Pizza rendelési tudnivalók, hogy simán érkezzen a finomság!

Egy hiánypótló írás következik arról, hogy mit hogyan szokás, illik, kell csinálni, ha pizzarendelésről van szó. Kitérünk az átvételre, a borravalóra és még sok más apróságra is! A  gördülékenyebb és problémamentes kiszállításáért te magad is sokat tehetsz! Akár a megrendelő vagy, akár a futár!

pizza_rendeles_kiszallitas_futar_borravalo_illemszabaly_kiszallito_pizzafutar.jpg

Úgy megkívántál egy extra sajtos pizzát? Gyorsan tárcsázol is, majd türelmetlenül toporogsz, ahogy telik az idő, hogy mikor érkezik már meg a vacsi és akkor végre csengetnek...Mint mindennek, ennek a folyamatnak is megvannak a maga nehézségei.

Bár a pizza kiszállítás nem egy nagy történelemmel rendelkező szakma és a fiatalok különösen kedvelik, mégis itt is vannak olyan kimondatlan szabályok, amiknek illik megfelelni különösen, ha társasházban lakik a pizza kedvelő medve.

Légy jó pizza rendelő!

Minden akkor kezdődik, amikor felveszed a telefont és feltárcsázod a kedvenc pizzériád számát. Bár kissé szomorú, de a statisztika azt mutatja, hogy bizony meg kell említeni, hogy a "2 húsimádót, de gyorsan" mondat nem minősül elfogadható viselkedésnek rendelésnek. A szokásos udvariassági formákat is alkalmazni illik mint pl. köszönés, velős összefoglalása, hogy mit szeretnél (még akkor is, ha egyértelmű, hogy rendelni szeretnél, mert nyilván azért hívtad őket).

Ha ezek megvannak, akkor válaszolgass készségesen a diszpécser kérdéseire és néhány perc alatt elindul a pizzád a kemence felé. Ha a kérdezz-feleleken túl vagytok, akkor ne feledkezz meg arról, hogy megköszönd a kiszolgálást és hogy elköszönj a vonal másik végén lévő embertől!

pizza_rendeles_kiszallitas_futar_borravalo_illemszabaly_kiszallito_pizzafutar_5.jpg

Add meg pontosan a címet!

Külön kis cím illeti meg a helyes lakhely magadásának módját. Szánt szándékkal ne akarj kiszúrni a kiszállítóval, elvégre ha vele kiszúrsz, akkor a te vacsid fog késni! Az utca, házszám nem feltétlenül elég, add meg az emelet/ajtó számát is illetve egyéb távpontokat is ildomos lehet közölni. Pl. ha nagyon kesze-kusza a társasházi épület kialakítása, akkor balra a második zöld színű ajtó lesz vagy lift mögött jobbra rácsos ajtó. Neked fél perc ezt közölni, de a futár srác lehet, hogy fél órát körözne az környéken mire rád találna, addigra meg nem lehet okolni, ha kihűl a pizza.

Minden oké a csengővel? Kaputelefonnal mi újság?

Az ajtó megtalálása mellett a csengő, kaputelefon tud még nagy kihívásokat okozni a kiszállítóknak. A segítségeddel azonban sokkal gördülékenyebben is mehet a dolog. Ha nem jó a csengőd, akkor szólj előre a diszpécsernek vagy ha neten keresztül rendelsz, akkor írd be a közleménybe!

Ha rengeteg nevet tartalmazó kaputelefonotok van, akkor pedig a pontos nevet és a felcsengetés kódját is közöld a kiszállító céggel! Hidd el hatalmas könnyebbség, hogy nem kell percekig bogarászni, hogy vajon melyik Kovács vagy melyik Kiss nevű illető rendelhetett a házból, főleg ha te ki sem vagy írva max. lánykori néven...

Ha már az időnyerő apró figyelmességeknél tartunk, akkor ha nyitott ajtóval várod a futárt a felcsengetés után, az is nagy előny, hogy látja, hogy hová kell mennie. Persze ha már puszipajtások vagytok, mert annyit rendelsz, akkor ez szükségtelen. :)

Lépcsőt kell mászni, de kinek?

Sokak által vitatott kérdés, hogy a pizzafutárnak vajon kötelessége-e ajtóig vinni a kaját vagy a lépcsőházi bejárati ajtó már kiszállításnak minősül-e. Én azt mondom legyünk embermedveségesek. Gondoljunk bele a másik ember helyzetébe és ne a "nekem jár" elv mentén gondolkodjunk, mert az az út nem olyan irányba visz, mint ahová tartani kellene ennek a világnak.

Az első, talán még a második emelet az elmegy, de fölötte amennyiben nincs lift tessék lebatyogni a futár elé! Lehet, hogy emiatt a kijelentésem miatt sokan máglyára dobnának, de gondoljunk bele egy percre! Neked fárasztó lemenni 4 emeletet, pedig te aznap max. 3.-szor másztad csak meg a toronyházat, de szegény futár lehet, hogy egy óra alatt, több mint tízszer is kénytelen lenne, hát még egy komplett műszak alatt!

Ugye, hogy te is hálás lennél a saját munkádban, ha az ügyfeleid egy picit "alád dolgoznának" és nem ellened?! Ez is pont ilyen. Tessék lemozogni annak a sok kalóriának egy részét! :) Bár a magam részéről ezt továbbra is egy udvarias gesztusnak tartom, nem pedig egy követelhető előírásnak a rendelők részéről, szóval ha futár vagy és mégsem mennek le eléd, akkor magadban lehet morogni, de hangosan csak semmi brummogás! 

Ha fizikailag akadályoztatva vagy abban, hogy a földszinten vedd át a pizzát és a futár felszalad vele, akkor viszont illik (nem kötelező, de erről részletesen később) megjutalmazni pár forinttal. A másik oldalról viszont, ha viszont van működő lift, akkor viszont nincs kibúvó a pizzafutárnak kell felvinni a pizzát!

pizza_rendeles_kiszallitas_futar_borravalo_illemszabaly_kiszallito_pizzafutar_4.jpg

"Jaj, hol is van a tárcám?!"

Erre szokták azt mondani a futárok hogy, ha minden alkalommal egy forintot kapnék, ahányszor ezt hallom...Ha házhoz rendelsz valamit és szólnak, hogy jönnek, úton vannak, akkor illik előre kikészíteni a pénzt. Ne akkor állj neki pánikszerűen aprót keresni, amikor már ott tartja a gőzölgő dobozt az ajtódban a kiszállító! Neked csak 5 perc keresgélés, de gondolj bele ő mennyi időt veszít ezekkel, ha minden egyes megrendelő végigjátssza ezt a kört. Bizony a két óra alatt se képesek kiérni a pizzával, meg a mi tart eddig dühös kérdésekre ezek mind-mind válaszul szolgálhatnak.

Na és akkor jöjjön a sokakat foglalkoztató, mondhatni már nyomasztó gondolat a borravaló kérdése, mikor mennyit szokás adni...

Most akkor kell borravalót adni vagy nem?

A kérdés, amilyen egyszerű és elsőre egyértelmű választ követel, annál több szempont húzódik a háttérben. Bár valószínűleg erre elsőre fel fognak háborodni a pizzafutárként dolgozók, de borravalót adni nem kötelező. Nem lehet az, már maga kifejezés is ezt sugallja. A borravaló egyfajta plusz, amit akkor szokás (nem kötelező!) adni, ha valamilyen pluszt éreztünk a szolgáltatás közben és ezt szeretnénk honorálni. A plusz sok minden lehet az udvarias-mosolygós kiszolgálástól, a "kérlek lefelé dobd ki a szemetet" vagy a hihetetlen gyors kiszállítás stb.

Azonban a másik oldal szemszögéből is jó megvizsgálni a dolgokat...

pizza_rendeles_kiszallitas_futar_borravalo_illemszabaly_kiszallito_pizzafutar_3.jpg

Ha szakadó esőben, hófúvásban és egyéb extrém időjárási körülmények között ázott-fázott a kiszállító a robogóján, hogy neked legyen meleg harapnivalód azért biztos örülne, ha kapna tőled egy forró csokira valók ;)

Sajnos a mai farkastörvények uralkodása közben vannak olyan főnökök, akik úgy gondolták, hogy a futárjaiknak kvázi nem adnak fizetést csak benzinre valót és majd ők eltartják magukat a borravalóból. Persze mondhatjuk, hogy ilyen munkát nem szabad elvállalni, meg miért itt és ezt dolgozza az illető, de tény, hogy ezeket mind félretolva ő becsületes munkát végez, amiből szeretne megélni...Ezzel hatalmas nyomást helyeznek az empatikus megrendelőik felé, ami nem fair, de attól még létező jelenség.

A harmadik említésre méltó eset, amikor eleve mindenkitől elkérnek x összeget borravalóra a termékek árán túl a végösszegbe építve, és ez fel is van tüntetve a megrendelőlapon/honlapon. Egyébként is a szemtelenség netovábbja, amikor a futár követeli vagy magatartásával vagy verbálisan a borravalót, de itt meg aztán nincs miről beszélni.

Második, ideges hívás a pizzéria felé

Van az úgy, hogy úgy érzi az éhes medve, hogy már 10 éve rendelte azt a vacsit, de csak nem akar ideérni és egyre türelmetlenebb lesz. Ilyenkor először is nézz rá az órára, mert a korgó pocak sokakat megcsal és kiderül, hogy még alig telt el 40 perc a megrendelés óta. Egy frissen sült pizza pedig időt kíván.

Ha az óra is azt mutatja, hogy bizony már több mint 1,5 órája rendelted (és nem szólt a diszpécser, hogy ez a várható idő náluk) akkor gondolj bele, hogy mi lehet ennek az oka. Biztos nem foci meccset néznek a TV-ben a futárok, hanem annyi a megrendelés, valószínűleg hétvége és pont vacsora idő van, hogy nem győzik a kiszállítást. Várj még egy kicsit türelemmel, ez előfordulhat és normális jelenség.

pizza_rendeles_kiszallitas_futar_borravalo_illemszabaly_kiszallito_pizzafutar_2.jpg

Ha azonban már a 2-2,5 órát is átléptétek és még mindig hűlt helye van a pizzának, akkor érdemes megereszteni egy hívást, hogy mi történhetett. Persze ezt is olyan hangon és stílusban, mint ahogy azt szeretnéd, hogy téged hívjanak hétfőn a saját klienseid! Ez persze messze nem azt jelenti, hogy mindent le kell nyelni szótlanul!

Innentől, ha emberi modorban társalogtok egymással, már csak rajtatok múlik, hogy miben egyeztek meg a kiszállítást illetően, de hidd el az senkinek nem segítség, ha a közvetlen kapcsolatfelvétel helyett egyből a közösségi oldalon támadod a legjobb pizzasütőket a városban. (Elvégre ezért őket hívtad nem?) Szóval nyugalom, megértés de célirányos és elfogadható kommunikáció a céggel, ha szükséges!

Eddig akarva-akaratlanul sokat kóstolgattuk a megrendelők oldalát (is), de azért a futárokkal kapcsolatban is meg lehet említeni egy nem elhanyagolható tényezőt.

Munkára alkalmas megjelenés és viselkedés a futároktól

Megszámlálhatatlan rém, (de sajnos igaz) történet kering a neten, ami a pizzafutárok általános megítélését károsító. Egy részük talán szubjektív megítélés kérdése, de jó részük egyértelműen elítélendő.

Olyan nincs, hogy nem tudsz visszaadni ha futár vagy, mert nincs nálad pénz! Itt most nem arra gondolok, hogy egy 1250 forintos pizzát előre nem jelzett húszezressel akarnak kifizetni, nem. Arra gondolok, hogy pár száz forintnyi apró bizony legyen nálad, és nincs olyan, hogy jaj 50 forintot nem tudok (khm akarok) visszaadni, ha kérik!

A félrészegen, egy hete fürdés nélkül át nem öltözötten megjelenve, rátüsszentve közvetlenül a pizzás dobozra, hangosan borravalót követelő tényezők szörnyen kiábrándítók. Szerencsére ezek a kirívó esetek nem általánosak, de azért a mosolyogva előre köszönés és a jó étvágyat felkiáltás a tranzakció végén, itt is az elvárható illem részeit kell, hogy képezzék!

Remélem ez a cikk hozzájárul ahhoz, hogy a jövőben harmonikusabb kapcsolat legyen a pizzára vágyók és pizzát kiszállítók között, és az esetleges félreértéseket vagy eszembe se jutott dolgokat sikerül kiszűrni az egyenletből. Ha végig tudtad olvasni a cikket anélkül, hogy megkívántál egy jó pizzát, akkor erősebb vagy mint én, de én bizony most megyek és feltárcsázok egy pizzériát egy kis finomságért. :)

Ha pedig társasházi témában bármilyen kérdésed van, nézd meg, kik vagyunk, mik vagyunk (ehhez kattints ide) és keress bátran! Épp leváltanátok a közös képviselőt vagy kíváncsi vagy, mi hogyan csinálnánk, ha a te házadat is mi kezelnénk? Nézd meg, szerintünk hogyan lehet jól csinálni! Kattints és ismerkedj meg Házmestermedvével, munka közben!

73 komment
2019-12-01 10:54:53 - Házmestermedve

A bejegyzés trackback címe:

https://hazmestermedve.blog.hu/api/trackback/id/tr1615332574

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

232323 2019.12.02. 06:40:33

2 meg 2.5 ora varakozas? ki a kismakkom varakozik addig? 1 oran belul ha nincs ott akkor takarodjanak.

232323 2019.12.02. 06:44:12

utoljara talan 2 eve rendeltem kajat es az 450 forintos kiszallitasi dij utan gondoltam felkerekitek 50 forintot h apropenzzel ne kinlodjak. A futar erre megemlitette h ez annyi amennyi a szamlan van. Mondom ja. Zavartan nezett aztan elfordult es se koszones se pa.

Sebaj. azota nem rendelek sehonnan. Meg Mordorba is egyre kevesebbet jarok. Na nem ezert, hanem ez csak 1 jelenseg a sok kozul. :-)

kéki béla 2019.12.02. 06:44:50

Van még aki telefonon rendel pizzát???

okleveles naiv 2019.12.02. 07:17:41

YO, a fuci felhozza a pizzát az ötödikre (szerencsére többnyire jó a lift), én pedig jattolok, megfizetem az idejét/fáradtságát.
Az pedig teljesen alap, h vele is, a diszpécserrel is udvariasan beszélek.

DanteTM 2019.12.02. 07:20:12

Mi inspiralta ezt a posztot?(amugy koszi erte)

fideSS a retardáltak gyűjtőhelye 2019.12.02. 07:21:25

" egy óra alatt, több mint tízszer is kénytelen lenne, "

Aha. Életszagú. Ez min. 10 db., hat perc jut egyre és az első lazán másfél órát is pihenhet a dobozban mivel le is kell sütni. Ilyen helyre tényleg tömegével érkeznek a megrendelések, és harmincasával kell kiszállítani...

Etniez 2019.12.02. 07:29:52

@fideSS a retardáltak gyűjtőhelye: Egy futár maximum négy rendelést tud elvinni egy órában, de a 2-3 valószínűbb.
Ettől függetlenül a sokemeletes házakban le lehet menni a földszintre átvenni, de ilyen esetben nincsen jatt. Nem kell ezen sokat gondolkozni.
Az is kurva idegesítő lehet, amikor nincsen kikészítve a pénz. Én amikor megrendelem a pizzát, kiveszem a tárcámból az árat, lerakom az ajtó mellé, jattal együtt.
Ha nem jön időben a pizza, akkor a jattot elveszem és elrakom a tárcámba. Ha nagyon soká jön a pizza, akkor kinyitom a dobozt, ellenőrzőm, hogy meleg-e, ha nem akkor küldöm vissza.

Balogh Ádám Software 2019.12.02. 07:38:41

Ma már a legtöbb pizzériának online felülete van, nem kell a diszpécserrel beszélni, és kártyával ki is lehet fizetni előre. Én régóta így rendelek.

Balogh Ádám Software 2019.12.02. 07:49:08

Ahol online szoktam rendelni, ott 60 percről indul a számláló. Ha eléri a 0-t, de nincs ott a pizza, akkor telefonálok. 2-2,5 óra? Ne szórakozzunk már, addigra gyomorfekélyt kapok.

Paprikajancsi007 2019.12.02. 08:36:35

Kerem a pizzamat te csovesbanat!"

Faby 2019.12.02. 09:31:14

Udvarias rendelés, kommunikáció az alap, legalábbis az első homokszemig. Utána bedurculok (ilyen "homokszem", ha az ígért 1 órát nem sikerül tartani, de a másfelet sem. Vagy tartja a markát a jattért, vagy eleve nem tud visszaadni.)
Szerencsére ahogy írta valaki, van online rendelési és fizetési lehetőség is.
Emeletes ház: nem posta és postaláda ez, hogy a földszintig tartson a kiszállítás, igenis hozza fel a futár, ha van lift, ha nincs. Azért futár, hogy háztól házig, ajtóig jöjjön. Ha a lépcsőházig kérném, akkor a postával hozatnám :-)

Borravaló: nem adok, soha. Az a munkája, feladata, hogy kihozza a pizzát/ételt. Ezért kap fizetést. Ezen sokmindent nem lehet ragozni, nála is alap az udvariasság, ne ez legyen a jó szolgáltatás fokmérője.
Nekem ki ad borravalót, ha elvégzem a munkámat? Senki, azért kapom a fizetésemet.
Úgyhogy éljen a netes rendelés+bankkártyás fizetés!
Múltkor volt egy kisebb kaland, új helyről rendeltem, kártyás fizetéssel a futárnál, nem volt online opció.
Kártya bedug, és fölugrott a TIP azaz borravaló felirat. Nyomtam egy kövér nullát. Futárnak nem tetszett, láttam rajta, nem érdekelt. Még egyszer fogok tőlük rendelni, ha akkor is a jattal kezd a terminál, az volt az utolsó.

2019.12.02. 09:41:54

@Faby: 1. a pizzafutárok többsége nem bejelentett állásban dolgozik, de erről nem tehetnek
2. a benzinpénzt nekik kell állni, mert a pizzéria rájuk tolja
3. a borravaló számukra a benzinpénzt jelenti
4. ha arcoskodni akarsz, arcoskodj a rendőrrel, ne a pizzafutárral

Muad\\\'Dib 2019.12.02. 09:48:27

@KARAK TERi:
És ezt miért is nekem kellene finanszírozni? A sok balek fizeti a jattot, a pizzázó tulajdonosa meg röhög a sok idiótán, akik fizetik helyette a futár gázsiját, míg ő a normálisan elvárható margin kétszeresét teszi el.

body_andras 2019.12.02. 09:53:48

Mindez szép és jó, de ha 50 percen túl érkezik a jéghideg pizza, és én még mindig tök udvarias vagyok (sőt kimegyek érte az utcára is), akkor ne vágjon pofákat ha nem kap jattot.
Amúgy a madarasnál lehet kapni 300-ért nagyon jó mélyhűtött alapokat amit még párszázból igényesen meg lehet pakolni tetszőleges feltéttel.

Cpt. Flint 2019.12.02. 09:56:52

Ha kártyával fizetek (és főleg, ha mondjuk SZÉP kártyával), akkor hogy borravalózzak? Adjak külön kp.-ben 2-300 Ft-ot? Ez olyan gáz. Inkább nem adok semmit. Mondjuk amúgy is úgy vagyok vele én is, hogy ez a munkája, nem érzek extrát még abban sem, ha udvariasan, mosolygósan végzi. (Férfi lévén egyébként sem hat meg túlzottan egy mosolygós férfi...)

Faby 2019.12.02. 09:57:31

@KARAK TERi:
1. De pontosan tehetnek, nem kell olyan helyen dolgozni, ahol nincsenek bejelentve, ez ennyire egyszerű.
2. lásd első pont, ha így is van, nem kell ott dolgozni.
3. Mint az előttem szóló, engem ez miért kell, hogy érdekeljen? Én megrendelek egy szolgáltatást, azt kifizetem tisztességesen a szabott áron, és onnantól csá
4. Ezt nem is értem, nem arcoskodom senkivel, normálisan, udvariasan beszélek akár a rendelés felvevőjével (egyre kevesebbszer), akár a futárral.

De ahogy az előttem szóló mondja, nem az én dolgom a futárt tutujgatni, fizetni.
Van egy étlap, azon az ételek ára. Én ezt az árat fizetem, se többet, se kevesebbet.
Sokszor ott van, hogy városon belül a kiszállítás ingyenes, egyes városrészek + xxx Ft, korrekt. Akkor miért is kellene nekem még többet fizetnem?

Gy.Takács 2019.12.02. 10:04:38

@Faby: van ahol nem kapnak fizetést.

n3spr3ss0 2019.12.02. 10:28:25

@kéki béla: Ha elmegyek megrendelni, akkor már ott meg is eszem.

RHalacska 2019.12.02. 10:30:26

@Gy.Takács: Arrok ott nem kell dolgozni. Tele van a net álláshirdetéssel.

RHalacska 2019.12.02. 10:31:01

@RHalacska: @Gy.Takács: Akkor ott nem kell dolgozni. Tele van a net álláshirdetéssel.

2019.12.02. 10:38:44

@Muad\\\'Dib: akkor ne finanszírozd, és nem hozzák ki a pizzádat, ilyen egyszerű, mert egy idő után nem lesz futár.

Muad\\\'Dib 2019.12.02. 10:43:56

@KARAK TERi:
Pontosan. És ez így jó. Azok a pizzázók be fognak rohadni, ahol a főnök a saját alkalmazottja bérét velem akarja finanszíroztatni. A piac pedig szépen be fog állni arra a pizza árra, ahol a munkaadó belekalkulálja az alkalmazott bérét is. Nagyon, nagyon helyes.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.12.02. 11:17:01

@KARAK TERi:

Futár lesz, mert az eladó érdekelt, hogy legyen futárja.

Csak majd esetleg legközelebb a pizzaburzsuj Mercedes S600 helyett csak S500-ast vesz.

Etniez 2019.12.02. 11:56:57

@Balogh Ádám Software: sose fizess kártyával előre ételért.

Etniez 2019.12.02. 11:58:24

@Faby: te az igazi suttyó vásárlók közé tartozol, és még büszke is vagy magadra, óriási.

ursus artos 2019.12.02. 12:22:30

Ha lemegyek a pizzáért nincs jatt, ha felhozza van és nem is kevés...

Faby 2019.12.02. 12:56:16

@Etniez:
Miért lennék suttyó?
Normális hangnemben kommunikálok, nem ordítozok a futárral, köszönök, megköszönöm, elköszönök, ez miért is suttyóság?
Ja, mert nem hat meg a futár egyéni problémája, hogy hagyja magát kizsákmányolni a gazdája által? Ismét kérdezem, ez miért is az én problémám? Nem kell ott dolgozni, és akkor nincs gond.

Szabványok 2019.12.02. 14:38:00

@Muad\\\'Dib: De hiszen amit leirsz, az nem más, mint maga a kapitalizmus! Kapitalizmust, szabad piacot akarsz Magyarországon?

Etniez 2019.12.02. 15:09:20

@Faby:
@Muad\\\'Dib:

Valamit nem értetek meg, csak okoskodtok. Ha minden legálisan menne, akkor nem kapnál pizzát 3000 Ft alatt, azt garantálom.
Annyi pénzért meg igen kevés vásárló venné meg, tehát bezárhatna körülötted minden pizzázó, nem tudnál rendelni.

Aztán főzhetnél magadra vagy fizethetnéd a "megspórolt" jatt többszörösét.

Esetleg a 300 Forint jatt helyett kapnál 800 Forintos kiszállási díjat, tetszene ugye?
A vendéglátás ilyen a világon mindenhol.

Itt Londonban is kétféle kocsma van, egyiken nem kell jattolni, 5.5 Font egy pohár, máshol lehet, ott 4.5 a korsó.

Teljesen tévúton jártok ebben a kérdésben.

Tudod, mióta van nővér hiány a kórházakban? Amióta minden hálapénzt az orvosoknak adtok. Na, így fogtok járni a futárokkal is, hajrá.

Muad\\\'Dib 2019.12.02. 15:18:48

@Etniez:
"...Esetleg a 300 Forint jatt helyett kapnál 800 Forintos kiszállási díjat, tetszene ugye?..."
Igen, jelenleg is többnyire olyan helyekről rendelek ahol van kiszállási díj, így mindenki tudja mi a helyzet.

"...Valamit nem értetek meg, csak okoskodtok. Ha minden legálisan menne, akkor nem kapnál pizzát 3000 Ft alatt, azt garantálom..."
Így van b+, ha valami legálisan van csinálva az tuti csődbe megy. Majd mindenképpen szólok is az ügyfeleknek, hogy ideje lenne jattolni, különben lehúzzuk a rolót.

Ha már az okoskodásnál tartunk, akkor inkább neked kellene gondolkozni, hogy milyen remek dolog is az, hogy a szürkegazdaságot támogatod, a normális verseny helyett. Tehát önként azt a céget támogatod aki feketén dolgoztat jattból, hogy hátha bezár az aki betartja a törvényeket. Igazán, de igazán büszke lehetsz magadra.

Faby 2019.12.02. 15:39:28

@Etniez:
Erre csak azt tudom mondani, hogy szerintem te fordítva ülsz a lovon, amikor elfogadod, sőt, támogatod a (nem is szürke, hanem) fekete gazdaságot.
Legyen akkor ott az árlistában a 4000 Ft-os pizza, és/vagy a 800 Ft kiszállítási díj, és én majd eldöntöm, hogy rendelek-e, és kifizetem, vagy sem. Tudod, sokkal tisztább helyzet lenne, mint az, hogy adok jattot, vagy sem, a futár húzza az orrát, vagy simogatom a kis buksiját, és az elégedetlen barom állat gyökér (tetszés szerint választható) még bele is karcolja a liftek falába, hogy "JATT???" jó esetben két T-vel.
Tudod, az ilyen okosan megoldjuk, mutyizunk, jattolunk világ miatt hiszi mindenki azt, hogy lophat, csalhat, hazudhat következmények nélkül, és nem csak a kisemberekre gondolok.

És a végére: soha, egy orvosnak, nővérnek nem adtam hálapénzt, és mégis itt vagyok, élek, virulok. Tegyem hozzá, ha lehet, elmegyek a magán rendelésekre, ahol korrektül ki van függesztve az árlista, és az alapján nem ér meglepetés. Mily meglepő, nem kell hálapénzzel szarakodni, mert az árak úgy vannak kitalálva, hogy abból lehessen rendesen működtetni a helyet. Eldöntöm, hogy akarom-e itt gyógyíttatni magamat, de senki nem fog rám ferde szemmel nézni, hogy nem dugom a borítékot a zsebekbe.

Muhammad Balfas 2019.12.02. 15:42:14

@kéki béla: Te is telefonon rendelsz..okos telefonon..:)

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2019.12.02. 15:43:06

Valószínűleg minden futár ideges lesz elsőre, amikor a kaputelefonba bemondom neki, hogy negyedik emelet. Azt akkor még nem tudja, hogy én is elindulok lefelé, és általában a másodikon már találkozunk is. :-) Ha szépen, vita nélkül elindult felfelé, kap egy százast, előre ki van készítve az is. Ha azt mondaná – nem mondják –, hogy tessék lejönni, akkor marad a blokkon levő ár. Szerintem ez így rendben is van.

Etniez 2019.12.02. 15:50:30

@Faby: "És a végére: soha, egy orvosnak, nővérnek nem adtam hálapénzt, és mégis itt vagyok, élek, virulok."

Még.

Etniez 2019.12.02. 15:53:16

@Muad\\\'Dib: teljesen álomvilágban éltek. A világon mindenhol így működnek a vendéglátó helyek, ahogy én írtam.
De nyomjatok csak a gazdaságfehérítő szakkört, maximum majd főztök magatokra.

Etniez 2019.12.02. 15:58:08

@Etniez: amikor bekerülsz te, vagy egy kevésbé tehetős csaladtagod kórházba és itt lesz a saját végbélsarában fél napot, akkor majd jusson eszedbe, milyen jól csináltad, milyen nagy eredményt értél el.

Muad\\\'Dib 2019.12.02. 16:07:44

@Etniez:
Ne aggódj, mert te jattolsz a kórházban, tehát téged majd kivakarnak és azt a 90 éves nénit hagyják ott akinek nincs pénze jattolni. És akkor, egy rövid pillanatra elönthet a büszkeség, hogy milyen remek ember is vagy.

kéki béla 2019.12.02. 16:08:33

@Muhammad Balfas: nem. Utálom a kicsi kijelzőt, én laptopot használok e célra.

kéki béla 2019.12.02. 16:10:52

@MAXVAL bircaman közíró: főleg azért, mert amelyik megismer, az messziről leköp.

DFK 2019.12.02. 18:36:11

Mondjuk 1 óra alatt magamnak is el tudom készíteni a pizzát.

névtelentroll 2019.12.02. 18:49:28

ha felhozza a harmadikra van jatt, ha nem akkor nincs, ennyire egyszerű

Borogy 2019.12.02. 18:55:29

@Faby: egyettertek!

Nehogy mar a vevo legyen a kocsog mert a futar olyan hulye, h a fonoke atbassza.....mert nincs borravalo.
A fonok meg tengerparton nyaral telen, a futar meg like-ja a post-jait a face-n...

A villanyszamlajukat ne fizessem ki a pizza melle?

Borogy 2019.12.02. 19:00:29

@KARAK TERi: Nehogy mar a vevo legyen a kocsog mert a futar olyan hulye, h a fonoke atbassza.....mert nincs borravalo.

Muhammad Balfas 2019.12.02. 19:18:13

@kéki béla: Értem.Tehát vannak még olyanok,akik laptopon rendelnek kaját?:)

Etniez 2019.12.02. 20:12:56

@Muad\\\'Dib: saját családomért tartozom felelősséggel, a többi az állam dolga.
Attól, hogy nem adsz hálapénzt a nővérnek, nem oldod meg a problémát, csak növeled. Ugyanez igaz a futárokra is, a magyar átlag nem fogja tudni kifizetni a rendesen bejelentett, 27%-os áfát tartalmazó pizzát. Na, részemről off, uncsi.

bearman 2019.12.02. 20:13:54

Liftes társasház, hozza a futár a pizzát (mondjuk nem kapkodta el), ugyan online lett fizetve, de pénz bekészítve, kap 10% borravalót. Aztán látom ám, hogy a liftben (előtte nap takarították) született egy új firka, miszerint a futárunk nem volt elégedett a 10%-al.

Legközelebb majd lemegyek a pizzáért a kapuba, nem kell felhozni meg liftet firkálni, aztán majd meg lehet kérdezni a kedves futártársat, hogy miért nem kapott lófaszt se borravalónak...

bearman 2019.12.02. 20:14:23

Liftes társasház, hozza a futár a pizzát (mondjuk nem kapkodta el), ugyan online lett fizetve, de pénz bekészítve, kap 10% borravalót. Aztán látom ám, hogy a liftben (előtte nap takarították) született egy új firka, miszerint a futárunk nem volt elégedett a 10%-al.

Legközelebb majd lemegyek a pizzáért a kapuba, nem kell felhozni meg liftet firkálni, aztán majd meg lehet kérdezni a kedves futártársat, hogy miért nem kapott lófaszt se borravalónak...

Muhammad Balfas 2019.12.02. 20:51:53

@bearman: Tudod, ő éhes, mint Kránitz Krinyó..:)

mbazs 2019.12.02. 20:57:46

Budapesten szoktam néha rendelni pizzát. Az velük a baj, hogy kétszer nem jön ugyanolyan. Egyszerűen vagy képtelenek tartani a minőséget (egyszer full ócska, egyszer egész korrekt ugyanazon az áron), vagy csak simán nem érdekli őket. Legutóbb is totál mást hoztak ki, fele feltét lehagyva, meg is írtam nekik Netpincéren. Elég komolytalan cégek ezek. Én hülye meg még jattolok is (persze nem a futár tehet róla...)

mbazs 2019.12.02. 20:58:35

@bearman: Pedig 10% teljesen korrekt.

Márk Balás 2019.12.02. 22:14:31

@Etniez: Ja, nyilván ezért mert csődbe a Netpincér meg a Wolt. Ja, nem.

Amúgy az sem lenne egy apokalipszis, ha az, akinek nincs pénze legálisan árult pizzára, a fekete ár töredékéért sütne magának egy sajátot. Anyagilag és ízben is jobban járna.

Dan da Man 2019.12.02. 22:25:55

@Muad\\\'Dib: Figyeljél már ide! Te mennyit keresel egy hónapban? Belefér, hogy jattolj a pizzafutárnak? Ha nem, akkor értelek. Ha igen, akkor miért szarfaszúskodsz? Elvből? Akkor te nagyon jó ember vagy, hogy elvből kibaszol mással, mert neked elképzeléseid vannak a gazdaság helyes működéséről. Egyszer ki kéne próbálnod a realitást is.
De nem muszáj adnod. Akkor sem, ha van. Ahogy a koldusnak sem, és semmilyen rászorulónak, hiszen mindegyik valamilyen szinten tehet arról, hogy ott van, ahol, és miért nem tesz ellene valamit?
Te meg költsd a megspórolt pénzt patikára!

(Ja, és én is az elvek embere vagyok. Csak az én elveimbe meg a fizetésembe belefér egy milipöccnyi nagyvonalúság, mert attól a párszáz forinttól nekem nem lesz kevesebb, amit kajafutároknak odaadok.)

Nazareus 2019.12.02. 22:39:35

@Muad\\\'Dib: A munkaadó mindenképp belekalkulálja a futár bérét. Lehet választani a két lehetöség közül:

Nazareus 2019.12.02. 22:43:33

@Muad\\\'Dib: 1. Olcsóbb pizza, elvárt borravaló. Pl. 1500 a pizza, csendesen elvárt, hogy adj kb. 300 Ft borravalót a futárnak. 2. Drágább pizza, nem elvárt borravaló. Pl. 1800 a pizza. Neked mindkét eset ugyanannyiba kerül. Csak egyikben bujtatottan a másikban nyiltan. Valójában a második esetben 1850 Ft-ba fog kerülni a pizza, mert a 50 Ft adót is rádtolja a munkaadó, amit ki kell fizetni a drágább ár után. Nyilván egyrészt szebb a vevönek, ha tiszta az üzlet és pontosan tudja, mennyit kell fizetni, ebböl kiindulva jobb a második megoldás (amit támogatsz). Azonban a vevö pénztárcájának jobb az elsö megoldás (olcsóbb a pizza, plusz lehet sóherkedni, hogy kevesebb borravalót adsz, aminek eredményeképp idövel a kettes megoldás marad életben, de addig is össze lett spórolva több pizza ára).

Nazareus 2019.12.02. 22:47:13

@Muad\\\'Dib: "Tehát önként azt a céget támogatod aki feketén dolgoztat jattból, hogy hátha bezár az aki betartja a törvényeket."

Nazareus 2019.12.02. 22:49:41

@Muad\\\'Dib: "Tehát önként azt a céget támogatod aki feketén dolgoztat jattból, hogy hátha bezár az aki betartja a törvényeket." - Elvileg igazad van. Gyakorlatilag viszont nincs. Ugyanis nem veszed figyelembe, hogy hol is történik mindez. Ezért csak elviekben van igazad. Magyarországon az adóviszonyok miatt nem lehet a törvényeket maradéktalanul betartva müködötetni rengeteg céget - föleg a vendéglátóiparban. El tudom képzelni, hogy a Te cégednél lehet. De van ahol egész egyszerüen csödöt jelent, ha mindent legálisan csinálnak.

Eltévelyedés · http://gumimacik.blog.hu/ 2019.12.02. 23:50:06

Ha meg akarjuk szüntetni a borravalózást, akkor nem kell adni. Tudom, social pressure, meg gyenge vagy, de ha adsz, holnap is tartja a markát. Ha senki nem ad, akkor magasabb fizetést fognak kapni. Építse be a pizza árába, legyen drágább az ára, de ne nekem kelljen félkötelezően kisegíteni. Ne érezzem, hogy tarhál.
Mindemellett persze mély udvariasság, köszönöm, alap. De amíg van borravaló, addig a tulajnak nagyobb lesz a mercije, a futik meg elvállalják kevés pénzért is. Ha nincs, akkor többért fogják elvállalni.

Bambano 2019.12.03. 01:34:14

@Etniez: "Annyi pénzért meg igen kevés vásárló venné meg, tehát bezárhatna körülötted minden pizzázó, nem tudnál rendelni.": tehát most, hogy én adtam mindig borravalót, mégis bezárt egy csomó pizzéria (vagy megszüntette a házhozszállítást), mennyivel sokkal jobb helyzetben vagyunk...

hosszú távon csak a korrekt, jogszerű működés tartható fenn.

egyébként valószínűleg jól kezelhettem a helyzetet, mert hozzám mindig a határidő előtt, melegen ért ide a pizza. kicsit olyan érzésem volt, mintha megbeszélnék egymás között, hogy hol kaptak jattot, és azokat a címeket előre vették volna.

kéki béla 2019.12.03. 04:56:32

@Dan da Man: hogy ő mennyit keres, nem tudom. Hogy én mennyit, ahhoz közöd nincs, de... nem vagyok fideSSes, ergo megdolgozom a pénzemért, hadd ne én fizessem külön a pizzásfiút is, mikor ingyenesnek hazudják a házhozszállítást!

Melchi Zadok 2019.12.03. 05:34:14

Persze, majd lemegyek a futar ele a negyedikrol... ezt az allatsagot!

Muhammad Balfas 2019.12.03. 09:01:27

@Melchi Zadok: Ha majd önvezető autók intézik a kajakiszállítást, kénytelen leszel..:) (Hacsak nem lesznek majd kajakiszállító drónok..Ez esetben viszont nehogy elfelejtsd majd kinyitni az ablakot, mint Mézga Aladár Köbüki küldeményeinek érkezése előtt..:))

2019.12.03. 14:19:51

@Nazareus:
Valójában az első esetben hosszútávon sokszorosát kifizetjük, mert a hétköznapi korrupció, főleg ha sok esetben bújtatott, növeli az egész rendszerben az üzleti bizonytalanságot, ami miatt összességében kevesebb pizzarendelés történik. Ugyanez igaz az egészségügyre is.

2019.12.03. 14:22:42

@Nazareus:
Csak kérdés, melyik volt előbb, a tyúk vagy a tojás, a betarthatatlan adóterhek vagy a tömeges adócsalás. Mert a kettő bizony egymást gerjeszti.

Hozzáteszem, én szívesebben veszem igénybe a 100%-ban fehéren működő cégek szolgáltatásait, szívesebben veszek ilyenektől terméket, mert jellemzően ezen cégek velem is korrektebbek. Pl. sufniszerelőhöz sem véletlenül nem viszem az autómat.

Reactor 2020.05.29. 21:07:13

Jómagam nem szoktam pizzát rendelni, a tapasztalat azt mutatja, hogy megvenni a gyorsfagyasztottat és otthon elkészíteni olcsóbb, egyszerűbb, és bizonyos pizzériák esetében finomabb is. A 900-ba kerülő Dr. Oetker pizzák vannak olyan jók, mint amit a legtöbb pizzériában kapni. Nyilván a Pizza Táborban készült finomság jobb valamivel, na de annyival drágább is.
A kiszállítás maximum városhatáron belül díjtalan, szóval nem sok létjogosultságát látom a borravalónak, tekintve, hogy nem étteremben eszel, itt nincs olyasmi amit "terítékdíj"-nak el lehetne adni. Az éttermi borravalóval azt fizeted meg, hogy ne legyen morzsás az asztal, pecsétes az abrosz, csillogjon-villogjon az étkészlet, és persze ne másfél órát kelljen várni egy bécsiszeletre. Pizzarendelésnél viszont semmi ilyesmiről nincsen szó.

@KARAK TERi:
1: Az az ő bajuk, és tehetnek róla.
2: Két eshetőség van: vagy kerékpárra váltanak, vagy közlik a főnökükkel, hogy állja ő a benzinpénzt, mert ez így nem frankó.
3: Vagy nem.
4: Ha a rendőr borravalót kérne, csak mert letartóztatja azt aki téged kirabolt, ővele is arcoskodnának, ne aggódjál.

Egy idő után nem lesz futár? Semmi gond, nye problemá, akkor egy idő után a pizzéria lehúzhatja szépen a rolót. Saját magán kívül senkivel nem sikerül kibsznia.

@Gy.Takács: Akkor minek dolgoznak ott hót ingyen?

@Etniez: Nos, akkor bezárnak a pizzázók. Big deal. Háromezer forint egy pizzáért, még viccnek is rossz...
Van millió meg egy alternatívája a pizzaevésnek, felőlem önérzeteskedhetnek, ezzel csak a konkurencia malmára hajtják a vizet. Az emberek majd megveszik a gyorsfagyasztottat a TESZKÓban nyolcszázért, a pizzériák tulajai meg ücsöröghetnek korgó gyomorral, és gondolkozhatnak, hol rontották el a dolgot.
Lehet ezt így is...
Hála az égnek, nem mindenhol ilyen a vendéglátás a világon, mert szerencsére az országok többségében nem a korrupció a természetes állapot.

Reactor 2020.05.29. 22:09:08

@KARAK TERi: Hát azért nem annyira ősrégi az, még 1 éves sincs...
süti beállítások módosítása