Hogyan kezeljük, ha rossz lett a gyerek féléves bizonyítványa?!

Most viszik haza a gyerekek a féléves bizonyítványt, ilyenkor nem árt néhány pontot szem előtt tartani, ha nálatok sem csak csupa ötös szerepel majd benne. feleves_bizonyitvany.jpg

A bizonyítvány bizony hitvány? Nem kell kétsége esni és nem szabad kitölteni a gyereken a csalódottságod!

Nem minden gyerek jó tanuló és nem minden szülőnek egyforma a fogalma arról, hogy mi számít jónak. Van olyan család, ahol a hármas még simán belefér, van ahol már a négyes osztályzatért is kemény megtorlás jár otthon. A lényeg a gyerek, nem a jegy, nem az iskola, hanem az éppen rád néző gyerek!

Biztosítsd, hogy szereted!

Nem jó, ha a gyerek rettegve, remegve, sírva és félelemmel a szemében nyújtja át a bizonyítványát. Mondd ki neki hangosan, hogy mindegy mi van a bizonyítványában, te akkor is szeredet. Öleld meg és amikor megnyugodott, akkor vegyétek újra kézbe a jegyeket tartalmazó könyvet.

anna-kolosyuk-4r6pg0iq5iu-unsplash.jpg

A féléves bizonyítvány kritikusabb pontjainál ne a számonkérésen legyen a hangsúly és főleg ne a vádaskodáson! Ne éreztesd a gyerekkel, hogy butának tartod még akkor sem, ha szerinted nem fejlődik olyan tempóban, mint a többiek az osztályban.

Az önértékelés fontossága

Kérdezd meg a gyerkőcöt, hogy mit gondol a saját bizonyítványáról! Fontos, hogy a gyerekek megtanulják reálisan értékelni önmagukat, az sem jó, ha túl pozitív képet fest magáról és nem látja a hiányosságait, de ennek ellentéte is káros. Engedd, hogy beszéljen róla, hogy ő hogy látja a helyzetet!

Azt azonban igyekezz rövidre zárni, ha mindenáron hárítani akarja a felelősséget, ha kizárólag az iskolára, a tanáraira vagy a többi gyerekre fogná a saját osztályzatát.

A mostani otthonról tanulás is sok gyereket érint, nem könnyű erre átállni, megszokni, teljesíteni ebben a rendszerben. Ez tény, de ettől még nem lehet teljes mértékben ezekre a körülményekre fogni csak és kizárólag, hogy miért vannak olyan jegyek a bizonyítványban, amilyenek.

aaron-burden-6jyoil2ghvk-unsplash.jpg

Mi lehet a megoldás?

Próbáld meg elérni, hogy ő maga jöjjön rá, hogy mi volt a gond ebben a félévében és segíts neki kitalálni, hogy hogyan tudná hatékonyabban elsajátítani az ismereteket! Mérjétek fel együtt, hogy vajon képes lesz-e a gyerek egyedül jobb jegyeket szerezni vagy segítségre van szüksége ehhez.

Ha az utóbbi akkor elég ha te leülsz vele tanulni vagy szúrópróbaszerűen kikérdezni vagy magántanárra is költeni kellene.A megoldás a legfontosabb, koncentráljatok az év végi értékelésre!

Nem kell mindenből szupernek lenni!

Tökéletes ember nincs. Vannak ugyan kitűnő tanulók, de nemcsak a csupa ötös gyerekekből lesznek boldog, kiegyensúlyozott, jó munkahellyel rendelkező felnőttek. Tekintsetek a jövőbe és mérjétek fel, hogy vajon mi szeretne majd lenni a gyerek, ha nagy lesz! Erdész? Autószerelő? Élsportoló? Taxis? Pincér? Mindegyikhez más adottságok kellenek, de az közös bennük, hogy egyikhez sem kell minden tantárgyból ötösnek lenni, alig van (ha van) olyan amihez minden egyes tantárgy számít.

ben-white-qdy9ahp0mto-unsplash.jpg

+1 Vedd észre korábban a "problémát"!

Azt már fent sorra vettük, hogy mit érdemes tenni és mit nem a gyerkőccel szemben. Most egy tükör következik, neked kedves szülő...

Legközelebb már év közben vedd észre az árulkodó jeleket, osztályzatokat, gyerek beszámolóit, hogy itt bizony gond van, nem megy úgy, ahogy kellene. Avatkozz be időben, hogy elkerüljétek az olyan osztályzatokat, amivel nem vagytok megelégedve!

Van olyan gyerkőc, aki megold mindent egyedül és teszi mindezt egész jól, de vannak olyan csemeték akinek jobban kell fogni a kezét. Neked kell ismerni a saját gyerkőcödet, neked kell tudni, hogy ő melyik kategóriába esik. Ha az utóbbiba, akkor nem elég havonta aláírni a jegyeit, üzenőfüzetét, aktívabban kell ott állni mellette. Konzultálj a tanáraival, hogy ők mit javasolnak, mit tanácsolnak!

Nem véletlenül jelennek meg ilyenkor sorban a rendőrségi és egyéb felhívások, hogy a bizonyítvány osztási időszakban még jobban oda kell figyelni a gyerekekre, mert hajlamosak lehetnek meggondolatlanságokra, végzetes menekülésekre, mert nem merik hazavinni a bizonyítványt. Lehetőleg ne csak a saját gyerekedre figyelj, hanem a többiekre is, akik körülötted vannak! Beszélgess a rossz jegy miatti elszökésről a gyerekeddel és kérd meg, hogyha tudd olyan iskolatársáról, aki kétségbeesett lépéseket fontolgat, akkor szóljon!

A féléves bizonyítvány egy visszajelzés a szülőnek, hogyha nem változik semmi, akkor hasonló eredményekre lehet majd számítani az év végén is. Helyén kell kezelni és fontos szem előtt tartani, hogy a gyerek a legfontosabb, nem a számok a kis könyvben!

Ha pedig társasházi témában bármilyen kérdésed van, nézd meg, kik vagyunk, mik vagyunk (ehhez kattints ide) és keress bátran! Épp leváltanátok a közös képviselőt vagy kíváncsi vagy, mi hogyan csinálnánk, ha a te házadat is mi kezelnénk? Nézd meg, szerintünk hogyan lehet jól csinálni! Kattints és ismerkedj meg Házmestermedvével, munka közben!

14 komment
Címkék: tipp gyerek iskola
2021-01-29 14:17:55 - Házmestermedve

A bejegyzés trackback címe:

https://hazmestermedve.blog.hu/api/trackback/id/tr8516408078

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

232323 2021.01.29. 17:08:36

eleg csak matekbol abgolbol nwmwtbol irodalombol nelvtanbol es egy szabadonvalsztott targybol.. h fekvegyek rendes iskolaba.

ha pedig 2 3 4 kegyek vannak mas targyakbol akkor nincs az a tnar aki konnyen ad matekbol vagy irodalombol otost..

ja kihagytam a tortenelmet.

mindenbol tenyleg nem kell. de egyszerubb az, holdudvarhatas miatt.

a siker amigy meg kapcsolatokon mulik. proli munkascsalad gyermeke proli munkas marad.

ha ledig 2 3 4 jegyek vannak

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2021.01.29. 19:28:04

Féléves értesítő.. Vagyis ez nem bizonyítvány.

Muhammad Balfas 2021.01.29. 20:47:24

Én tesiből is csak hármas voltam.:( Szorgalom: hanyag. Erre emlékszem még a biziből..

Reactor 2021.01.30. 20:11:50

Nekem matekból pl. mindig rettenetes jegyeim voltak. Nem voltam jó tesiből se, magatartásból se, de a matek volt az abszolút mumus. Persze,rendre büntettek miatta, mert nem bírták felfogni, hogy én nem matek-beállítottságú vagyok. Olyan gyerek szerintem még nem született a Földre, aki mindenből egyformán színötös lenne (azaz mindenhez egyformán jól ért).

A fő probléma, hogy a jelenlegi oktatási rendszerünk egy csőd, a tananyag bő 90 százaléka használhatatlan idiótaság. Bemagoltatják veled a Nemzeti Dalt, hol volt a mohácsi csata, hány kilotonna ciánhiper-hidrooxid semlegesít hány gigabájt sósavat, hogyan szerkessz háromszöget körzővel-vonalzóval-síppal-dobbal-nádihegedűvel, Ady Endre milyen pózban dugta meg Csinszkát, és így tovább, és így tovább. Ahelyett, hogy minden gyerek azzal foglalkozhatna, amiben jó, ami érdekli, amihez érteni is fog, mindenkire ráhúznak egy egyenkabátot, teletömik a fejüket hasznavehetetlen szarságokkal, aztán csodálkoznak, hogy a gyerek utál iskolába járni, nem tanul és rossz jegyeket szerez.
Ami pedig valóban fontos lenne, arra nem tanítanak meg egy gyereket se, még alapszinten se - pénzügyi ismeretek, állampolgári ismeretek, például. Középiskolában anno az osztály döntő többségének fogalma se volt a kamatos kamatról, vagy az inflációról, nem egy közülük orbitális adósságspirálba verte magát, mert úgy vett fel hitelt, hogy lövése nem volt arról, hogy többet kell visszafizetni utána. Mikor ezt közölték vele, csak forgatta a szemeit mint a reklámmacska, egyszerűen semmit nem fogott fel az egészből, hiába lett elmagyarázva neki.

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2021.02.01. 13:11:32

@Reactor: Vagyis az általános műveltség alapjait képező történelmet, irodalmat, geometriát, algebrát cseréljük fel a kamatos kamatra és Java programozásra..

Reactor 2021.02.01. 15:22:48

@AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK: Ha ezen az áron sikerülne végre intelligens, gondoolkodni tudó és akaró embereket kinevelni, akiknek a tudása ér is valamit a piacon, akkor igen, cseréljük fel. Magoló ötösökből itt soha nem lesz nyugati életszínvonal.

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2021.02.01. 15:57:28

@Reactor: Mondjuk matek nélkül szted menyit értene a kamatos kamatból? Az a tapasztalatom, hogy akik nem értik a kamatos kamatot , többnyire a kettes és a halál között álltak matematikából a középiskolában. Az pedig, hogy valakinek van egy alapműveltsége még nem jelenti azt, hogy nem tud gondolkodni. Pl. Teller Ede vagy Neumann János. Előbbi a magyar költészet kiváló ismerője volt. utóbbi még diák korában végig olvasott egy több kötetes világtörténeti munkát.

Reactor 2021.02.01. 19:27:08

@AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK: A "matek" egy nagyon tág fogalom. Az is matek, hogy kétszer kettő az négy, az is matek, hogy "A" halmaz meg "B" halmaz uniója, de az is, hogy szinusz-négyzet iksz meg koszinusz-négyzet iksz egyenlő eggyel. Nyugodtan visszább lehetne venni a trigonometriás, halmazelméletes, sorozatos, geometriás ökörségeket, és kamatos kamatot tanítani helyette. Nem pedig ráerőszakolni az összes bugyuta, felesleges hülyeséget olyasvalakire, aki életében nem fogja használni, illetőleg beüti a számítógépbe 5 másodperc alatt ahelyett hogy félórákat számolgatna kockáspapíron.

Teller Ede és Neumann János azért lettek kiemelkedő tehetségek, mert őket speciel érdekelte is a szakterületük. Ők se voltak mindenből színötösek, tesitől kezdve földrajzon keresztül egész a szerves kémiáig. Teller Ede az atomfizika területén zseni volt, de SZVSZ földrajzul egy mukkot se tudott volna mondani. Neumann János matematikából volt kiváló, a számítógépet is neki köszönhetjük nagyobbrészt, de aligha hiszem, hogy 12 perces futásban is ilyen jól szerepelt volna. Hogy a szabad idejében szeret az ember olvasni verseket, regényeket, nos, jó, de ne erre menjen már el hót fölöslegesen sok-sok ezernyi 45 perc a suliban! Meg amikor kötelezőket olvastatnak el a gyerekekkel...mi a francnak? Jól megutálja majd az olvasást, és dacból azt se fogja aztán elolvasni, ami esetleg tényleg érdekelné. Ugyanez igaz a matekra, földrajzra, fizikára, és mindenre. Tanulja azt, amihez van affinitása, ami érdekli, és amivel pénzt is keres. Máskülönben továbbra is tele leszünk mindent "tudó", de semmihez se értő kőbutákkal.

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2021.02.01. 21:31:55

@Reactor: A matematika a logikus gondolkodás alapjaira tanít meg. Akkor is, amikor utálod és szenvedsz vele.

" Nyugodtan visszább lehetne venni a trigonometriás, halmazelméletes, sorozatos, geometriás ökörségeket, és kamatos kamatot tanítani helyette."

Ezek alapvetően szükségesek pl. egy mérnöknek, a fizikai jelenségek megértéséhez. Ne legyenek mérnökök se, csak pénzügyi tanácsadók meg programozók? (Egyébként egy jó programozónak is elég átfogó matematikai alapismeretekre van szüksége.) Az egész mai technológiai civilizációnk azokon alapul, amiket felsoroltál.

"Ők se voltak mindenből színötösek, tesitől kezdve földrajzon keresztül egész a szerves kémiáig."

Pedig de. Ők ketten bizony már középiskolás korukban is mintatanulók voltak. Teller ráadásul remekül zongorázott. Persze attól ., hogy valaki nem szín ötös még simán lehet felnőtt korára jó szakember és emellett még művelt is.

"tanulja azt, amihez van affinitása, ami érdekli,2

Ehhez előbb meg kell ismernie a választékot. Ki kell próbálnia magát, hogy miben jó.

Reactor 2021.02.01. 23:07:03

@AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK: A logikus gondolkodásnak nem sok köze van a trigonometriához, halmazelmélethez, meg a másodfokú egyenletekhez. Mire odáig eljut az ember (középiskola), ha addig nem fejlődött ki benne minimális logikus gondolkodás, akkor hót fölösleges az erőlködés, mert úgyse fog.
Ha szükséges a trigonometria, halmazelmélet meg a többi hülyeség, tanulja meg az, aki mérnöknek készül. Aki meg mondjuk minőségellenőrnek, péknek, vagy szobrásznak, azt meg kíméljük meg ettől, mert csak az idejét pocsékolja vele.
A programozó se kockáspapíron áll neki számolni logarléccel meg ilyesmikket, hanem megnyit egy erre készült programot, beviszi az adatokat, és a program dolgozik helyette. A számítógépet elsősorban erre találták ki. Persze, arra is jó, hogy Call of Vérpistikét játsszunk rajta, de eredendően nem ezzel a koncepcióval készült. Ezért készítünk gépeket, hogy az dolgozzon helyettünk.
Azt meg egész egyszerűen kizártnak tartom, hogy Neumann János és Teller Ede kivétel nélkül minden tantárgyból színötösök voltak. Na ilyen diák nem született még a Földre, vagy ha mégis, biztos lehetsz benne, hogy maximum az iskola szűk keretein belül tudja ötösre az anyagot, éles helyzetben nem állná meg a helyét a tudása.
A témaválasztékot meg általános iskolában mindenki megismerni, és tud is választani, ki is tudja próbálni magát. Akinek folyamatosan egyesei vannak matekból, fizikából, énekből, annál mi a fenének erőltetni a dolgot? Foglalkozzon azzal, amiben jó, ami megy neki, ne azzal, amiből félévkor megbukik, a szülei jól megverik otthon, aztán onnantól még esetleg az iskolát is ellógja majd, mondván, ha ígyis-úgyis kikap, akkor még mindig jobban jár, ha nem cseszi el a fél napját egy padban ülve, baromságokat hallgatva.

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2021.02.02. 17:51:57

@Reactor: De aki mérnöknek készül, az azért készül annak, mert jól mennek neki a természettudományok. Matematika, fizika, kémia. Ha nincs megfelelő oktatás ezekből, nem fog rájönni, hogy jó ezekből és érdemes arra orientálódnia. Esetleg egy gyenge középiskolai oktatás után felvesznek bárkit, aki érdeklődik, aztán az egyetemi tanárok vakarhatják a fejüket.A matematika pedig nem öncél. Alapvetően szükséges a fizika, kémia megértéséhez, de a programozáshoz is.

"és a program dolgozik helyette"

Ő készíti a programot.

"Azt meg egész egyszerűen kizártnak tartom, hogy Neumann János és Teller Ede kivétel nélkül minden tantárgyból színötösök voltak. "

Nekem is volt ilyen osztálytársam, sőt még az egyetemen is csoporttársam. Emellett kiváló sportember is volt. Isten nem méri igazságosan a képességeket.:) Sokat olvastam a fenti két tudósról és kiváló tanulók voltak már fiatalon, akárcsak Wigner. Persze ellenpélda is van. Einstein például humán tárgyakból igen gyenge volt.

Reactor 2021.02.02. 21:56:01

@AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK: A "természettudományok" is egy nagyon tág fogalom. Nem törvényszerű, hogy akinek jól megy a matek, annak majd a kémia is jól fog menni, és vice versa. A matematika nem valami dzsoli-dzsóker, ami minden természettudományban jelen van magas szinten. Alapszinten meg általános iskolában megtanul számolni a legtöbb gyerek.
Számoló programot, számológépet, számítógépet pedig már nem kell készíteni, az alapból adott. Ahogy mindenféle freeware és nem-freeware programok a különböző feladatokhoz. Sőt, rengeteg olyan program van, amihez semmiféle matematika- vagy programozási ismeret nem szükséges, csak beütöd, mit akarsz megtudni, és kiszámolja neked. Olyan számológép is bőven akad, ahova az egész egyenletet beírhatod, és helyből megmondja neked, mennyi az X értéke.
Nos, ha te ismertél ilyen embert, aki mindenhez egyformán profin értett, az nagyon szuper, és az ilyen emberek biztosan csiliárdokat fognak keresni,mert bármibe is fognak bele, tudni fogják. A népesség 99 százaléka viszont nem ilyen. És énszerintem jobb 1 dologhoz jól érteni, mint sokhoz rosszul. És ha célirányos oktatás lenne, nem ilyen egyenarcokat faragó valami,az előbbiből állna a népesség jelentős többsége, nem az utóbbiból.

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2021.02.04. 22:58:42

@Reactor: Jó matematikai alapok nélkül a kémia sem fog menni. Tudom ,versenyeztem kémiából Fizikából meg elengedhetetlen. Mechanikai feladatoknál pl. a szögfüggvények, geometriai alapok pl. a súlypont számításhoz stb.

"Sőt, rengeteg olyan program van, amihez semmiféle matematika- vagy programozási ismeret nem szükséges, csak beütöd, mit akarsz megtudni, és kiszámolja neked."

De ezeket a programokat programozók készítik ,akiknek kellenek matematikai alapok.

"És énszerintem jobb 1 dologhoz jól érteni, mint sokhoz rosszul. És ha célirányos oktatás lenne, nem ilyen egyenarcokat faragó valami,az előbbiből állna a népesség jelentős többsége, nem az utóbbiból. "

Épp az a tantárgyak feladata, hogy a tanuló eldönthesse, hogy mi érdekli, miben jó.Amiket általános és középiskolában tanítanak csak nagyon alapszint.

"És énszerintem jobb 1 dologhoz jól érteni, mint sokhoz rosszul. "

Egy dologra kell specializálódni, de emellett szükség van egy általános műveltségre is. Ez utóbbi a karrierben is sokat segít.
Nem hiszek abban, hogyha egész nap kamatlábakat, meg devizahitel konstrukciókat számolgatnának, akkor értelmes emberek jönnének kis az iskolákból .Ráadásul aki pl segg hülye az egyenletekhez vagy a szögfüggvényekhez, annak valszeg ezek sem mennének.
Egyébként a gimnáziumok küldetése a kezdetektől fogva egyfajta általános műveltség átadása volt. Vannak más iskolatípusok, nem kell feltétlenül gimnáziumba járni.

Reactor 2021.02.06. 22:26:49

@AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK: Akkor akinek nem megy alapszinten se a matek, abból nem lesz fizikus vagy kémikus. Ennyi. Ettől még lehet belőle más.
Hogy kinek mi megy jól, az már általánosban kiderül. hót fölösleges még hosszú évekig ezzel gyötörni valakit, csak mert "alapműveltség". Én se tanultam meg minden szart, csak ami érdekelt, és tessék, még mindig élek. Persze, büntetést kaptam, mert anyámék képtelenek voltak felfogni, hogy bizonyos területekhez nincs affinitásom.
Nem kell minden egyes gyerekből kamatlábas, pénzügyes emberkét faragni, csak akinek ehhez van affinitása. Ugyanúgy, ahogy nem fogsz egy focistából vagy földrajzprofesszorból se programozót faragni, csak mert az most népszerű. Ettől még nem fog jobban érteni hozzá, vagy megszeretni, hogy dupla annyi pénzt fizetnek érte. Sokkal működőképesebb lenne az a modell, ahol minden gyerek célirányosan arra az órára menne be, azzal a témakörrel foglalkozna, ami érdekli. Minden más időpocsékolás.
süti beállítások módosítása