgy meg mi a baj a lakásukban dohányzással? Ja, nem szeretik, ha a cigiszag áthatja a bútoraikat meg a falaikat? De azért a szomszéd szeresse, hogy cigifüstön keresztül kell hazavergődnie?
Ennek semmi köze nincs a dohánytermékek megadóztatásáhooz, az abból való bevételhez, no meg a dohányzás tiltásához.

Pilotax 2020.07.24. 19:59:35

@t.csilla:
Te arról a kormányról beszélsz semlegesként aki éppen az emlegetett törvényben korlátozza a dohányzókat. A kormány elsősorban a saját politikai érdekei mentén alkotja a jogszabályokat és ebben nem a nemdohányzók érdekei az elsődlegesek, legfeljebb meglovagolja a nemdohányzók hangját, lehet rájuk hivatkozni. Gondolataid mentén továbbgondolva, hány olyan dolog van még a világon amit az emberek egyik fele csinál ami nem tetszik a másik felének. Pl. Te a saját autód bűzét szereted szagolni, de az enyém már büdös (lásd luxusautóval járó méregzöldek)? A zárt helyen belüli dohányzás bizonyos mértékű korlátozásával egyetértek (a lakásban dohányzás problematikája engem nem érint, mert családi házban lakom, de ha nem dohányzó vendégem van, nem gyújtok rá), de magyarázd meg nekem, hogy miért is kell szabadban lévő helyeken korlátozni (buszmegálló, villamosmegálló, hiszen a nem dohányzónak nem kell a dohányzó mellé állnia, miért is a dohányzó menjen arrébb ha ő érkezett oda előbb???)? Ideologizálni ezt is lehet de ez már túlmegy a normalitás a másik megértésének és tiszteletének határán, pláne úgy hogy a kritikát mgfogalmazó szintén társadalmilag nyertese a megadóztatott dohányzásnak. Hidd el dohányzóként maximálisan igyekszem figyelemmel lenni a nemdohányzókra, ők ezt viszont nem mindig teszik meg. Miért kell eldobnom a városban feltakarítandó szemétként a cigarettavéget, mert percekig nem találok - több száz méteren keresztül - egy rohadt szemetest amiben eldobhatnám, nem telik a dohányzásból beszedett adókból elég szemetest kitenni?

t.csilla · http://blogjt.blog.hu/ 2020.07.24. 20:42:36

@Pilotax: "...de magyarázd meg nekem, hogy miért is kell szabadban lévő helyeken korlátozni (buszmegálló, villamosmegálló, hiszen a nem dohányzónak nem kell a dohányzó mellé állnia,"
Miért kéne megmagyaráznom? Az írás a lépcsőházi dohányzásról szól.
Amúgy buszmegállóban sem illik a másik pofájába fújni a füstöt, mindegy ki volt ott előbb. Sajnálom, ha nehézséget jelent ennek felfogása.

Ha eldobod a cigarettavéget, mert nem találsz szemetest, az a te sarad. Senki sem kért meg rá, hogy dohányozz, a te választásod, vállald fel az ezzel járó dolgokat, pl azt, hogy csikk keletkezik belőle. Ha elmész az erdőbe kirándulni, és nincs elég szemetes kitéve, az sem jogosít fel arra, hogy eldobáld a szemetedet. Vidd haza!
Azt állítod, hogy te messzemenően figyelembe veszed a nemdohányzók érdekeit ...nos amellett, hogy én még ilyen dohányzóval életemben nem találkoztam (az nem jelenti, hogy nincs, csak még nem futottam össze vele) .... pont megcáfolod a saját szavaidat azzal, hogy neked "nem raknak ki elég szemetest".
Igazad van: nincs elég szemetes, ahogyan nincs elég nyilvános wc sem. Attól még ha odakakál/pisál valaki a köztérre, még a bunkó kategóráiba számítandó. Ugyanúgy a csikkek eldobálói is.
(Hordjál magaddal nejlonzacskót és gyűjtsd abba a csikkeket, mint a kutyatartók, a kutyakakit...csak egy ötlet.)
Tettél ez ügyben panaszt? Vagy csak a "nemdohányzókon" akarod leverni azt, hogy neked nem veszik figyelembe az érdekeidet? És te kinek az érdekeit veszed figyelembe, ha eldobálod a csikkeket?
A dohányzásból beszedett adók a politikusok zsebeit hizlalják. Ezért is hozták létre a trafikokat. Ha téged zavar, hogy szemetelsz, akkor ne tedd.
süti beállítások módosítása