Eladásra kínálod az otthonodat? Szeretnéd, ha minél előbb jó áron új gazdára találna? Ebben a legnagyobb segítségedre a helyesen elkészített ingatlan hirdetés lehet! De mitől jó az egyik hirdetés és mitől kevésbé szerencsés a másik? Kiderül!
Lakást eladni mindig komoly döntés, mert legtöbbször az ember legnagyobb vagyontárgyáról van szó, amihez a pénzügyi vonalon kívül jelentős érzelmi kötelékek kis fűzik. Annak érdekében, hogy gyorsan és jó áron el tud adni a lakásod egy igazán jól megszerkesztett hirdetésre lesz szükséged, mert a lakás hirdetések után keresnek fel az érdeklődök, akikből később valaki majd a vevőd lesz.
Fotó, fotó és még több fotó
Az a helyzet, hogy nincs olyan szöveges leírás, ami pótolni tudná a képanyagot. Még mindig lehet olyan ingatlan hirdetéseket látni, ahol csak szöveges leírást találunk a kiszemelt lakásról képeket azonban nem. Az emberek többsége ezeket ki sem nyitja csak tovább görget egy olyan hirdetés irányába, hol már a fő hírfolyamban is látunk legalább egy fényképet.
Éppen ezért kulcsfontosságú, hogy a legtetszetősebb fényképet választ a borítóképnek, ami majd bevonzza a hirdetésre kattintókat, hogy még információt megtudjanak az otthonodról. Főképnek azonban soha ne válassz mellékhelyiségről készült fotót hiába néz ki szuperül!
Egy kép beszédesebb ezer szónál is, így ha valóban szeretnéd eladni a lakásodat záros határidőn belül, akkor rá kell szánni azt a plusz energiát (és esetleges többlet költséget), hogy fényképesen kerülhessen ki az adott adatbázisba a te otthonod is.
De milyen a jó lakás fotó?
Erről a témáról rengeteget lehetne írni, de most megpróbálom dióhéjban összefoglalni:
- Mindig világosban fotózd az ingatlant! Ne este, behúzott függönyök mellett, mert nagyon előnytelen lesz a kép!
- Legyen tisztaság és rend a fényképeken! Egyrészt a nagyon lelombozó látni a púposra rakott szennyeskosarakat, másrészt eltereli a figyelmet például a szanaszét szórt gyerekjáték halmaz a lényegről a gyerekszobáról vagy a nappaliról. Tegyük még hozzá, hogy a mosogatóban tornyosuló mosatlan edény, stb. nem sugallna rólad olyan képet, ami kedvező lenne, ha valaki azon töri a fejét, hogy utánad szeretne-e abban az ingatlanban élni vagy sem, mivel azt a (téves) következtetést vonhatja le, hogy te nem törődsz a környezeteddel így a lakásodra sem fordítottál kellő figyelmet.
- Mutassanak a fényképek minél többet a lakásból, a helyiségekből és kevesebbet a személyes tárgyakból! Az a jó kép, ahol látom a nappali minél nagyobb részét vagy a konyhabútor jelentős részét. Ellenben ha kép több mint felét a függöny és az elé állított teregető tölti ki, akkor gond van.
- Ne legyenek emberek és házi kedvencek a képeken! Bár elsőre talán jó ötletnek tűnhet egy cuki kutyus a képen, valójában csak zavaró a hirdetést böngészők számára.
"Hány képet mellékeljek a hirdetésemhez?"
Na ez egy olyan kérdés, amire nincs egyértelmű válasz. Ideális ha minden helyiségről készül legalább egy felvétel, de a szobákról, a konyháról és a fürdőről minimum legyen fent képanyag. A WC-ről mondjuk nem feltétlen kell külön, ha stílusában megegyezik a fürdőszobával, amiről sikerült klassz képet lőni.
Ezeken kívül tölthetsz fel a társasházról kívülről egy képet, a társasház földszintjéről vagy az erkélyről kilátással egybekötve, de csak akkor ha valóban érdemes, szép és látványos. Ugyan ez vonatkozik az előszobára és a helyiséget összekötő folyósokra is!
Ha muszáj lenne, akkor 4-12-ig határoznám meg az ideális fényképek számát, mert ennél kevesebb túl keveset mutat, míg a több már szükségtelen, mert ennyiből el tudják dönteni a lakás hirdetéseket böngészők, hogy megnéznék-e személyesen vagy nem.
Kell alaprajz!
A kisebb városokban előfordulhat, hogy egy adott négyzetméteres panellakás csak egy adott alaprajz szerint kapható, mert egyszerűen nem építettek belőle másfélét a környéken, tehát az összes 55 négyzetméteres ingatlan egyforma elrendezésű. Ezt a lokálpatrióta közösség jól tudhatja, de ne felejtsd el, hogy a lakásodat olyan ember is megveheti, aki egyáltalán nem ismerős a városban vagy a környéken.
Felesleges lenne őket kizárni (vagy elkedvteleníteni a lakásodtól) csak azért, mert pár perc alatt nem rajzoltál (vagy töltöttél le a netről) egy alaprajzot. Nem kell profinak lennie, csak látszódjon, hogy melyik helyiség hol helyezkedik el a lakáson belül, és némi méretarány tartás is plusz pontot ér. Arról nem is beszélve, hogy odafigyelésre vall az alaprajz megléte az ingatlan hirdetésben, ami erősíti a gondos lakástulajdonos képet rólad, ami sosem hátrány egy lakás adás-vételi folyamatnál.
Alapvető információk feltüntetése
Nagyon sok lakás hirdetésre specializálódott internetes oldal segít abban, hogy milyen információkat ajánlott megadni a lakásokról, amihez egy előre kitölthető tesztet is adnak. Mégis itt egy rövid lista a legfontosabbakról:
- a lakás mérete, szobainak a száma
- ingatlan ára (ha tartalmazza bútorokat oda kell írni) ha a feltüntetett ár fix, nincs helye alkunak az ki kell írni
- városrész, kerület (esetleg utca) feltüntetése
- emelet, lift megléte, erkély adatai ha van
- pluszok kiemelése pl. garázs, tároló, belső udvari saját parkoló stb.
- fűtés és ablakok fajtája, burkolatok leírása, redőnyök szúnyoghálók kiírása
- panelprogramban, nagyobb társasházi beruházáson átesett-e az épület
Az egyik legjelentősebb adat azonban az elérhetőséged. Ne kelljen keresgélni, legyen szembeötlő és kétszer is nézd meg, hogy nem gépelted el a telefonszámodat!
További adatok, amiket érdemes megemlíteni
Ha el szeretnéd kerülni, hogy sok érdeklődő telefonhívást kapj, amik végül azzal végződnek, hogy mégsem ilyen ingatlant keresett az adott illető, akkor adj meg további adatokat is a feltétlen szükségeseknél. Mutatom mire gondolok:
- ha jelenleg bérlők laknak benne
- fontosabb kiköltözési adatok pl. akár azonnal költözhető
- tehermentes a lakás?
- mikori építésű a társasház
- rövid leírás a környékről pl közelben van sok bolt, óvoda, suli, bank, posta stb. a buszközlekedés kiváló
- nappali fekvése pl. északi tájolású
Végezetül írjál 1 vagy 2 mondatot, amitől kedvet kapnak a lakáshoz a keresgélők, amitől emlékezetes lesz a te hirdetésed a megannyi másik mellett! Mesélj a szuper lakóközösségről, ami a házban kialakult, vagy a közeli hatalmas parkról, ahol lehet futni és jókat sétálni a gyerekekkel vagy kutyákkal. Írd le, hogy milyen jó helyen van az ingatlan, mert a bulinegyed közepén vagy épp egy csendes zsákutcában van. A lényeg, hogy igaz legyen!
Szöveges leírásnál sem jó a túl rövid, de a soha véget nem érő óda zengés sem feltétlen célravezető. Találd meg az arany középutat és ha kicsit bővebben írsz az ingatlanról, akkor használj bekezdéseket az áttekinthetőség kedvéért!
+Tipp
Próbáld meg minél több helyre kitenni a lakásod hirdetését, hogy a most lakáskeresők minél nagyobb részéhez eljuthasson a te lakásod anyaga. A több megjelenés azonban nem minden, mert az is fontos, hogy legalább egy, sok ember által ismert, gyakran látogatott internetes oldal legyen közöttük.
Tuti recept sajnos nem létezik, amivel garantáltan elmegy a lakásod néhány nap alatt, de egy kellő gondossággal megírt lakás hirdetés a legjobb út, hogy elérd a célod. Próbáld meg az általad késznek ítélt hirdetést, még a kiküldés vagy végleges okézás előtt olyan szemmel átolvasni, mintha most látnád először és figyeld a benyomásaidat, majd ezeknek megfelelően javítsd, ha szükségnek látod!
Ha pedig társasházi témában bármilyen kérdésed van, nézd meg, kik vagyunk, mik vagyunk (ehhez kattints ide) és keress bátran! Épp leváltanátok a közös képviselőt vagy kíváncsi vagy, mi hogyan csinálnánk, ha a te házadat is mi kezelnénk? Nézd meg, szerintünk hogyan lehet jól csinálni! Kattints és ismerkedj meg Házmestermedvével, munka közben!