A bejárati ajtó cseréhez vajon kell engedély?

Társasházban laksz és bejárati ajtó cserét fontolgatsz? Tudod, hogy hol és minek kell utánajárni, hogy zöld utat kaphasson az álom ajtód? Segítünk!

bejarati_ajto_acelajto_biztonsagi_csere_felujitas_engedely_tipp_hasznos.jpg

Van az úgy, hogy beugrik egy apró részlet egy folyamat egészével kapcsolatban és mint egy tüske a körmöd alatt nem hagy nyugodni? Így járt az egyik medve olvasónk is, aki segítségkéréssel fordult hozzánk. A szóban forgó kérdés bár rövid, de nem elhanyagolható. Kell a társasházi lakásokhoz tartozó bejárati ajtók cseréjéhez engedély?

Mondanám, hogy az északi égboltra világított sos jelzésnek nem tudtunk ellenállni és felöltöttük batman hős köpenyünket és rohantunk is a válaszokkal. Na jó, lehet hogy ebben van egy csipetnyi művészi színezés, de lényeg, hogy itt vannak a tudnivalók, amiket most veled is megosztanánk, hátha jól jön majd a jövőben.

Alapból nem kell, de....

Ha nagyon röviden kellene nyilatkozni, akkor azt mondanánk, hogy alapjáraton nem kell engedély a lakások bejárati ajtajának cseréjéhez, de. Igen itt jön a de, mert van, aminek utána kell nézned, ha te is ebben a cipőben jársz. Ugyanis a társasházi SZMSZ-ben lehet korlátozás, ami erre a témakörre vonatkozik.

bejarati_ajto_acelajto_biztonsagi_csere_felujitas_engedely_tipp_hasznos_3.jpg

Hogy mi ez a rejtélyes SZMSZ? Hát kérlek a társasház Szervezeti és Működési Szabályzata. Így hosszan, már biztos neked is ismerősen cseng.

Visszakanyarodva a korábbi bekezdésünkre, az SZMSZ-ben lehet olyan korlátozás, ami előírja, hogy jóváhagyás szükséges az új bejárati ajtódhoz például a szín tekintetében. Bizony van olyan társasház, ahol nem mindegy, hogy az összes ajtó fehér színű vagy mindenki kedve szerint választ és tiritarka lesz az összhatás.

Itt azonban nem ér véget a történet, mert a előfordulhat, hogy Közgyűlési Határozat is kitér erre a témára. Nem jellemző, a legtöbb társasháznál nincs ilyen, de mi már találkoztunk ilyennel, szóval utána kell járni, hogy nálatok vajon kell-e ezzel is számolni vagy sem.

bejarati_ajto_acelajto_biztonsagi_csere_felujitas_engedely_tipp_hasznos_2.jpg

A jó hír, hogy akár az SZMSZ-t akár a Közgyűlési Határozatot szeretnéd ellenőrizni a közös képviselőd tud segíteni benne.

Mi a helyzet az építésügyi hatósági engedéllyel?

A kérdés kapcsán felmerült egy olyan gondolat, hogy szükséges-e építésügyi hatósági engedélyt beszerezni a lépcsőházakban található bejárati ajtó cserékhez. (A lépcsőház saját bejárati ajtajára a válasz nem vonatkozik, de azt jó eséllyel amúgy is a közös képviselőd intézné.) Fővárosi és vidéki önkormányzati dolgozókkal is egyeztettünk a témában, de az általunk megkérdezettek mindegyike egyöntetűen azt mondta, hogy nem kell ilyen engedély ehhez a tevékenységhez.

Ha szeretnél biztosra menni, hogy a te lakóhelyeden sem kell építésügyi hatósági engedély, akkor a helyi önkormányzat Építésügyi osztálya az illetékes a témában, hozzájuk tudsz fordulni a kérdéssel. Szintén érdemes rákérdezni az engedélyekre, ha utcafront felőli homlokzaton is látszódó pl. oldalfolyosós társasház bejárati ajtajáról van szó, mert ez már egy speciális eset!

Ha szeretnél még több gyakorlatban hasznos információt megtudni a társasházi lakások bejárati ajtajának cseréjéről, olvasd el a korábbi cikkünket, ami szintén ebben az ajtócsere témában, de más szemszögből íródott.

Ha pedig társasházi témában bármilyen kérdésed van, nézd meg, kik vagyunk, mik vagyunk (ehhez kattints ide) és keress bátran! Épp leváltanátok a közös képviselőt vagy kíváncsi vagy, mi hogyan csinálnánk, ha a te házadat is mi kezelnénk? Nézd meg, szerintünk hogyan lehet jól csinálni! Kattints és ismerkedj meg Házmestermedvével, munka közben!

11 komment
2020-05-10 10:30:28 - Házmestermedve

A bejegyzés trackback címe:

https://hazmestermedve.blog.hu/api/trackback/id/tr9315664444

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

CyberPunK 2020.05.11. 09:18:25

Most őszintén, mi van akkor, ha valaki vét az SZMSZ ellen? Semmi. A mi társasházunkban a lakások jó 70%-a az alapító okiratnak se felel meg (előrébb helyezett ajtó, 4-5nm osztatlan közös tulajdon kisajátítása/lakás) és semmi se történt 20 éve. Ehhez képest az SZMSZ-re ki nem köp magasról?

CyberPunK 2020.05.11. 09:22:01

Témához tartozik: KK-val beszélgetés pár hete:
-Légkondit szeretnék homlokzatra, lesz valami eresz vagy egy rühes cső a homlokzaton, ahová vezethetem a vizet?
-Nem lesz, drága és ronda (panelen ronda, hát mi az isten ronthat a helyzeten egy panellal kapcsolatban?), vezessem be a lakásba a kifolyót, és gyűjtsem a nappalimban. SZMSZ is előírja.
-Oké, de az eddig felszereltek is mind az utcára küldik.
-Ja, azzal semmit se tudunk kezdeni, néha küldünk levelet, de nem vagyunk hatóság.
-Köszi.

Burgermeister 2020.05.11. 09:42:51

SZMSZ=szöszmösz...szoval mindenkiszarikraja

Pic 2020.05.11. 10:47:26

@CyberPunK: A légkondi már veszélyesebb téma, mert régebbi épület esetében még ha nem is műemlékek, akkor is van egy olyan szabály, hogy a homlokzatot nem változtathatod meg. Nálunk is kiraktak ketten is légkondit az utcai falra. A második hivatkozott az elsőre, hogy "de hát a másik is kirakta", na mire befejezték a melót addigra kijött az építési hatóságtól a levél, hogy akkor ezt tessék szépen eltüntetni. Dupla munka, dupla pénz....

CyberPunK 2020.05.11. 10:57:27

@Pic: Persze, de ez panellakótelep, ráadásul peremkerületben. Körbe is röhögném az építési hatóságot, ha itt szívózna, elég megnézni az erkélyeket, mint összefüggő homlokzati kép. :D

Karipapa01 2020.05.11. 11:05:34

Az SZMSZ-t kb. mindenki lexarja :D Akkor lesz jelentőssége, ha valamilyen probléma bíróság elé kerül.

Almandin 2020.05.11. 14:05:26

Akkor se lehet akármilyen ajtót vagy ablakot beépíttetni, ha az épület műemlék. Egyébként a nem műemlék épületeknél is gyakori probléma, hogy az ajtó-ablak cserék nem a ház stílusához illő stílusban történnek meg. Pl. 120-130 éves eklektikus bérházakban hipermodern stílusú nyílászárókra cserélik a régit, ami jól nézne ki egy új építésű házban, de egy réginek az összképét rombolja. Olyan is van, hogy ajtócserénél befalazzák az ajtó feletti ablakot, esetleg üvegtéglával helyettesítik. Ha nem tiltja az SZMSZ az ilyet, akkor büntetlenül megteheti a tulaj, csak jó nagy ízlésficamra vall a dolog.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.05.11. 14:06:13

Kicsérélem, s pont.

Akinek meg nem tetszil, az pereskedjen évekig.

A házi szabályok meg enm jogszabály, szabadon meg lehet sérteni őket.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.05.11. 14:12:53

@CyberPunK:

Pontosan így van.

Saját eset Nyugat-Berlinben 1984-ből. Adóviszatérítést kérünk a nyugati határembertől. Azt mondja:
- Ez számitástechnika, engedély kell, mert ki akarja vinni Kelet-Berlinbe. Ha megvan az engedély, visszatértíjük az adót.
- Hol lehet engedélyt szerezni?
- A NATO berlini parancsnokságán.
- S adnak ott engedélyt?
- Még sose adtak senkinek.
- Akkor mit kell tenni?
- Tessék tovább haladni Kelet-Berlin felé adóvisszatértíés nélkül.

Pierr Kardán 2020.05.11. 15:02:43

@Pic: Igen, a légkondinál már jobban bekeményít a közös képviselő, ha nem úgy van feszlerelve, ahogy kell. Nálunk is az egyik lakó a légkondijának a kondenzvizét egy fél méteres csővel vezette el a ház falától. Csakhogy ez kevés, a szél mindig visszafújja a vizet a falra, tehát már 200 méterről látszik, hogy vizes a fal. Többen szóltak a tagnak, hogy ez nem lesz így jó, de nem foglalkozott az észrevételekkel. Mostmár a közös képviselő is felszívta magát a sorozatos panaszok nyomán, talán lesz valami foganatja a felszólításnak.

CyberPunK 2020.05.11. 23:47:48

@Pierr Kardán: Jah, valami eresz mondjuk. Az old meg, hogy ne csöpögjön, leszarom hogyan vs húzd már be az ereszbe saját költségen, ha már azt összedobta a ház közül melyiket érzed működőképesnek? Felvetettem én is a kk-nak, hogy ha annyira zavarja a lakókat a csöpögés, akkor miért nincs lépcsőházanként egy ilyen pár centis cső talajszintig levezetve? Egyik oldalon kell csak, másik oldalon erkélyen gyűjthető, ott csak erkélyes lakások vannak, azon az oldalon nincs is gond. A válasz az volt, hogy sose szavazza meg a ház, mert drága. Na, akkor mégse zavarja őket annyira...
süti beállítások módosítása