Egy hiánypótló írás következik arról, hogy mit hogyan szokás, illik, kell csinálni, ha pizzarendelésről van szó. Kitérünk az átvételre, a borravalóra és még sok más apróságra is! A gördülékenyebb és problémamentes kiszállításáért te magad is sokat tehetsz! Akár a megrendelő vagy, akár a futár!
Úgy megkívántál egy extra sajtos pizzát? Gyorsan tárcsázol is, majd türelmetlenül toporogsz, ahogy telik az idő, hogy mikor érkezik már meg a vacsi és akkor végre csengetnek...Mint mindennek, ennek a folyamatnak is megvannak a maga nehézségei.
Bár a pizza kiszállítás nem egy nagy történelemmel rendelkező szakma és a fiatalok különösen kedvelik, mégis itt is vannak olyan kimondatlan szabályok, amiknek illik megfelelni különösen, ha társasházban lakik a pizza kedvelő medve.
Légy jó pizza rendelő!
Minden akkor kezdődik, amikor felveszed a telefont és feltárcsázod a kedvenc pizzériád számát. Bár kissé szomorú, de a statisztika azt mutatja, hogy bizony meg kell említeni, hogy a "2 húsimádót, de gyorsan" mondat nem minősül elfogadható viselkedésnek rendelésnek. A szokásos udvariassági formákat is alkalmazni illik mint pl. köszönés, velős összefoglalása, hogy mit szeretnél (még akkor is, ha egyértelmű, hogy rendelni szeretnél, mert nyilván azért hívtad őket).
Ha ezek megvannak, akkor válaszolgass készségesen a diszpécser kérdéseire és néhány perc alatt elindul a pizzád a kemence felé. Ha a kérdezz-feleleken túl vagytok, akkor ne feledkezz meg arról, hogy megköszönd a kiszolgálást és hogy elköszönj a vonal másik végén lévő embertől!
Add meg pontosan a címet!
Külön kis cím illeti meg a helyes lakhely magadásának módját. Szánt szándékkal ne akarj kiszúrni a kiszállítóval, elvégre ha vele kiszúrsz, akkor a te vacsid fog késni! Az utca, házszám nem feltétlenül elég, add meg az emelet/ajtó számát is illetve egyéb távpontokat is ildomos lehet közölni. Pl. ha nagyon kesze-kusza a társasházi épület kialakítása, akkor balra a második zöld színű ajtó lesz vagy lift mögött jobbra rácsos ajtó. Neked fél perc ezt közölni, de a futár srác lehet, hogy fél órát körözne az környéken mire rád találna, addigra meg nem lehet okolni, ha kihűl a pizza.
Minden oké a csengővel? Kaputelefonnal mi újság?
Az ajtó megtalálása mellett a csengő, kaputelefon tud még nagy kihívásokat okozni a kiszállítóknak. A segítségeddel azonban sokkal gördülékenyebben is mehet a dolog. Ha nem jó a csengőd, akkor szólj előre a diszpécsernek vagy ha neten keresztül rendelsz, akkor írd be a közleménybe!
Ha rengeteg nevet tartalmazó kaputelefonotok van, akkor pedig a pontos nevet és a felcsengetés kódját is közöld a kiszállító céggel! Hidd el hatalmas könnyebbség, hogy nem kell percekig bogarászni, hogy vajon melyik Kovács vagy melyik Kiss nevű illető rendelhetett a házból, főleg ha te ki sem vagy írva max. lánykori néven...
Ha már az időnyerő apró figyelmességeknél tartunk, akkor ha nyitott ajtóval várod a futárt a felcsengetés után, az is nagy előny, hogy látja, hogy hová kell mennie. Persze ha már puszipajtások vagytok, mert annyit rendelsz, akkor ez szükségtelen. :)
Lépcsőt kell mászni, de kinek?
Sokak által vitatott kérdés, hogy a pizzafutárnak vajon kötelessége-e ajtóig vinni a kaját vagy a lépcsőházi bejárati ajtó már kiszállításnak minősül-e. Én azt mondom legyünk embermedveségesek. Gondoljunk bele a másik ember helyzetébe és ne a "nekem jár" elv mentén gondolkodjunk, mert az az út nem olyan irányba visz, mint ahová tartani kellene ennek a világnak.
Az első, talán még a második emelet az elmegy, de fölötte amennyiben nincs lift tessék lebatyogni a futár elé! Lehet, hogy emiatt a kijelentésem miatt sokan máglyára dobnának, de gondoljunk bele egy percre! Neked fárasztó lemenni 4 emeletet, pedig te aznap max. 3.-szor másztad csak meg a toronyházat, de szegény futár lehet, hogy egy óra alatt, több mint tízszer is kénytelen lenne, hát még egy komplett műszak alatt!
Ugye, hogy te is hálás lennél a saját munkádban, ha az ügyfeleid egy picit "alád dolgoznának" és nem ellened?! Ez is pont ilyen. Tessék lemozogni annak a sok kalóriának egy részét! :) Bár a magam részéről ezt továbbra is egy udvarias gesztusnak tartom, nem pedig egy követelhető előírásnak a rendelők részéről, szóval ha futár vagy és mégsem mennek le eléd, akkor magadban lehet morogni, de hangosan csak semmi brummogás!
Ha fizikailag akadályoztatva vagy abban, hogy a földszinten vedd át a pizzát és a futár felszalad vele, akkor viszont illik (nem kötelező, de erről részletesen később) megjutalmazni pár forinttal. A másik oldalról viszont, ha viszont van működő lift, akkor viszont nincs kibúvó a pizzafutárnak kell felvinni a pizzát!
"Jaj, hol is van a tárcám?!"
Erre szokták azt mondani a futárok hogy, ha minden alkalommal egy forintot kapnék, ahányszor ezt hallom...Ha házhoz rendelsz valamit és szólnak, hogy jönnek, úton vannak, akkor illik előre kikészíteni a pénzt. Ne akkor állj neki pánikszerűen aprót keresni, amikor már ott tartja a gőzölgő dobozt az ajtódban a kiszállító! Neked csak 5 perc keresgélés, de gondolj bele ő mennyi időt veszít ezekkel, ha minden egyes megrendelő végigjátssza ezt a kört. Bizony a két óra alatt se képesek kiérni a pizzával, meg a mi tart eddig dühös kérdésekre ezek mind-mind válaszul szolgálhatnak.
Na és akkor jöjjön a sokakat foglalkoztató, mondhatni már nyomasztó gondolat a borravaló kérdése, mikor mennyit szokás adni...
Most akkor kell borravalót adni vagy nem?
A kérdés, amilyen egyszerű és elsőre egyértelmű választ követel, annál több szempont húzódik a háttérben. Bár valószínűleg erre elsőre fel fognak háborodni a pizzafutárként dolgozók, de borravalót adni nem kötelező. Nem lehet az, már maga kifejezés is ezt sugallja. A borravaló egyfajta plusz, amit akkor szokás (nem kötelező!) adni, ha valamilyen pluszt éreztünk a szolgáltatás közben és ezt szeretnénk honorálni. A plusz sok minden lehet az udvarias-mosolygós kiszolgálástól, a "kérlek lefelé dobd ki a szemetet" vagy a hihetetlen gyors kiszállítás stb.
Azonban a másik oldal szemszögéből is jó megvizsgálni a dolgokat...
Ha szakadó esőben, hófúvásban és egyéb extrém időjárási körülmények között ázott-fázott a kiszállító a robogóján, hogy neked legyen meleg harapnivalód azért biztos örülne, ha kapna tőled egy forró csokira valók ;)
Sajnos a mai farkastörvények uralkodása közben vannak olyan főnökök, akik úgy gondolták, hogy a futárjaiknak kvázi nem adnak fizetést csak benzinre valót és majd ők eltartják magukat a borravalóból. Persze mondhatjuk, hogy ilyen munkát nem szabad elvállalni, meg miért itt és ezt dolgozza az illető, de tény, hogy ezeket mind félretolva ő becsületes munkát végez, amiből szeretne megélni...Ezzel hatalmas nyomást helyeznek az empatikus megrendelőik felé, ami nem fair, de attól még létező jelenség.
A harmadik említésre méltó eset, amikor eleve mindenkitől elkérnek x összeget borravalóra a termékek árán túl a végösszegbe építve, és ez fel is van tüntetve a megrendelőlapon/honlapon. Egyébként is a szemtelenség netovábbja, amikor a futár követeli vagy magatartásával vagy verbálisan a borravalót, de itt meg aztán nincs miről beszélni.
Második, ideges hívás a pizzéria felé
Van az úgy, hogy úgy érzi az éhes medve, hogy már 10 éve rendelte azt a vacsit, de csak nem akar ideérni és egyre türelmetlenebb lesz. Ilyenkor először is nézz rá az órára, mert a korgó pocak sokakat megcsal és kiderül, hogy még alig telt el 40 perc a megrendelés óta. Egy frissen sült pizza pedig időt kíván.
Ha az óra is azt mutatja, hogy bizony már több mint 1,5 órája rendelted (és nem szólt a diszpécser, hogy ez a várható idő náluk) akkor gondolj bele, hogy mi lehet ennek az oka. Biztos nem foci meccset néznek a TV-ben a futárok, hanem annyi a megrendelés, valószínűleg hétvége és pont vacsora idő van, hogy nem győzik a kiszállítást. Várj még egy kicsit türelemmel, ez előfordulhat és normális jelenség.
Ha azonban már a 2-2,5 órát is átléptétek és még mindig hűlt helye van a pizzának, akkor érdemes megereszteni egy hívást, hogy mi történhetett. Persze ezt is olyan hangon és stílusban, mint ahogy azt szeretnéd, hogy téged hívjanak hétfőn a saját klienseid! Ez persze messze nem azt jelenti, hogy mindent le kell nyelni szótlanul!
Innentől, ha emberi modorban társalogtok egymással, már csak rajtatok múlik, hogy miben egyeztek meg a kiszállítást illetően, de hidd el az senkinek nem segítség, ha a közvetlen kapcsolatfelvétel helyett egyből a közösségi oldalon támadod a legjobb pizzasütőket a városban. (Elvégre ezért őket hívtad nem?) Szóval nyugalom, megértés de célirányos és elfogadható kommunikáció a céggel, ha szükséges!
Eddig akarva-akaratlanul sokat kóstolgattuk a megrendelők oldalát (is), de azért a futárokkal kapcsolatban is meg lehet említeni egy nem elhanyagolható tényezőt.
Munkára alkalmas megjelenés és viselkedés a futároktól
Megszámlálhatatlan rém, (de sajnos igaz) történet kering a neten, ami a pizzafutárok általános megítélését károsító. Egy részük talán szubjektív megítélés kérdése, de jó részük egyértelműen elítélendő.
Olyan nincs, hogy nem tudsz visszaadni ha futár vagy, mert nincs nálad pénz! Itt most nem arra gondolok, hogy egy 1250 forintos pizzát előre nem jelzett húszezressel akarnak kifizetni, nem. Arra gondolok, hogy pár száz forintnyi apró bizony legyen nálad, és nincs olyan, hogy jaj 50 forintot nem tudok (khm akarok) visszaadni, ha kérik!
A félrészegen, egy hete fürdés nélkül át nem öltözötten megjelenve, rátüsszentve közvetlenül a pizzás dobozra, hangosan borravalót követelő tényezők szörnyen kiábrándítók. Szerencsére ezek a kirívó esetek nem általánosak, de azért a mosolyogva előre köszönés és a jó étvágyat felkiáltás a tranzakció végén, itt is az elvárható illem részeit kell, hogy képezzék!
Remélem ez a cikk hozzájárul ahhoz, hogy a jövőben harmonikusabb kapcsolat legyen a pizzára vágyók és pizzát kiszállítók között, és az esetleges félreértéseket vagy eszembe se jutott dolgokat sikerül kiszűrni az egyenletből. Ha végig tudtad olvasni a cikket anélkül, hogy megkívántál egy jó pizzát, akkor erősebb vagy mint én, de én bizony most megyek és feltárcsázok egy pizzériát egy kis finomságért. :)
Ha pedig társasházi témában bármilyen kérdésed van, nézd meg, kik vagyunk, mik vagyunk (ehhez kattints ide) és keress bátran! Épp leváltanátok a közös képviselőt vagy kíváncsi vagy, mi hogyan csinálnánk, ha a te házadat is mi kezelnénk? Nézd meg, szerintünk hogyan lehet jól csinálni! Kattints és ismerkedj meg Házmestermedvével, munka közben!