Elkövettem a kezdő lakásfelújítók 5 tipikus hibáját

Senki sem születik úgy, hogy mindent tud (kivéve én). Pláne nem úgy, hogy a felújítás már a medvecsípőjében legyen! Nos, bevallom, én is halandó vagyok (nem) és futottam már bele felújításnál bosszantó, letaglózó vagy családi vacsorákon örökre feljövő vicces tévedésekbe. Akarsz mosolyogni? Gyere, mesélek! ;)

lakasfelujitas_hibai.jpg

Az élet úgy hozta, hogy már több otthonom felújításán is túl vagyok és azt vettem észre, hogy olyan ez, mint a távirányítós helikopter vezetése: az első 20 alkalommal összetöröd vagy megölsz vele valakit, de aztán egyre jobb leszel és már csak minden huszadik reptetésnél töröd össze vagy ölsz meg valakit.

Úgyhogy összeszedtem a korábbi felújításokból szerzett pár tapasztalatomat, hogy együtt nevethessünk a halandó medveségeken:

1. Mosogatógép áram nélkül

Teljes konyhafelújításnál új elektromos- és vízhálózatot is csináltattam. Új bútorok, tényleg... minden, amit el lehet képzelni. Ilyenkor az ember vesz egy fekete filcet és elkezdi kirajzolgatni a vizeseknek és a villanyosoknak, hogy hol legyen csatorna, vízkiállás vagy a konnektorok. Mindent jól megfontolva elkészült a szétfirkált konyha... szuper! Mindennek megvolt a helye. Hittem én!

  • Végeztek a vizesek, pipa.
  • Végeztek a villanyosok, pipa.
  • Új vakolat, pipa.
  • Elkészült a jórólap, pipa.
  • Festés, csempézés, pipa.
  • Új konyhabútor, pipa.

Jöttek a konyhagépek, hűtő, mikró, pipa, pipa. És amikor a mosogatógépet toltam be a helyére, akkor derült ki, hogy ott a csatorna, meg a hidegvíz-kiállás, de az áramot, na azt elfelejtettem! 

2. Bármennyit is számolsz költségvetésnek, biztos nem annyi lesz!

Tényleg jó pár felújítás van már mögöttem, de még sose sikerült annyiból kijönnöm, mint amennyit terveztem. Számomra ez olyan megoldhatatlan dolog, mint csigánál a bírósági kilakoltatás.

És mondanám, hogy később jobb lesz... de most komolyan, hazudjak?! Ok, a kedvedért: jobb lesz! :D 

Ha neked mégis van valami titkod, ne tartsd magadban! 

3. A falban több kincs van, mint Dagobert lakásán

a_falban_felujitaskor.jpg

Komolyan. Nem hiszed? Kezdd el vésni és meglátod! Én belvárosi lakásban találkoztam már a 800-as évek végén készült első elektromos hálózattal is. Szigorúan átlósan vezetve.

Majd ezután előkerült az 50-es években készült, ami a 800-as évekbelit váltotta ki és ezután a jelenlegi felújítandó. Keresztbe-kasul mindhárom csak úgy behányva. És akkor még nem is meséltem 3-4 téglányi titkos üregekről a falban. A parketta alá be sem merek nézni!

Ezért biztos lehetsz benne, hogy olyan problémákat kell majd megoldanod, amire most még számítani sem tudsz.

4. A derékszög csak egy megközelíthető, de elérhetetlen dolog

Ez olyan, mint a Yeti: kevesek látni vélték, de bebizonyosodott, hogy ők sem azt látták. Én még szakembertől sem láttam. De a reményt nem adom fel, expedíciót szervezek rá és meglesz! A Titanic is előkerült. Ez meg csak egy derékszög.

5. Nincs olyan, hogy csak egy kis vésés

Ha a "vésés" és a "kis" szó egy mondatban szerepel, akkor tudd, hogy most vesznek palira! :) Az én marhaságom, de azt szeretem, ha a dolgok a falban mennek. Ez egyszerűen élettér kérdése: én nem megyek a falban, cserébe a vezetékektől is elvárom, hogy ők se menjenek a szobámban. Tiszta sor!

Így már megéltem jó pár vésést és biztosíthatlak róla, hogy ha kicsit is bizonytalan vagy, hogy jól döntöttél-e, akkor a szádban lévő vakolat íze vagy a sercegő fogak biztosan eloszlatják a kétségeid.

Viszont, ami 100%, hogyha egy falat vésnek, akkor nehogy azt hidd, hogy csak utána be kell tömni, glett és festék... hanem menj át a fal túloldalára, mert biztosan felrepedt. És az még a jobbik verzió! ;)

Nekem elkészült glettelt, festet szoba mellett véstek a vizesek a fürdőben. Az eredmény egy ökölnyi lyuk a zuhanyzó és a szobám között. Simán be tudtam volna ott adni egy szappant, ha a család egyik tagjának pont elfogyott volna.

luk_a_falban_felujitas.jpg

Te mit gondoltál ki naivan és mi lett a vége? Mit felejtettél ki és kivel röhögtél magadon? Írd meg ide kommentben, hogy nekünk is jobb napunk legyen. Hiszen a medvéknek ilyen kis dolgokkal is lehet örömet szerezni!

Most te jössz!

Ha te is dögösnek tartod azt, ahogy a medve gondolkodik, akkor hívd meg a házadhoz közös képviselőnek, vagy teszteld a sajátodat, hogy ő jól csinálja-e a házkezelést.

komment
2018-02-14 15:44:52 - Házmestermedve

A bejegyzés trackback címe:

https://hazmestermedve.blog.hu/api/trackback/id/tr2811735575

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nem_vagyok_dj 2018.02.14. 16:55:50

Én eddig egyszer csináltam, és nem mondom, hogy soha többet, de két lehetőség lesz, az egyik, hogy fogok valami lakberendező/tervező akárkit, akire rábízom én meg elmegyek addig messzire, és csak a kulcsrakész állapotra jövök vissza vagy saját kezűleg csinálom az egészet.
Én inkább csak olyanokba futottam bele, hogy pl beltéri ajtó csere, az ajtó szerencsétlen helyen, pont a sarokban van, de sebaj, régi ajtó kibont, volt ott is a tok alatt egy kis hupli (szakszóval falfül) amin ült a tok, erre a bontó brigád nagy elánnal elkezdni elpusztítani. Mondom micsinál ember, hát az új ajtót arra kéne rátenni. ÁÁáá aszondja, nem kell az oda, és gyorsan leüti az egészet. Persze amikor megjött az új ajtó így 5-6 centivel kisebb volt mint a nyílás, szóval egy deszka fel lett fúrva oda, ahol a falfülnek kellett volna lennie, majd az a tok rá lett téve, kipurhabozva, majd jöhettek vissza vakolni meg festeni meg mindent, mindezt persze úgy, hogy elvileg az ajtó felrakás az utolsó és addigra kész volt minden festés, burkolás minden.
Persze más kérdés, hogy az ajtós csávó is átvert, a vizes srác mindent elrontott amit el lehet rontani egy 4 m2-es fürdőben, vannak még mindig befejezetlen/javításra váró pontok (másfél éve "készült el" a felújítás) stb.
Szóval vagy az van, hogy nem akarom látni mit gányoltak a szépen csillogó festék alá, mert amiről az ember nem tud az nem fáj, vagy nő létemre megcsinálom magamnak, mert úgy érzem ennél még nekem is jobban menne.
De az igencsak zavaró, hogy felkészültem, tudtam mit akarok, én vagyok a megrendelő, de jajj magácska csak üljön le mi ezt jobban tudjuk.

Nouby 2018.02.15. 07:57:33

Ha nem a kóklerek országa lennénk maradna 2 pont.

Serrin 2018.02.15. 12:04:12

Előre félek attól, amikor elköltözünk és egy új lakást kell rendbehozni...

Nancsibacsi 2018.02.15. 14:52:01

@nem_vagyok_dj: Az A. esetben ugyanúgy kontárok fogják csinálni a munkát, csak a végén elfedik a gányolást, hogy a megrendelő ne lássa. Ráadásul az árak most már ott vannak, hogy simán jobban megéri elmenni fizetés nélküli szabira és dupla idő alatt megcsinálni mint egy kontár - de akkor az normálisan meg lesz csinálva.
Nyaralót újítok fel, a villanyszerelést szakemberre bízom - mert az pont van 1 jól bevált - , de rajta kívül oda szaki be nem teszi a lábát, az 7szentség.

room_101 2018.02.15. 14:58:24

A költségvetésnél van egy apró trükk (nekem bejött). A gondosan forintra kiszámolt végösszeget megszorzod kettővel.

KAMA3 2018.02.15. 15:09:26

A felújítás előtt megkérdeztem magamtól, hogy nem lesz sok ez a konnektor mennyiség? A felújítás utáni hetekben megkaptam a választ magamtól. Még úgy 5 konnektor ide-oda jól jött volna.

j.a.r.v.i.s 2018.02.15. 15:13:10

@Nancsibacsi: Jaj, ez a másik kedvencem, Magyarországon az építőipar olyan, mint a foci. Mindenki jobban ért hozzá, mint akinek ez a szakmája. Persze ettől még sok a kókler vállalkozó is.

báró Csekonics 2018.02.15. 15:22:28

Az 5. ponthoz a megoldás: horonymaró. Még nem láttam olyat, ahol azzal is átlyukadtak volna.

szemétpasi 2018.02.15. 15:26:44

@j.a.r.v.i.s: Ez nem igaz, csak az emberek tudják, hogy mit szeretnének végeredménynek és sokszor már azon látszik ahogy a "mester" nekikezd, hogy az nem olyan lesz.

Kb az összes rendes mesterember elment már külföldre és gányolni meg mindenki tud otthon. Azért kifizetni súlyos százezreket nem érdemes, hogy szarul legyen felrakva a csempe, meg ocsmányul kifestve a szoba...

Make Valamit · http://make.blog.hu 2018.02.15. 15:27:12

Ugyan már, a jó kőműves úgy tudja megmagyarázni hogy az a két fal márpedig derékszőgben áll, hogy még a két házzal odébb dolgozó műszaki vezető is idegrohamot kap.

NoOne 2018.02.15. 15:39:12

Túl vagyok már néhány ilyenen (pl. száraz épületfa, amiből még csöpög a "víz", a mégse fagyálló beton, az épületlap, ami 50 cm-en 2,5 cm-t lejt, a részeg (gáz)kéményszerelők, ahol a kémény is "elhajlott", Porotherm téglával lépcsős falazás [270 cm-en <4 cm!] stb.). Inkább -- a gáz kivételével -- mindent megcsinálok magam, amihez van rendes szerszámom és persze időm. És igen, a többedik esetben is előfordulhat "a francba'-élmény"... :)

báró Csekonics 2018.02.15. 15:39:40

@Make Valamit: hm dolog zavarja csak a jó kőművest: az egyenes, a merőleges, meg a derékszög.

NoOne 2018.02.15. 15:40:31

Bocs épület alap lesz az...

NoOne 2018.02.15. 15:41:24

@báró Csekonics: Meg a tégla és a habarcs, és a sör vagy a fröccs hiánya... :)

padlogaz 2018.02.15. 15:44:37

most vagyok túl egy teljeskörű felújításon. a posztban vázolt dolgok mosolyogtató bosszúságok. nálunk gázos vonatkozásában végül a 4. garnitúra fejezte be, vízvezetékszerelőnél a 2. csapat javítja ki az első szakember (?) hibáit.
egy csomóan munka közben leléptek, van, aki még az addigi munkadíját sem kérte el.
aki maradt, az csapnivaló kókler.
így lett egy 3 hónapos tervezett munkából féléves szívás.
szerintem jelen piaci helyzetben egyszerűen nem lehet reálisan tervezni.

Veres Imre 2018.02.15. 16:02:18

Aranyos ez a cikk, nagyon jót derültem rajta. Mindenben egyet tudok érteni, különösen a költségekben. Én már megszorzom 3-al a kijött összeget. Különösen ha én csinálom. Vannak azért jó emlékeim a felújításaimmal kapcsolatban. A gipszkarton mögött van egy üveg kóla. Persze szomjas az ember felújítás alatt, mindenki iszik. A következő beszélgetést kell elképzelni: "Te Imi, hol a hideg kóla?" Válasz: "Bázzzzz..." Ahányszor a TV-m előtt ülök mindig eszembe jut. Majd mekkora kincs lesz a következő generációnak? Utánanéztem minimum 100 év mire kilyukad az üveg. Nem, nem a gyártót kérdeztem meg de gondoltam, hogy írok a gyakori kérdések-re ez ügyben. :)
Az én történetem egyszerűnek indult de mégis agyonbonyolódott. Panellakás, IV. emelet, büdös volt a toalettben. Már a 6. illatosító felakasztva, 2 üveg domit már a falra locsolva is éreztem azt a penetráns szagot. Tüzetesebben megnéztem és lám! el van repedve a WC kagyló. Ott jön ki ez a bűz. Sebaj, veszünk egy WC kagylót. Autóba be OBIba körülnézni. Gondolatmenet: hát ha már cseréljük a kagylót, olyat veszek ami falraszerelt nem? DE! akkor már kéne venni egy geberitet is JÓHOGY!, akkor már MIAZ az 1 méter csempe a földre SIMAÜGY, a falakra meg 4 méter HÚSZPERC! na meg egy kis fugázás ALIGVÁROM! Úgyhogy azon a hétvégén megterveztem. (képekkel is tudom dokumentálni! :D már rám jártak a szomszédék csodálni) Egész héten jártam a boltot munka után, hogy a lehető legolcsóbban, a lehető legminőségibb dolgokat szerezzem be. Ahogy a fenti cikk mutatta: pipa, pipa, pipa ééééssss kivettem egy hét szabit. Tervezetem az volt hogy: Vasárnap felkészülés egy pohár fehér borral a kezemben a kék „Hugh Heffner” köntösömben. Hétfő bontás (strangot is!). Kedd vezetékezés és gipszkartonozás Szerda élvédőzés, bandázsolás, glettelés. Csütörtök csempézés (és már a WC-t fel tudom rakni a falra szóval már használható!!! és nem kell nagydologért a 2. emeletre mennem, meg már megterveztem, hogy a kagylóba fogok pisilni.) Péntek reggel WC le, csempézés. Szombat de legrosszabb esetben Vasárnap teljesen kész a remekmű! A tervezethez képest 3 hétig fetrengtem a WC-ben és átkoztam azt a napot, amikor kitaláltam ezt az egészet.
Első héten szerdáig csak bontottam és cipeltem le a sittet abból a kis helységből a kocsimba! A csemperagasztó szerves részévé vált az épületnek. Spaknival és kalapáccsal centiket haladva tudtam leszedni azt a valamit a padlóról! BOOOORRRZZZAAALOM volt. Szerdán csak odatettem a geberites víztartót a stranghoz hogy hova fog esni, kiderült csupán 2 vízóra van útban és a kagyló lefolyója sem oda esik ahova kellene. Akkora fejvakarás volt, hogy Csütörtök este (közben persze produktívan vágtam fel a csempéket odaillesztve, hogy azért haladjak!) áthívtam Zoli vízszerelő haveromat, hogy nézze már meg. Zoli beállt az ajtóba átadva persze finoman a problémámat, beleszippantva az elektromos cigijébe hosszasan (és kitérnék még arra a szürcsölő hangra is mélyen emlékszem, mert a megszokottnál hosszabb ideig szűrcsögött akkorát pippantott az ecigijébe) „Hát Imi, ez SZOPÓ!” Aznap este úgy berúgtam, hogy Pénteken szabadságom alatt szabadnapot vettem ki. Pénteken felhívtam a vízműveket, a beszélgetés a következőképpen zajlott: „Jó napot kívánok, van egy kis gondom, feljebb kellene szerelni a két hitelesített vízórát, van erre lehetőség?” Válasz: „Természetesen, ki tudunk szakembert küldeni.” Én: „Úh, kegyed milyen rendes, mikor tudnak itt lenni?” Válasz: „Uram, úgy 3-6 hét…”
Na itt hívtam fel újra Zoli barátomat, hogy most akkor behajtanám a szívességeket, emlékszel mikor azt mondtad az asszonynak hogy nálam vagy… a problémát ugyanis MOST meg kell oldani és a cél szentesíti az eszközt és egyébként még sosem kakáltam zuhanyzóba, de ha ez így megy tovább, ez hamarosan el fog érkezni.
Barát mindent leírt, mit honnan, mennyit. Szombaton már jött is és aznap este volt az első alkalom! hogy a helyén volt a WC kagyló. Ekkor kezdődött még CSAK a csempézés ami másik hétre csúszott át. A szabadidő hiányában hazaérve kezdtem el minden nap 10-11-ig és még két hétig tartott a munkálat mire azt mondhattam, hogy 92%. Most is így áll, várom a jobb időt. Vannak hibák, IGEN VANNAK! DE MEGBOCSÁTOK MAGAMNAK JÓ?
De egyébként nagyon szép lett! Már végeztem és most jön a fürdő! Tavasszal. MAjd lehet arról is beszámolok.

Panyo 2018.02.15. 16:28:29

Jó volt olvasni, de minden 800-as évek egy késszúrással ért fel a hasfalamba annyira zavaró volt, mindenki tudja miről akarsz beszélni de egyszerűen bosszantó. Egyébként meg egyetemes igazságok felsorolva.

Faby 2018.02.15. 16:46:31

Két felújítás után csak azt tudom mondani, az okos ember tanul a saját hibáiból (van bőven). A nem okos meg semmiből sem tanul, de nem ez most a téma.

1. Ilyen speciel nem volt, volt azonban olyan, hogy a burkolók gyönyörűen lecsempézték a mosógép szennyvíz kiállását a fürdőszobában...

2. A kettes szorzó nálam bevált.

3. Ilyennel még nem találkoztam, csak egy előzmény rendszer volt mindkét helyen, de azokat maradék nélkül kiirtottam. Utánam se kell senkinek régészkednie.

4. Nem igaz, én már több szakitól láttam, és nekem magamnak is sikerült megcsinálni. Többször. Innentől kezdve elvárom mindenkitől.

5. Na ez speciel igaz. Elkezded vésni, és mire észreveszed, a szoba túloldaláról is jön le a vakolat. _SOHA_ nem úszod meg csak egy kis javítással.

Egyébként kicsit komolyabbra véve, lehet jó szakembert találni, régi kapcsolatok kellenek hozzá, illetve sokkal több pénz, mint régebben. Ja, és több türelem, mert lehet, hogy csak fél évre tud valamit vállalni. De nem lehetetlen, nálam is be vannak tárazva a vizes, villanyos telefonszámok, még nem csalódtam bennük.

TechNick 2018.02.15. 17:00:51

A legfontosabb: először cselekszünk és utána kérünk engedélyt. Ha elkezdesz aláírást gyűjteni a lakóktól, biztos lesz olyan, amelyik beleköp a levesbe, nincs az országban, elérhetetlen. Pl egy bejárati ajtó csere középmagas házban építési engedély köteles. Nyílászáró csere műemléki területen építési engedély köteles külső-belső homlokzaton egyaránt. A bűntik összegét már eleve csapjuk hozzá a kalkulált költségekhez.

AC1983 2018.02.15. 17:03:06

Apám bejárati ajtót cserélt. Fém biztonsági ajtó. A zár dolgait és a kilincset a keretre szokták felrögzíteni belülről. Mondtam neki, hogy el ne felejtse. Ezt nyugtázta is, így megnyugodhattam. Aztán a testvérével bepróbálták a helyére és ha már sikerült is ilyen katonásan beállítani, gyorsan beékelték és kifújták PUR-habbal. Mikor már megkötött, akkor kinyitották és örültek, hogy milyen jól sikerült. Ki is lett vakolva stb. Persze később hiányzott a zár körüli vasalat... na az még mindig a keretben volt belülről... Így évek óta az hiányzik az ajtóról.

Euscorpius Hungaricus 2018.02.15. 17:13:37

@Veres Imre: " emlékszel mikor azt mondtad az asszonynak hogy nálam vagy…" Ezen nagyon röhögtem, de van az az élethelyzet, amikor nem lehet udvarias az ember. És ez ilyen...

Euscorpius Hungaricus 2018.02.15. 17:29:34

Pár éve válás után vettem egy jó állapotú lakást, aminek egy szobájába költöztem, a lakás többi részét munka után szépen apránként újítgattam. Szóval most azt mondom, hogy kész és szerintem szép is lett, de voltak akkora szopások, amikre az ember nem tud felkészülni. PL a panelban egy egyszerű konnektorcsere egy teljes hét szopóroller falbontással, mert az alu vezeték pont a fal síkjában tört és esélytelen volt az új feltétele. Vagy felszedtem a padlószőnyeget... persze szép lett ez is a végére, de a tervezett 5 zsák padlókiegyenlítőből 12 lett, és kétszer kellett teríteni, mert akkora medence volt, hogy úszni lehetett volna benne. Meg volt egy csomó más szívás, de mégis inkább magam csináltam, minthogy szakembert hívtam volna. Ennek csak egy része volt sóherség, a másik része a kihívás. Meg utólag olyan, mint a katonaság. Mikor benne vagy akkor nagyon szar tud lenni, aztán meg sztorizgathatsz.

Veres Imre 2018.02.15. 17:37:20

@Euscorpius Hungaricus: Ugyanabba a cipőben járunk akkor. Én is a 2 szobás panelt csinálom már 2 éve lassan egy-egy fejezetet nyitva. Erkély, nappali, WC kész. Most jön a fürdő, aztán háló majd előszoba és a végére a konyha. Úgyse használom azért hagyom a végére.
A zsarolásra visszatérve, persze kicsit túloztam... Nem vágnék senkinek az arcába ilyet...

Eastbay1 2018.02.15. 17:41:28

Nyugi van, ez a fejlett nyugaton is így megy. Nálunk (bérelt kecó) csak a víz nincs bekötve a mosogatógépbe. Pedig nem sok kellene hozzá, csak olyan 60 centi cső. Meg az hogy szétrobbantsák a méretre szabott konyhabútort.

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2018.02.15. 17:56:52

Ja.
- Van egy 5 méteres falszakasz, amiben megy egy szál cső felfelé, és más semmi. Arról is tudom, hogy hol van, nincs gond. Jöhet a fúrógép. Aztán a pánik, mikor spriccelni kezd a víz a falból. Majd a falbontás, csőszerelés, vakolás. Sajnos nem ott ment a cső, ahol gondoltam.
- Új irodaépület. Bemegyek egy helyiségbe, sötét van. Kapcsoló sehol. Mozgásérzékelős? Hívom a építőt, hogy nem megy a lámpa. Fél óra múlva megjelenik egy fazon egy papírral. Néz-nézi, majd elmegy. 5 perc múlva visszajön egy akkus bodozfúróval. A papír alapján "találomra" fúr egy lyukat a gipszkartonba, mögötte ott a kábel. Komótosan műszanyag doboz, majd beköti a kapcsolót. "Bocsi, ez kimaradt..."
- Új épület. Frissen festve. Szaki szerelvényez. De ebédidő van, szaki leül, előveszi a hazait. Szalonna, kenyér, hagyma, bicsak. Ahogy kell. Ebéd után irány tovább a szerelvényezés. Lehet is látni, hogy mi készült ebéd utná: ahol a frissen felszerelt műtérgy köröl zsíros tenyérlenyomatok vannak a falon...

Rastafári 2018.02.15. 20:35:51

Sok szempontból még lehetne közelíteni ezeket a problémákat a legnagyobb baj az, hogy jön a szaki és ö megmondja hogy jó az úgy és a kedves ügyfél készséggel el is hiszi hiszen nem ért hozzá na ennek kell az elejére menni aki lakás felújításra adja a fejét nézzen körül és nem csak a szakik téren hanem a neten például a szabványoknak készítsen egy listát hogy az adott szobába mit szeretne mi hol legyen. Üljön le gondolja át akár egy hónapig minden nap. És azt a listát megfogalmazva pontokba szedve egy szerződés keretében adja át és a gondok felé el fog tűnni a másik fele meg pusztán odafigyeléssel szakaszonként átvéve a munkát kiküszöbőlhető, de az aranyszabaly még mindig, hogy ha jó munkát akarsz ne bízd másra csináld magad persze ez sajtos a többségnek nem járható út.

2018.02.15. 21:14:39

„ha egy falat vésnek, akkor nehogy azt hidd, hogy csak utána be kell tömni, glett és festék... hanem menj át a fal túloldalára, mert biztosan felrepedt”

Technika kérdése. Ha nincs horonymaród, akkor kézzel kell. Vésőgép nem játszik, mert az durva eszköz.
Annak sosincs jó vége, ha 5 kilós kalapáccsal ütik izomból a vésőt. Lehetőleg a vésőt mindig helyes (minél laposabb) szögben kell tartani, sosem merőlegesen a téglára, irányítottan kis lépésekkel haladni, és még hajszálrepedés sem lesz.

Dehogy hozzátegyek én is a szopásgyűjteményhez: Amikor beköltöztünk a házunkba, a villanysütőnek kellett új kiállást készíteni. Közben észrevettük a régi 1,5cm2 vezetékeket, a sodrott összeszigszalagozott kötéseket, az ócska villamos szerelvényeket, és színes, szabványt hírből sem ismerő vezetékeket. Semmi gond, hamár sütőkiállással törődni kell, akkor már miért ne cseréljük le az egész házban a vezetékeket nagyobb keresztmetszetűre. MÜIII csatornába volt minden behúzva, (laikusoknak: a vezeték nem a vakolatban, hanem egy műanyag védőcsőben fut a falban) ebből normál esetben kihúzzuk a régi vezetéket, és behúzzuk az újat, pofonegyszerű, egyegy vezetékszakasz cseréje kötődoboztól kötődobozig percek kérdése csak. Papíron. Annak idején nálunk okosabb emberek kitalálták, kikísérletezték mindenben a legjobb, legbiztonságosabb módszert, és ezt a tudományt egységes szabványokba foglalták. Amit a legtöbben leszarnak. Hiába van MÜIII-ban vezetve a vezeték, ha a hajlítások szarok (szinte derékszögű kanyarok, védőcső megtörve minden kanyarban, a keresztmetszete ilyenkor csökken is, valamint éle lesz, ami meghámozhatja az újonnan behúzott kábelt), összevissza kanyarog a falban, holott az is le van írva, maximum hányszor válthat irányt a védőcső két kötődoboz között. Nem véletlenül. Na mindegy, szumma szummárum, az egyszerűnek tűnő vezetékcsere orbitális szopással végződött: már a vezeték kihúzása is elég nehéz volt, a befűzés egyenesen reménytelen, sok helyen nem ment át a behúzószalag sem. Vagy a sok kanyar miatt, vagy az elfalazott rejtett kötődobozok miatt. Gyakorlatilag szét kellett vésni az egész házat, és a régi védőcsöveket is cserélni kellett. Egy szimpla sütőkiállás készítéséből végül komplett villanygenerál lett. Ez tipikus példája annak, hogy valahol megkapargatod a felszínt, és kiderül, hogy minden szar alatta. A költségvetéssel kapcsolatban igazat adok a posztolónak: a kiszámolt költségvetésre nyugodtan rá lehet dobni egy 2,5 –ös szorzót, hogy biztosan beleférjünk.

nem_vagyok_dj 2018.02.15. 22:09:57

@Nancsibacsi: Igen, tudom, hogy úgy is kontárok csinálnák, de legalább nem villanna be amikor ránézek a falakra, hogy mi van mögöttük, meg lehet kevésbé tűnnének fel a hibák.

@j.a.r.v.i.s: Én nem akartam jobban érteni hozzá, mert akkor eleve magam álltam volna neki, de azért utánajártam mindennek aminek csak tudtam, hogy nehezebben verjenek át, legalább annyira, hogy pl a greslaphoz ne kerámiához való ragasztatót hozzanak és hasonlók. (Amúgy elsőre rosszat hoztak, nem is engedtem úgy lerakni.) De így is vannak orbitális hibák, pl az előszoba és a konyha padlója ugyanakkora méretű greslapokkal van lerakva, de mivel itt is erősen hiányzik a derékszög az ajtóban van egy hatalmas törés az egészben, olyan mintha elkanyarodna az egész. A szobaajtónál a régi padló felszedése után találtunk egy hatalmas huplit az alapban, amit régi küszön elfedett mivel magas volt, így nem látszott, hogy nem stimmel valami. De mivel én nem akartam küszöböt, csak burkolatváltót, kértem, hogy azt valahogy tüntessék el onnan. Mondták, jójó semmi gond, van padlócsiszoló, megoldjuk. Aztán megjelentek egy nagyflexel rajta egy csiszolókoronggal, és azzal próbálták lecsiszolni. Hát mondhatom nem jött össze, ráadásul nem is akárhogyan, az ajtó egyik felén szintbe van a másik felén több mint 1cm-rel magasabb a parketta mint az előszobai járólap. Na ezt old meg! Vagy pl ott a fürdő esete. Bent egyik féle járólap, előszobában másik, tervek szerint ajtó alatt vált, kész pont. Igen ám, de az ajtó nincs a helyén, hiszen az is cserélve lesz, még az ajtós csávót is idehívtuk, hogy hol lesz az ajtólap, rámutat, ott. Oké semmi gond sima ügy. Minden kész, jön az ajtó, bekerül a helyére, és lám az előszobába jó 2 centit kilóg a fürdőszobai járólap. Köszi... Irány a barkácsbolt, leragasztós álküszöb megvesz, bár így is viccesen néz ki, hogy kívül van egy küszöb nem az ajtó alatt, de legalább hasonló a színe a kinti járólaphoz. Szóval erre mondtam, hogy így nekem is menne.
Egyébként már ezt is ukránok bevándorlók csinálták, csak a főmufti volt magyar kb.

@Jankove: Nálam is a villannyal kezdődött a lavina. Egyik este fura szag van (64-ben épült tégla társasház). Azt hittem kintről jön, ablak becsuk, de nem múlik. Mi lehet. Szagolom körbe a lakást, hát a falból jön az biza. Áthívtam haveromat, mert ő ért is a villanyszereléshez, nameg nem árt ha ketten piszkáljuk, ha az egyiket megrázza az áram legyen aki hív mentőt. Levettük a kötődoboz fedelét, és elborzadtunk. A régi alukábelre egy ilyen ősi csavaros fém összekötő cuccal rápatkolva néhány rézkábel, ez betekerve szigszalaggal tuti ami biztos alapon. Hát nem sokon múlt, hogy nem égett le a ház úgy ahogy van. Úgy összeégett a szigszalag, hogy kalapáccsal kellett szétütni :D
Szóval szétkaptuk, de igen ám, régi rendszer minden egy biztosítékon, így ezzel a manőverrel a lakás 90%-át elvágtuk az áramtól. Tettünk be egy ideiglenes elosztót, hogy legalább lámpa legyen, aztán egy hét múlva nekiugrottunk és szétvéstük az egészet, minden csőben fut, 2,5-es rézkábelen, és konnektor is több lett és értelmesebb helyeken. De ha már így lett az egész felújítás se váratott sokat magára, bár volt időm memorizálni hol futnak a vezetékek :D

nagyonanyuka 2018.02.15. 22:40:17

Én most estem át a tűzkeresztségen: a konyhát beköltöztettük a nappaliba (hogy a hitvesi ágyat kiköltöztethessük onnan). Ja, mindezt szülés előtt 6 héttel. (Még jó, hogy a baba késett!) Elsőnek a vizes jött, egy nap alatt becsöveztek, utána a kőműves-burkoló, hogy körbe-ytongozza. Amikor meglátta a csöveket, csak annyit mondott: a konyha falára ugye nem akarok semmit fúrni? - ugyanis a vízcsöveket a legkényelmesebb szerelőmagasságban, pont az alsó- és felső konyhabútor között vezették...
Aztán jött a villanyszerelő, kérdezte hol legyenek a konnektorok, hát én mondtam hogy kb. ide kérek egy szimplát, oda egy duplát, stb. Persze ő nem tudta közvetlenül a pult fölé tenni, mert azt már a vizes lestoppolta, viszont arra nem gondolt, hogy a fejmagasságban végződő gázcsőt egyszer csak meg fogják toldani lefelé 1 méterrel - így pont használhatatlan lett az a konnektor. Amelyiket a hűtőnek kértem, azt meg azért nem tudom használni, mert ha beledugom a hűtő dugóját, 5 centivel előrébb ugrik az egész, és az elrontja az egész összképet. De legalább tudnak osztozni a mosogatógépén!

Nancsibacsi 2018.02.15. 22:50:55

@j.a.r.v.i.s: Nem biztos hogy nem ért hozzá, csak éppen lesz.rja. Ha magamnak csinálom akkor nem igazán számít hogy 1 vagy 3 nap alatt csempézem ki a fürdőszobát, de az kurvaélet hogy ha végighúzod a kezedet a falon, akkor nem lesz olyan csempeél ami 1 milivel kintebb van, meg nem itt 3 mm, ott meg 2 mm lesz a hézag két csempe között. Ha eltörik egy csempe, akkor is újraflexelem, nem összerakom - 1 kis darab lepattant, majd befogja a fuga.
Nyilván mondhatod azt is hogy ez lóf.sz nem munka, és nem fizeted ki, hanem csinálja újra, csak akkor már időben se kevesebb az egész, meg általában pénzben sem (mert ugye az anyagot miután el.bsszák a kontár munkára nem fogják saját pénzből megvenni).

Nancsibacsi 2018.02.15. 22:53:09

@báró Csekonics: Panelban simán átlyukadnak a horonymaróval is, mert simán elképzelhető hogy a 8 centis közfalban egy 7 centi átmérőjű kavics van, amit ha elkap a maró simán átlöki a túloldalra.

2018.02.16. 04:59:15

a legnagyobb probléma a lakásfelújításnál szerintem a közös vezetékek állapota, most csinálok egyet és újra szerelve minden víz, csatorna, majd bekötve a meglévő ÓLOM fővezetékekbe, szerintem azokat még Rákóczi idejében készítették és soha nem voltak cserélve
amúgy még nem találkoztam belvárosi lakással, ahol ne derült volna ki a villanyóra levételekor, hogy van egy megkerülő vezeték okosban kialakítva, szerinem az IKV szakemberek ebből éltek egy párszor már rázott meg áram, teljes áramtalanítás után !
a legjobb az volt mikor a lakás áramtalanítása után a szomszéd jött át, hogy mit csináltunk, mert a kisszobájában elment az áram

Norx 2018.02.16. 06:03:57

Vizesblokk generálnál, én barom, elsõ körben szanáltam a wc-csészét... no comment.

Levot_OOOOOOO 2018.02.16. 08:05:09

@Veres Imre: tetszett az írásod :) Olyan jó kis magyar valóság... De legalább kiadtad magadból, ez is a feldolgozás része!
Nyugi, ez Kisimiska ahhoz képest ami nálam volt TELJES panel felújítással (vezeték csere, bővítéssel kezdődőtt, szóval tényleg falakat vettem).
Písz

Csokis · http://csokis.blog.hu 2018.02.16. 09:19:06

Én lezongoráztam egyszer egy lakásfelújítást, hát sokkal bölcsebb lettem általa. Annyira, hogy a másodiknál kerestem egy megbízható generál kivitelezőt, és rábíztam az egész szart. Az általa elvégzett munkák árát, plusz az összesített munkadíj 10%-át kérte pluszban, és baromira megérte. Kár, hogy a pasiról más is tudja, hogy megbízható, így jobb, mint egy menő sebész: csak ismerettségi alapon jutsz el hozzá, és akkor is minimum fél éves várólistája van.

_B_ 2018.02.16. 09:22:40

- ARANYSZABÁLY: Szakit csak ismerős ajánlása alapján!!!
- Amit tudunk megcsináljuk magunk.
- Igényes munkánál nem vésünk, hanem vágunk horonyvágóval, majd szépen kiütjük a közepét.
- Az előzetes költségvetést megszorozzuk 2-vel.

Csokis · http://csokis.blog.hu 2018.02.16. 09:24:07

Ja, és a derékszöghöz egy 15-20 éves sztori. Kollégám építkezett, felújított, bővített, és megegyezett a kőművessel, hogy ütemezve fizetm, de csak azt fizeti ki, ami első osztályú. Az első visszabontatás után már komolyan is vette a pasi, de egyik reggel kétségbeesetten panaszkodott a kolléga otthon levő fiának, hogy elfelejtett derékszöget hozni, most jajjajmileszmár? Mire a gyerek felvett egy gombolyag spárgát, kimérte szépen a klasszikus pitagoraszi számhármast, tett rá három csomót, és odaadta a mesternek. Az csak nézett, mint a luki nyúl, és onnantól előre köszönt a gyereknek. Nem vagyok biztos benne, hogy azóta jobb lett a szakmunkás képzésünk színvonala.

undergroundgirl 2018.02.16. 09:35:51

Most értünk egy 3 éves felújítás végére. Falak áthelyezése, kibontása, teljes víz-, villany-, és fűtésrendszer csere, tető felújítás, burkolatok, teljes újravakolás, tényleg minden elképzelhető munkálat. Párom szobafestő, minden más szakterülethez hobbiszinttől nagyobb hozzáértéssel. Szinte mindent saját kezűleg csinált, a kevés szakember aki megfordult nálunk kivétel nélkül tökéletes munkát végzett. Nem mondom, hogy mindent ugyanígy csinálnék,ha elölről kezdenénk, de 99%-ban elégedett vagyok az eredménnyel, a maradék a mi tervezésünkből adódó apróság. Ja, és vidéken. Csak szerettem volna egy ellenpéldát hozni.

_B_ 2018.02.16. 09:37:01

@Nancsibacsi:
A horonymaró (igazából vágó) nem lök át semmit, mivel nem üt, hanem koronggal vág. Csak megtorpan és kurva lassan fogja vágni a kavicsot. A belsejét meg nem a falra merőlegesen ütöd, hanem lefelé, szóval a nagy kavicsdarab max feléd esik ki :)
A vésőgép... meg a fúrókalapács... na az kiüti. Én találtam 4.5 cm kavicsot az 5cm falban :)

Toxic Waste 2018.02.16. 10:06:21

@j.a.r.v.i.s: a foci is olyan, hogy néha egy lelkes amatőr jobban játszik, mint egy belesz.ró profi.
Viszont néha meg óriásit hibázik ;)

papierusz 2018.02.16. 10:18:39

@P@Csokis: ja, akár házalapot is lehet derékszögezni így. 10 m, 8 m, 6m. Bútort, falat is 1 m 0,8 m, 0,6m

commentes nikk 2018.02.16. 10:34:02

Tavaly vett ház, sok sztori, de a legjobb. A bojler egyszercsak elkezdni lecsapkodni a biztosítékot random módon, hívom a szakit, hogy nézze meg, ránézésre mondja, hogy tuti csupa vízkő belül (kívülről tiptop), ki kéne gányolni, de ő ilyet nem vállal, mert undok munka, ad egy kontaktot. Kijön a kettes szaki, leeresztjük a bojlert, két óra alatt kidzsetvázza, káromkodik, nyakig retkes lesz, visszateszi, nyissam meg a főcsapot, töltenénk meg a bojlert, mondja nyissam meg a melegvizet a konyhában, ott jön ki a levegő, hát nem jön. Próbálkozunk mindennel, nem jön a levegő, szaki ítéletet mond, a bojler belül lyukas, nem tud feltöltődni, kuka. Plusz őt felejtsük el, a fasza televan, ad egy újabb kontaktot. Nagy a szomorúság, hívom az újat, kijön, elmondom mi történt, ellenőrzi a dolgot, mondja hogy hát sajna ebből új bojli lesz. Megrendelem, hatvan rongy, másfél hétig nincs melegvíz, kihozzák, pár napra rá jön a hármas szaki, nekiveselkedik. újabb apró gond, a vízcső összegyógyult a bojler csatlakozójával, mondja az ember, hogy inkább a bojlernél flexelne, ne a csövet basszuk szét, úgyis kuka a bojli, így teszünk. Új bojler a helyén, főcsap megnyit, konyhában melegvíz megnyit, nem puffog, nem nyomja ki a levegőt, hol van a víz akkor, ez nem lehet lukas. Szakinak őrült sejtése támad, szétkapja a mosogató alatti részt, hát bazmeg anno a falba a vízkiállásokat fordítva tették be, a hideg a meleg, a meleg a hideg, végig a hideget nyitogattam, az első bojlernak semmi baja nem volt, szerencsére már szétflexeltük, szóval most már tényleg kuka, melegvíz megoldva, mindössze 80 rongyba és két hétbe került, kösszépen :))))))))

nem_vagyok_dj 2018.02.16. 10:58:58

@h.kovacs: Az még hagyján, de nálam nem csak a strang közös, hanem konkrétan a vízszintes elvezetés is az volt, strangról leágaz, majd egy jo kis T elosztón egyik vége egyik lakás, másik vége másik lakás. Víz, csatorna. Így nyilván megszüntetni se lehetett, mert a szomszédot nem kényszeríthetem bele hogy verje szét teljesen a konyháját és a fürdőjét. Úgyhogy az lett a megoldás, hogy a cső végén marad a szomszéd meg onnan vissza lett vezetve a víz a stranghoz oda vízóra és onnan vissza a kiállásokhoz. A lefolyó is hasonlóan, ezer elágazással mert minden szerelvénynél volt a túloldalon is egy végpont. Ráadásul eternit strang, olyan magas beömlővel, hogy a wc-t egy miliméterrel se lehetett arrébb tenni, cserébe most tudom lóbálni a lábam róla, ami nem tudom hogy a vizszerelő elbszása vagy a csövek miatt lett magas (szintén falba épített tartályos.)
De az hagyján, hogy a víz közös, de még az ablakkeret is az volt! Jöttek az ablakosok, hozták a szép új ablakaimat a régi dupla gerébtokos borzalom helyére és amikor megpróbálták kiszedni a régi tokot kiderült, hogy az a szomszéddal közös. Szerencsére eddig nem lett baj belőle, hogy levágtuk az én oldalamon lévő részt, de ha ők is nekiállnak ablakot cserélni az érdekes kör lesz.

gigabursch 2018.02.16. 13:27:03

HA a matek oktatásunk eljutna odáig, hogy mi az a pitagoraszi számhármas, lehet, hogy menne mindenkinek a derékszög elmélete és alkalmazása.

csakegyErika 2018.03.18. 21:33:40

Hát.......mi építkez(t)ünk. Mesélhetnék nagyon-nagyon sokat, de nem akarok untatni senkit. Ennyi idő után arra jutottam, hogy jobb lett volna, ha az eredeti szakmám (pénzügyes) helyett ácsnak vagy kőművesnek tanulok:)

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2020.03.10. 18:59:31

nem tudom ebben tud e valaki segíteni, de van a családi házaknak/lakásoknak villamossági térképe, hogy hol futnak a vezetékek? akár irattárban, vagy otthon elfekve, szóval erről anno készül papír? mert evttem egy vezetékkeresőt, de annyira szarul jelez hogy kb az őrület határán vagyok, és nem merek felfúrni egy polcot se

Make Valamit · http://make.blog.hu 2020.03.11. 10:03:28

@scal: abból az nem fog kiderülni hogy a falban pontosan hol futnak a vezetékek, az a kivitelezőn múlik. Csak abból indulhatsz ki hogy követték az előírásokat, eg. csak 90 fokos kanyarok lehetnek (tehát egy konnektorral egy vonalban kell lennie egy kötődoboznak valahol) és normálisan használták a vízmértéket. De én beruháznék egy normálisabb (pl. Bosch) vezetékkeresőre. Sokminden van egy falban aminek árt ha beletrafálnak...
süti beállítások módosítása