Először is, sehol sem igaz az általánosítás. Nem, nem igaz, kedves kivitelezők, hogy egyik tulajdonos sem fizet ki a végén és mindegyik ingyen dolgoztat! Nem, nem igaz, kedves tulajdonos, hogy minden kivitelező lenyúlja a pénzedet és aztán eltűnik.
Ennél sokkal egyszerűbb a helyzet. Vannak becsületes és vannak „sz..házi” emberek. Státusztól, foglalkozástól, élethelyzettől függetlenül, az élet minden területén.
Az igazán nehéz, hogy becsületes tulajdonosként becsületes kivitelezőt találjunk. Kivitelezőként pedig becsületes megrendelőt. Sajnos, ez egyik fél részére sem egyértelmű sem az első, sem a második találkozás után. Nézzük, mit tehetünk, hogy ne kapjunk ideg-összeroppanást!
Mielőtt szétcincálnád a cikket:
1.Tekintsünk el attól a helyzettől, hogy megnyertük az ötös lottót. (Apropó, ha Te igen, akkor szívesen kezeljük az ingatlan-portfóliódat. :) Ráadásul 20 éves ingatlanfejlesztési és üzemeltetési tapasztalattal.) Tehát nem áll rendelkezésünkre forrás, hogy megbízzunk egy belsőépítészt, jogászt, biztonsági őrt, ingatlanfejlesztőt, aki kulcsrakészre kialakítja az ingatlant, amíg mi valamelyik fehér homokos tengerparton bosszankodunk, hogy a szemtelen delfinek telefröcskölik sós vízzel a koktélos poharunk.
2.Nincs kivitelezőcégünk, tehát nem tudjuk azt mondani az építésvezetőnknek, hogy holnap az egyik brigád vonuljon fel és a legjobbat hozzák ki magukból, különben mindenki repül.
3. Az iránymutatások egy része egyes olvasóinknak természetesnek tűnnek majd, míg másoknak újdonság lesz. Nem vagyunk egyformák. Lehet, hogy aki elcsodálkozik valamin (amin mi nem), másban sokkal jobb, mint mi, ezért ne kritizáljuk a hozzászólókat. (Azt már a kislányom is tudott 3 évesen, amikor nem ismertem fel egyből a rajzfilmet, amit nézett.)
Inkább segítsünk.
I. hiba: Nincs rá időnk.
Ismerős a szitu, amikor lakást szeretnél felújítani, de nincs is igazán időd ezzel foglalkozni? Nem érted, hogy hogyan tudják mások megoldani a napi 10-12 óra munka után, a gyerekkel tanulást-játszást követően, késő éjjel? Hogyan bírnak lapburkolat, konyhabútor-frontok, csaptelepek, festékfajták, parkettatípusok között kutakodni a neten, miközben a Bayern 11-est rúg a Reálnak, vagy Miklós kiszúrt megint a rokonával?
Rossz hírem van: a tapasztalat szerint mindig az jön be, ha tevékenyen részt veszünk, nemcsak a felújítás előkészítésében, hanem az egész folyamatban, bármilyen „szuperbecsületestökjóldolgozó” kivitelezőt fogunk is ki.
Ne gondoljuk azt, hogy közösen tervezgetni párunkkal, családunkkal egy fürdőszoba vagy akár az egész lakás felújítását nem ad akkora élményt, mint egymás mellett fekve a saját mobiltelefonunk érintőképernyőjét simogatni.
Ha viszont nincs időd, akkor bele se vágj!
II. hiba: Nem járunk utána.
Az interneten történő előkeresést követően menjünk el fürdőszoba-, konyhabútor-szalonokba. A szalonokban felkészült kereskedők is vannak, ne elégedjünk meg azzal, aki félfogról vet oda valamit. Keressünk másik eladót vagy menjünk máshova. Kérjünk bátran tanácsot!
- Melyik burkolólap miért drágább, vagy épp miért olcsóbb?
- Van-e kifutó termék, akció?
- Melyikből adják el a legtöbb terméket?
- A mosdókagylóból milyen más formák, színek vannak?
- A konyhai munkalap miből készült?
Ha nagyon precízek akarunk lenni, kérjük el a vásárlók könyvét és nézzük meg, mire panaszkodtak. Ez durvának hangzik, de meg fogsz lepődni, milyen értékes infókra lelhetsz! Google-on keressünk rá a boltra és nézzük meg a felhasználók értékeléseit.
III. hiba: Nincs raktáron.
Nagyon sokszor megfeledkezünk arról, hogy az egyes kiválasztott építőanyagok nem mindig vannak raktáron. Nagyon bosszantó tud lenni, ha megvettünk mindent a fürdőszobába, de a nekünk tetsző burkolólap csak 5 hét múlva tud megérkezni.
Augusztusban és decemberben nagyon sok gyár leáll a gyártással, így olyankor további 4-5 hét simán kiesik, amely igaz, hogy pont elég tud lenni egy kórházi kezelésre, amely során visszahoznak minket az ideg-összeroppanásból a valódi életbe.
Persze, ne legyenek hiú ábrándjaink, mert mikorra ezt megtudtuk, már megegyeztünk a kivitelezővel, hogy 2 nap múlva felvonul, az új határidő viszont nem jó neki, mert addigra már egy másik felújításhoz ígérkezett el, a mienk eredetileg tervezett befejezése után.
Nem, nem az a megoldás, hogy ilyenkor vasvillával ordítva lerohanunk az utcára, hanem először tervezünk és minden infót igyekszünk összeszedni vagy megkérjük a Házmestermedvét, hogy segítsen. Kórházat ajánlani.
IV. hiba: Nem mérünk le mindent.
A szalonban segíteni fognak, hogy mit hogyan tudunk elrendezni. De ehhez fontos, hogy mindent lemérjünk:
- alaprajzot
- belmagasságot
- ajtó, ablak magasságát, szélességét
- fűtőtestet
A burkolólap szükséges mennyiségének kiszámításához ugyanis ezekre mind szükség lesz. Így nem fog minket is az fogadni, hogy az otthon, a kanapén jól megtervezett fürdőszobába nem fér bele az új zuhanykabin, mosdókagyló, mosógép, kis Polski, stb.
A konyhabútorba sikerült ugyan minden gépet, mosogatót belepakolni, csak éppen munkafelület nem maradt, így a levegőben fogjuk az uborkát és a hagymát szeletelni, megszégyenítve ezzel világhírű séfeket is.
Ekkorra jó eséllyel már a 11. újratervezésnél tartunk elrendezésben, a megszerzett ismeretektől zúg a fejünk és nem, NEM AKARUNK LAKÁST FELÚJÍTANI, jó ez nekünk így is, már mi is és párunk is megtalálta a megfelelő válóperes ügyvédet és gondosan kéznél tartja a névjegykártyáját, de ne adjuk fel, mert megéri!
Természetesen van még egy nagyon fontos szerepe ennek az előzetes tervezésnek, azon túl, hogy a házasságunk romokban hever és a heti egy főre jutó alvásidő átlag 30 óra. Erről majd a következő részben…
V. hiba: Előre nem tervezett, „gördülő” KÖLTSÉGVETÉSsel dolgozunk
Ilyenkorra már kezünkben fogjuk az egyes munkálatok anyagárait, de nem az összes munkáét és pont ezért biztosak lehetünk benne, hogy olcsóbb nem lesz. Kezdhetjük a költségtervezést. Igen, megpróbáljuk a végét belőni.
Gyakori hiba, hogy a tervezést elszúrva vagy kihagyva, a munkálatok közben derülnek ki, hogy erre is meg erre is kell költeni még, úgy, hogy a végén messze túl vagyunk az eredetileg általunk tervezett költségkeretnél.
Sok esetben komoly családon belüli veszekedéseket spórolhatunk meg, ha az előzetes tervezést komolyan vesszük. A szalonokból megkapott árakon túl a
- beépítési díjról,
- előzetes bontásról, a
- törmelék elszállítási
díjáról is rendelkezzünk költségekkel és biztos vannak még anyagárak is, pl. festék, amelyet nem számoltunk. Ekkor kell a kivitelezőt felkérni, hogy adjon árat a munkálatok elvégzésére. Ezeket is begyűjtve összesítsünk és nyugodtan számolhatunk még így is 15%-nyi tartalékkal a végleges költségvetés kialakítása során az előre nem látható kiadásokra, amely használt lakás felújításánál nem egy ördögtől való gondolat, hanem megfontolt tervezés a siker érdekében.
Faragjunk le a költségekből!
Az eredményt így már alaposan átrágva dönthetjük el, hogy mégis felhívjuk svájci rokonainkat, hogy de rég hallottunk róluk (17 év) és mennyire hiányoznak, vagy megvizsgáljuk, hogy a kedvezőbb árért hol tudunk kompromisszumot tenni: pl. nem kell az a csaptelep, amelyet választottunk, mert van nagyon jó minőségű alternatívája is kedvezőbb áron. Választhatunk saját márkás indukciós főzőlapot is 3 év garanciával, a menő márka hasonló terméke helyett és biztos van még a kifutó burkolólapból is megfelelő mennyiség.
VI. hiba: Elfelejtjük a szállítást.
Általában a burkolólap, fugázó, ragasztó, mosdó, zuhanykabin, festékek és egyéb anyagok esetében nem számolunk azzal, hogy a súly miatt nem biztos, hogy el tudjuk vagy akarjuk a saját kocsinkkal szállítani.
Célszerű vagy a kereskedőt vagy a kiválasztott kivitelezőt felkérni erre és megegyezni a fuvardíjban (költségvetésből ne maradjon ki), neki úgyis van kis furgonja vagy több fuvarra elosztva szállítsuk mi, de akkor ne felejtsünk el a költségvetésnél számolni a benzindíjjal és esetenként matricaköltséggel.
VII. hiba: Kevés burkolólapot veszünk.
A burkolólap árának előzetes otthoni kiszámításakor ne csak a szükséges négyzetmétert szorozzuk meg a lap négyzetméter-árával, hanem kalkuláljunk kivitelezésbeli veszteséggel (vágott lapok), illetve a gyári egységben való csomagolás (pl. 1,2 m2/doboz) adta kötöttségekkel és végül tartalékkal, hogy ha az évek során sérül, legyen cserelapunk.
VIII. hiba: Mindent mi magunk akarunk.
Az egyes anyagokat nem biztos, hogy megéri nekünk beszerezni. Sok esetben a szakcégnek van kedvezménye. Kisebb, olcsóbb kivitelezők nem tudnak nagy kedvezményeket elérni, de azért kérdezzünk rá, van-e boltja, ahonnan ő hozza és lehet, hogy ott is találunk kedvünkre való termékeket.
Asztalos esetében viszont szinte biztos, hogy kap kedvezményt a munkalapok, bútorfrontok, stb. esetében, ezért üzleteljünk vele beszerzésre is, de vessük azért össze az általa adott anyagárakat a nekünk megadottal, mert néha átvágnak és nem adják tovább a kedvezményt és lehet, hogy mi kedvezőbbet kaptunk egy szem vásárlóként. Ilyen is van.
IX. hiba: Nincs is pénzünk rá.
Soha ne vágjunk úgy bele a felújításba, hogy nem látjuk, hogyan fogjuk időben előteremteni a költségek fedezetét. Ez azért annál durvább, mint ha 1.000 forinttal megyünk le a közértbe és 50.000 forintnyi árut pakolunk a kosárba, mert a pénztárnál legfeljebb visszapakolunk.
Itt jó esetben már burkolatok vannak a falon, egyedi, máshol nem használható bútorok lettek már legyártva és senki nem szeretné, ha ezeket levernék, vagy épp elvinnék az ajtókat a tartozás kiegyenlítéséért. Ha hitelre van szükségünk, kalkuláljuk bele az ügyintézési időt és, hogy árazott, komplett költségvetést kell adnunk a bírálathoz.
Csak ha elfogadták, akkor vágjunk bele, de célszerű erről előre tájékoztatni a kivitelezőt, hogy ő is tudjon kalkulálni, hiszen nem egész évben arra vár, hogy a mi lakásunk felújítsa.
X. hiba: Generál vagy szaki dilemmázás
Generálkivitelező vagy több önálló szaki. Az örök dilemma. Nincs jó válasz. A generál drágább, de ezért sok terhet levesz a vállunkról, mert nem nekünk kell időre összeszervezni a több szakembert és persze a hibák során nem nekünk kell eldönteni, kinek van igaza: pl. asztalos-kőműves vita, mert falazásból adódó problémák miatt 1 cm-en múlik, hogy a már legyártott konyhabútor nem fér be.
Festő-kőműves vita, mert a vakolás nem jó minőségű és több glettelés kell, hogy szép legyen a festés. Egyszerűbb, ha maguk között megoldják, mert helyetted a generálkivitelező lerendezi köztük a vitát, de ne feledd ekkor az ő feladata ezt megoldani, mert ezért választottál generált.
Neked csak a kért végeredmény kell, a hogyanért ő a felelős. Ha van rá időd, hogy több asztalost, burkolót, vízszerelőt, gázszerelőt meghallgass és kiválaszd a jókat, akkor pénzt spórolhatsz (sajnos nem tuti) és jó minőségű munka lehet a vége. Ez azért energia és idő. Ne feledd, semmi sincs ingyen!
XI. hiba: Nem fordítunk elég időt a meghallgatásokra.
A kiválasztás során törekedni kell arra, hogy több kivitelezőt kell meghallgatni, megismerni. Nem feltétlenül kell elmenni a közös bográcsozás irányába, de legyen összehasonlításod a hozzáállásukról, áraikról és persze ők is mondhatnak jó ötleteket, ami neked pénzt spórolhat vagy szebb, praktikusabb kialakítást eredményezhet.
Konyhabútornál például kifejezetten érdemes kikérni a szaki véleményét az elrendezésről és együtt ötletelni a helyszínen. A kiválasztás történhet ajánlás (szomszéd, munkatárs, rokon, barát, ellenség) vagy internet, hirdetés, szórólap alapján.
Már a kapcsolat felvételekor tegyél megjegyzéseket az egyes kivitelezők mellé egy papírra.
- elérhető telefonon,
- mikor hív vissza,
- mikor jön ki felmérni,
- sok munkája van,
- megrendelőként beszél-e veled
- a helyszínre pontosan érkezik-e,
- késik, lemondja,
- ad-e tanácsokat?
Ez nem egyenlő azzal, hogy mindent lehurrog. Okoskodni mindenki tud, hogy másképp kellene csinálnod. A kérdés az, hogy van-e javaslata, hogyan csináld másképp és hiteles-e, amit mond, ő vajon megtudja -e azt tenni.
Ezek alapján már lesz egy objektív és szubjektív képed, és akkor kapod meg az árajánlatot. Ne felejtsd, nem mindig az „ocsó” a jó. Ismerjük a nagyon olcsó 2000 forintos rövid ujjú télikabát esetét, amely pont 2000 forinttal drágább, mint amennyit ér.
Alkudni meg kell próbálni, bár az igaz, hogy kevés jó szakember van, mert azok egy része külföldön dolgozik és az építőipar, ingatlanfejlesztés felfutóban van Magyarországon az elmúlt évek vegetálásából. Sokkal jobban megéri még alacsonyabb átlagdíjért is egy 150 lakásos projekten dolgoznia egy megbízónak, mint lakásonként összerakni ugyanezt a munkát és az érte járó díjat. Ne feledjük, ők sem karitatív szervezetek, akik jó szándékból újítanak fel neked.
XII. hiba: Halogatjuk a konfliktust.
A tárgyalások során célszerű nyíltan beszélni és nem halogatni a konfliktushelyzeteket. Nyugodtan mondd meg a kivitelezőnek, már az elején (de az ártárgyalások lezárásakor), hogy a takarítást is elvárod tőle. A lakásban és a lépcsőházban is.
Lesz olyan kivitelező, akinek ez nem lesz természetes és nagy vitába keveredtek. Na, ott kezdj el erősen gondolkodni, hogy jót választottál-e!? Ha elmarad, akkor mond azt, hogy takarítót fogsz megbízni és alkalmanként/naponta 10.000-20.000 Ft-ért vállalja, amit levonsz a megegyezett árból.
XIII. hiba: Nincs papírozás.
Előleg. Megbíztál a kivitelezőben és adtál neki előleget, hogy vásároljon anyagot (csempe, ragasztó, élvédő, faanyag stb.). Ja, hogy több százezer forintot adtál a kezébe és nem írtatok róla papírt. Minek, hiszen olyan szépen mosolygott és eddig mindig minden úgy történt, ahogy megígért? Na, ezért kell papírt írni a pénzátadásról, mert ha eddig korrekt volt, akkor az is természetes neki, hogy ha pénzt vesz át, akkor arról elismervény is születik.
A minimum kötelező tartalmi elemei az átvételi elismervénynek:
- ki adta és kinek (név, anyja neve, személyi igazolvány száma),
- mekkora összeget (számmal, betűvel),
- milyen célra (mennyiség, típus, beszerzési hely megjelölése),
- az előleggel történő elszámolás határideje,
- amennyiben nem történik meg az elszámolás, akkor a napi kötbér mértéke a teljes körű elszámolásig,
- dátum, aláírások és alattuk a nevek kiírása olvashatóan
- két tanú aláírása (név, lakcím, szig. szám)
Szerződés mindig legyen.
- ki a megrendelő,
- ki a vállalkozó.
- milyen munkálatok (leírás, ahol a költségvetés legyen melléklet)
- mennyiért,
- milyen határidőre.
- kötbér ne maradjon ki a munkálatok elvégzésének határidejére, de ne lepődj meg, ha ezért kötbér lesz a fizetési határidőre is.
- aláírások,
- dátum és
- itt is két tanú
- Legyen rögzítve, hogy mikor dolgozhat a lakásban.
XIV. hiba: Előre kifizetünk mindent.
Mindig a munka van előbb, és azért jár a megfelelő fizettség. Soha ne kerülj olyan helyzetbe, hogy a kivitelező előre ki van fizetve. Ha részletfizetések vannak, akkor is mindig maradjon legalább annyi hátra, amely a még elvégzendő munkálatok befejezéséhez a költségvetés szerint szükséges. Mindig legyen elismervény arról, ha kifizettél egy részletet, ha több részfizetésben egyeztetek meg. A tartalmi elemeit korábban leírtam. Számlát ne felejts el kapni!
XV. hiba: Nem ellenőrizzük a munkát.
A munkálatok során többször ellenőrizd a minőséget és hogy minden időben történik. (Az előforduló hibákra egy külön cikket szentelünk majd.) Ne hagyd magára a munkálatokat és a kivitelezőt. Jó, ha érzi a kontrollt és hogy téged a végeredmény is érdekel. Bátran szólj, ha valamit elszúrtak vagy nem megfelelő a minőség. Minél hamarabb derül ki, annál könnyebb javítani.
XVI. hiba: Engedélyek teljes hiánya
Az engedélyköteles munkálatokat mindig jogerős engedély birtokában végezd! Külön felhívom a figyelmed a gáztervekre és engedélyükre, valamint az építési engedélyhez kötött munkálatokra (pl. új nyílászáró nyitás vagy növelés stb.).
Apropó, felelősségbiztosítás!
Ha ilyen is van a vállalkozónak, az már tényleg nagyon jó. Nem sokkal találkoztam lakásfelújításra szakosodott cégeknél, vállalkozóknál -tisztelet a kivételnek-, pedig mindkét fél részére megéri.
XVII. hiba: Nagy értékek otthon
Amennyiben a lakásból elköltözöl vagy a kivitelező egyedül dolgozik a lakásban, a megtakarított készpénzedet, értékeidet (pl. a kínai vázát. amiből kettő darab van a világon), előre vidd el az otthonodból. A biztonság kedvéért.
Nem kell, hogy ezek ott legyenek. Voltak már ebből nagyon kínos esetek becsületes kivitelezőnél is, amikor elfelejtette a tulaj, hova is tette a nagyi többmilliós megtakarítását és megvádolta a kivitelezőt. A szerencse az volt, hogy a felújítást megnézni érkező nagyi megoldotta a problémát azzal, hogy elmondta, két hónappal ezelőtt visszakérte azt.
XVIII. hiba: Nem érdekelnek a szomszédok.
Mint mindenhol, itt is az aranyközépút a célravezető. Egy átlagos, normális szomszédból kell kiindulni. A többi körön kívül van. Nem kell a lábtörlő alatt csúszva, megalázkodva kopogtatnunk és minden szomszédnak ajándékcsomagot vinni, miközben az összes eszement vagy nem eszement kérésüket teljesítjük...
Nálam eddig a "Milyen betűtípussal írjam ki a tájékoztatást a folyosó ajtajára?" és a "Naponta cseréljem a cetlit, az aktuális készültségi % szerepeltetésével?" vezet toronymagasan! :)
De igenis, annyi jár nekik, mint szomszédnak, hogy előre tájékoztasd őket legalább 3-4 nappal, de inkább egy héttel, hogy felújítás kezdődik nálad és várhatóan meddig tart (elég "a következő hetekben, napokban", nem kell a napra pontos vége, csak, hogy érzékeltesd a hosszát).
Nem akarsz te sem a hajnali 3-ig tartó otthoni munkád után reggel 6:20-kor kopácsolásra ébredni, mert persze, ha kell, te is nagyon találékony tudsz lenni, hogy hogyan szúrj ki a zajongó szomszéddal. Viszont Ő is újított fel már lakást, vagy eltudja képzelni, hogy mekkora feladat és felnőtt ember lévén nem várja el, hogy lábujjhegyen mászkáljanak a munkások a lakásodban és a csempét (leverés helyett) leimádkozzák a falról..
A tájékoztatás nem jelenti azt, hogy innentől szabad kezet kaptál és hajnali 3 és éjjel 11 között bármikor elindulhat az ütvefúró. Ha így teszel és elég tökösek a szomszédaid vagy a közös képviselő, akkor előbb-utóbb megérkezik a válasz. Lehet, hogy csak egy év múlva, amikor légkondi kültéri egységet szeretnél felszereltetni és nem járulnak hozzá, sőt hoznak egy tiltó határozatot nagy többséggel.
Igen, a felújítással járó koszt össze kell takarítani a lépcsőházban. Ha ez nem tetszik, a tanyán bármikor lehet felújítani, ott senkit nem zavarsz, csak a csirkéket. Viszont jogod van a lakásodban felújítani bizonyos szabályok betartásával és nem kell emiatt elnézést kérned, még azért is, hogy létezel.
XIX. hiba: Elfelejtjük a dicséretet.
Ha megvagyunk elégedve, ne felejtsük el dicséretünket beleírni a könyvbe, facebookra vagy netre. Jól fog esni a kereskedőnek a megérdemelt szép szó, arról nem is beszélve, hogy akár még jobb kiszolgálás is lehet az eredmény. Mindannyian emlékszünk arra, hogy milyen szárnyakat kapunk, amikor megdicsérnek minket a munkánk miatt, de arra vigyázzunk, hogy csak az igazán megérdemelt szép szó esik jól és ne csöpögjük túl a dolgot!